..för att låna en bra rubrik.
Det är otroligt irriterande när diverse affärskedjor vräker ut sina reklamblad och annonskampanjer över oss konsumenter, och sedan när man väl nappar på något erbjudande och åker i väg för att handla - så finns inte den utannonserade varan att köpa. Ganska vanligt när det gäller hemelektronikhandeln, men då finns i regel något likvärdigt om man vill ha det. Jag fick härom veckan ett reklamutskick från Cheapy där det bl a fanns en intressant grästrimmer med 40cc motor till vettigt pris, samt en kabelrulle med gummikabel för utomhusbruk för 199 balubas. Sticker iväg till Cheapybutiken i Motala 4 mil bort för att kolla och handla dessa prylar. Tror ni något av detta fanns hemma? Skit heller!
- den trimmern får vi hem vecka 32
- men den är ju med i ert aktuella reklamblad! (v29)
- ja, men de kommer v32
- men varför skickar Cheapy ut reklamblad på varor som inte finns i butikerna?
- ja, säg det...
OK, då får jag väl nöja mig med kabelrullen för 199kr då. Men den kostade 299kr helt plötsligt.
- det står att den kostar 199 i reklambladet.
- jamen det är nog en annan rulle...
- den är identisk med den på bilden iaf, var är den billigare rullen någonstans då?
- den har vi inte tagit hem...

Så Cheapy skickar ut reklamblad med varor som jag är intresserad av att köpa, jag åker för att handla, och två eller flera annonserade varor har överhuvudtaget inte kommit eller kommer att komma till butiken.
Är sånt här skit vanligt förekommande? Jag har förståelse för att annonserade varor kan sälja slut på kort tid, men inte när varorna inte ens kommit eller kommer till butiken.

Var förresten på Cheapy igen häromdagen för att köpa 45x45 reglar som väl är den vanligaste dimensionen, men de var slut, och det kan ju hända, men när jag frågade när de får in dem igen så var ju svaret nästan väntat:
- vi vet inte...
Verkar som Cheapy har allvarliga logistikproblem...
 
Det är riktigt dumt kan jag hålla med om. Men en sak har jag lärt mig av att handla billigt, det blir ofta dyrt i längden. Här var du torsk på 8 mil i bilen, säkert 2 timmar osv.

John Ruskin, en 1800-talspoet skrev följande som gäller än idag.

It is unwise to pay too much, But it is worse to pay too little.
When you pay to much, all you lose is a little money-that is all.
When you pay too little you sometimes lose everything
because the thing you bought was incapable of doing the thing
it was bought to do.

The commom law of business prohibits paying a little and getting a lot
-it can´t be done.
If you deal with the lowest bidder it is well to add something for the risk you run
and if you do that, you will have enough to pay for something better.


Så ruskigt bra sammanfattat. Denna text har jag framför mig på väggen på kontoret.
 
Cinolin skrev:
...Är sånt här skit vanligt förekommande? Jag har förståelse för att annonserade varor kan sälja slut på kort tid, men inte när varorna inte ens kommit eller kommer till butiken.
Det är väl standard på stormarknader?
Var förresten på Cheapy igen häromdagen för att köpa 45x45 reglar som väl är den vanligaste dimensionen, men de var slut, och det kan ju hända, men när jag frågade när de får in dem igen så var ju svaret nästan väntat:
- vi vet inte...
Verkar som Cheapy har allvarliga logistikproblem...
Det råder extrem brist på byggmaterial just nu. Hustillverkarna gråter blod.
 
Sä där är det nästan överallt. Om man sett en annons om en lcd-tv för 4.995 så får man höra i affären: Nej, den har inte kommit in ännu/ Nej, den är slutsåld etc. "-Men vi har den här istället, som koster 6.995:-...."
Bara lockpriser i annonserna, har de väl fått in kunden i affären räknar de med att man köper nåt i allafall, för att slippa åka hem tomhänt.
 
R
Leffe skrev:
Sä där är det nästan överallt. Om man sett en annons om en lcd-tv för 4.995 så får man höra i affären: Nej, den har inte kommit in ännu/ Nej, den är slutsåld etc. "-Men vi har den här istället, som koster 6.995:-...."
Bara lockpriser i annonserna, har de väl fått in kunden i affären räknar de med att man köper nåt i allafall, för att slippa åka hem tomhänt.
Det värsta är nog att det ganska ofta funkar också..

När man väl hittat det man vill ha och kanske åkt en bit för att skaffa det så betalar man oftast lite extra för att nu skulle man faktiskt få gjort det för en gångs skull.

