Hej

jag har ett lite torp med 5ha mark. Jag anlitade en firma för att renovera syllstocken med ROT-avdrag. Men nu fick jag avslag på rotavdraget pga att fastigheten är typad som Lantbruksenhet, obebyggd med typkod 110.

Fastigheten är ju inte obebyggd det finns ett bostadshus där. Kan jag överklaga detta och ev typa om fastigheten. Annars har jag inte råd med de renoveringar jag planerat.

vad finns det för för och nackdelar med att typa om det? Blir något krångligare/enklare med myndigheterna (högre krav, fler kontroller etc?).

jag är helt novis på detta och nyss tagit över fastigheten. Förra ägaren var nöjd med typkoden som den var och höll sig borta från myndigheter i så stor grad som möjligt.

tack
 
  • Rödmålad stuga med vit snickarglädje och löv på marken sedd från en bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Hydeisch Hydeisch skrev:
Kan jag överklaga detta
Det torde du kunna göra. Kan inte se att en feltypning skulle vara ett formellt hinder mot ROT-avdrag. Dock ett praktiskt sådant, så klart. Men hur är byggnaden upptagen i fastighetsregistret? Känns som ett lite märkligt fel, om det nu inte handlar om någon udda undantagsregel.
 
C cpalm skrev:
Det torde du kunna göra. Kan inte se att en feltypning skulle vara ett formellt hinder mot ROT-avdrag. Dock ett praktiskt sådant, så klart. Men hur är byggnaden upptagen i fastighetsregistret? Känns som ett lite märkligt fel, om det nu inte handlar om någon udda undantagsregel.
Hur ser man fastighetsregistret?
 
Claes Sörmland
  • Gilla
Hydeisch
  • Laddar…
C
C cpalm skrev:
[länk]
Kanske mer bestämt vad ska jag kolla efter?
 
  • Skärmdump av en taxeringsinformationssida för en obebyggd lantbrukstomt från Lantmäteriet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Hydeisch Hydeisch skrev:
Kanske mer bestämt vad ska jag kolla efter?
Det är väl i sammanhanget just den listan du tagit skärmdump på där som är intressant.
Fick för mig att man även kunde se listan över byggnader på fastigheten där, men noterar att den inte finns med i de uppgifter man ser on-line. Man får betydligt mer information om man begär ett registerutdrag.

Är byggnaden överhuvudtaget med på registerkartan i tjänsten?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skatteverkets taxeringsbeslut bygger ju på de uppgifter som ägarna har lämnat in vid fastighetstaxeringen. Du kan rätta dina uppgifter i fem år har jag för mig. Ring och kolla hur du gör:

[länk]
Inkomstdeklarationen kan man rätta i fem år.
Men fastighetstaxeringen tror jag bara att du kan lämna nya uppgifter om fastigheten som den är idag och få ett nytt beslut från nu och framåt. Inte något som gäller retroaktivt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hydeisch Hydeisch skrev:
vad finns det för för och nackdelar med att typa om det? Blir något krångligare/enklare med myndigheterna (högre krav, fler kontroller etc?).
Den stora nackdelen med att inte ha en korrekt typkod är väl när någon kommer på att du skulle ha betalat fastighetsavgifter som du inte har betalat. Skattebrott med andra ord...

Be bara om att få blanketter för att göra en ny fastighetstaxering så har du löst det.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Inkomstdeklarationen kan man rätta i fem år.
Men fastighetstaxeringen tror jag bara att du kan lämna nya uppgifter om fastigheten som den är idag och få ett nytt beslut från nu och framåt. Inte något som gäller retroaktivt.
Det går fint att ompröva fastighetstaxeringen. Du har 5 år på dig. Men som ny ägare är du lite mer begränsad i vilken fastighetstaxering du kan ompröva.


https://www.skatteverket.se/privat/...eroverklaga.4.1a098b721295c544e1f8000834.html
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Verkar som jag bör ändra min beteckning. Kan jag överklaga nekandet för ROT avdrag då?
 
Är ROT-reglerna skrivna så att det är den faktiska användningen/existensen av huset, eller taxeringskoden som avgör rätten till avdrag?
 
Hydeisch Hydeisch skrev:
Verkar som jag bör ändra min beteckning. Kan jag överklaga nekandet för ROT avdrag då?
Ja.

Att den är typad som 110 är konstigt. Den borde minst vara 113 (byggnad värd under 50 tkr). Risken är väl att byggnaden setts som så eftersatt att iordningställande av den betraktas som nybyggnad snarare än reparation och då kan du inte få TOT-avdrag. Men att döma av bilden låter det osannolikt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja.

Att den är typad som 110 är konstigt. Den borde minst vara 113 (byggnad värd under 50 tkr). Risken är väl att byggnaden setts som så eftersatt att iordningställande av den betraktas som nybyggnad snarare än reparation och då kan du inte få TOT-avdrag. Men att döma av bilden låter det osannolikt.
För några decennier sedan verkar det inte ha varit helt ovanligt att klassa lantbruksfastigheter med mindre, omoderna och oanvända byggnader så. Typ torp utan VA som stod tomma och som ingen trodde att folk skulle använda igen.
Sedan har ägarna bara skickat in fastighetstaxeringen utan ändringar X antal gånger. Och sedan har en annan ägare rustat utan att fylla i några uppdaterade byggnadsuppgifter och sedan...

Jag hade flyttat in och folkbokfört mig innan jag upptäckte att min fastighet var "obebyggd". I mitt fall vet jag att huset var tomt i ca 15 år och började renoveras efter ett arvsskifte 1980, så det har säkert klassats så under den tiden.

Jag tror att man tidigare gjorde en viss åtskillnad mellan "värdelösa" hus och lågt värderade hus (gränsen på 50 tkr har ju inte ändrats på evigheter, så en gång i tiden var det verkligen "riktiga", men billiga, hus som kunde hamna i den kategorin).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag har nu lyckats ändra min typkod. Överklagade det förra beslutet och fick igenom det. Men tydligen var inte fastigheten så liten så den gick för under 50k. Får se hur det straffar mig i framtiden. Lyckades också få omprövat mitt ROT-beslut så nu har snickaren fått fullt betalt för sitt jobb.

fortfarande väldigt oklart för mig hur detta kommer komma och jaga mig i efterhand med diverse regler och förordningar, avgifter eller dylikt som kan bli aktuellt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.