Irriterande men jag vet att iallafall jag funkar så. Antingen blir man förbannad och åker därifrån utan att vilja sätta sin fot där igen någonsin.. eller så accepterar man det och köper den dyrare varan med lite gnäll.
 
Ett tips.. Kasta reklamen direkt... Jag vägrar läsa alla denna lockreklam...
 
[

It is unwise to pay too much, But it is worse to pay too little.
When you pay to much, all you lose is a little money-that is all.
When you pay too little you sometimes lose everything
because the thing you bought was incapable of doing the thing
it was bought to do.

The commom law of business prohibits paying a little and getting a lot
-it can´t be done.
If you deal with the lowest bidder it is well to add something for the risk you run
and if you do that, you will have enough to pay for something better.


Nu blev jag glad. Den här låten satte ord till mina tankar.

Till ämnet.
3ggr. av 4 lämnar jag bauhaus gbg. irriterad. Men vår strävan efter bästa, värsta, billigaste skapar en lägre nivå.

Upplägget i butiken " gäller åtminstone bygg" är ologisk.
Personalen är ofta ung, ingen djupare kunskap. Praktisk erfarenhet ,TROR jag är obefintlig.
F.ö. gäller detta även vissa konkurrenter.

mvh//R..
 
Drakir skrev:
[

It is unwise to pay too much, But it is worse to pay too little.
When you pay to much, all you lose is a little money-that is all.
When you pay too little you sometimes lose everything
because the thing you bought was incapable of doing the thing
it was bought to do.

The commom law of business prohibits paying a little and getting a lot
-it can´t be done.
If you deal with the lowest bidder it is well to add something for the risk you run
and if you do that, you will have enough to pay for something better.


Nu blev jag glad. Den här låten satte ord till mina tankar.

Till ämnet.
3ggr. av 4 lämnar jag bauhaus gbg. irriterad. Men vår strävan efter bästa, värsta, billigaste skapar en lägre nivå.

Upplägget i butiken " gäller åtminstone bygg" är ologisk.
Personalen är ofta ung, ingen djupare kunskap. Praktisk erfarenhet ,TROR jag är obefintlig.
F.ö. gäller detta även vissa konkurrenter.

mvh//R..
Måste säga att jag har positiv erfarenhet av just Bauhaus (Hyllinge/Helsingborg) som har både trevlig och kunnig personal. Dessutom har jag vid flera tillfällen när den prisnedsatta varan varit slut fått köpa den,när de senare fått in den till samma pris.
 
Inte bygghandel men såg igår att SIBA hade skapat en möjlighet på sin hemsida att kolla om annonsvara finns i butiken och då också göra en bokning så den finns kvar. Har dock inte provat om det fungerar i praktiken för det innebär ju att varor måste ställas undan samtidigt som bokningen görs.
 
N
Jag tycker att det är sällsynt när det gäller byggvaruhus men som sagt ytterst vanligt när det gäller radiohandlare. Där är det snarare en regel än ett undantag.
 
Jag blev onekligen lite full i skratt när jag på Bauhaus Göteborg blev rekommenderad att köpa en skruvdragare på 12 watt och 30 nanometer. Jag såg min chans att fråga om det inte kunde tänkas vara 12 volt och 30 newtonmeter, men nej det var det inte... :D
 
Med en 12wattare i hölstret blir man nog kung på bygget. Men är den bara 30 nanometer kan man ju ha den i bröstfickan!
 
Rolig historia :D
Kan tillägga att kunskapen varierar stort i olika byggvaruhus då vissa av dem inte har några som helst krav på utbildning.
 
De kanske har hunnit lära sig något.. sedan 2007...om de finns kvar..

Jag förväntar mig numera en låg nivå när jag besöker bauhaus o liknande varuhus. Har vant mig...:|
 
Ja man går väl mest in där med samma tankar som när man shoppar på nätet. Jag vet vad jag vill ha och klarar mig fint utan hjälp, max att de kan få visa var en viss vara är.

Vill man ha riktig hjälp går man till en gammaldags bygghandel med riktig personal. Man får hitta sina guldkorn och jag hoppas att vi är tillräckligt många som ändå värnar om dessa seriösa, trevliga och kunniga handlare så att vi får ha kvar dem. Inte som vissa av mina vänner som utnyttjar snälla handlare och får testa verktyg, vissa gånger tom fått låna hem verktyg för kvällen så man får testa riktigt. Sen lämnar tillbaka och beställer på annat ställe. Ok jag shoppar en hel del online också men försöker gynna lokala vettiga handlare också

MVH Lorant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.