Får snart hem björkved som klövs på försommaren. Vi har ingen möjlighet att ha den utomhus under tak (har hört att presenning är dåligt att lägga över). Jag tänkte stapla den på pallar i vårt uppvärmda garage. Dörrarna har ventilationsgaller och det finns ett par tallrikar på väggarna. Är detta en dålig idé om jag ska elda veden nu i vinter?
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Lägg presseningen som ett tak så kommer det att fungera ute. Har haft det i 40 år på vissa av mina vedstaplar som inte får plats under tak och det fungerar alldeles utmärkt. Sidorna låter jag vara öppna.(y)
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Lägg presseningen som ett tak så kommer det att fungera ute. Har haft det i 40 år på vissa av mina vedstaplar som inte får plats under tak och det fungerar alldeles utmärkt. Sidorna låter jag vara öppna.(y)
Är det bättre att lägga det på altan med tak? Vi ska ändå ta in utemöblerna innan veden kommer.
 
Fungerar utmärkt. Lägg lite strö mot golvet så blir det bra.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tomture61
I ditt uppvärmda garage kommer du att få en hög fukthalt när du torkar veden .
Brukar själv torka ved i mitt garage , ved som är från 2007-2008 .
Veden brukar vara isig / blöt , har ca 17-18 gr + en avfuktare i garaget och en hygrometer .
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Går utmärkt att ha veden fload på pall med en presenning som "tak" (d.v.s. vik inte ner den över sidorna). Gammal takplåt funkar ännu bättre.

Jag har nog runt 5-6m2 som ligger på pall med en press över.
 
S Styrman_jansson skrev:
Går utmärkt att ha veden fload på pall med en presenning som "tak" (d.v.s. vik inte ner den över sidorna). Gammal takplåt funkar ännu bättre.

Jag har nog runt 5-6m2 som ligger på pall med en press över.
Lite dum fråga kanske men blir inte veden blöt på sidorna då?
 
Kurtegon Kurtegon skrev:
Får snart hem björkved som klövs på försommaren. Vi har ingen möjlighet att ha den utomhus under tak (har hört att presenning är dåligt att lägga över). Jag tänkte stapla den på pallar i vårt uppvärmda garage. Dörrarna har ventilationsgaller och det finns ett par tallrikar på väggarna. Är detta en dålig idé om jag ska elda veden nu i vinter?
Ifjol förvarade jag ved i ett ouppvärmt garage. Jag riktade min luftavfuktare mot veden så att den torkade snabbare (hade använt luftavfuktaren även om inte ved funnits där). Med facit i hand gick det bra att elda på vintern.
 
  • Haha
Skyflakes
  • Laddar…
Kurtegon Kurtegon skrev:
Lite dum fråga kanske men blir inte veden blöt på sidorna då?
Har ingen betydelse
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att du får höjda uppvärmningskostnader när veden ligger och dunstar vatten.

Det är samma energi som om du skulle koka bort vattnet i dem. Dvs 1ton ved "kyler" som att koka bort 200 liter vatten om du torkar 40% till 20%. Dvs 0.63*200 = 126 kWh.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Ifjol förvarade jag ved i ett ouppvärmt garage. Jag riktade min luftavfuktare mot veden så att den torkade snabbare (hade använt luftavfuktaren även om inte ved funnits där). Med facit i hand gick det bra att elda på vintern.
Att använda avfuktare enbart för ved i ouppvärmt garage med dagens elpriser kan inte ge någon större vinning. Men erkänner samtidigt att jag inte har någon bra koll på en avfuktares förbrukning och hur mycket den måste köras. Och priserna i SE3 och 4. Är ju skillnad på SE1 och 2.;)
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Kurtegon Kurtegon skrev:
Får snart hem björkved som klövs på försommaren. Vi har ingen möjlighet att ha den utomhus under tak (har hört att presenning är dåligt att lägga över). Jag tänkte stapla den på pallar i vårt uppvärmda garage. Dörrarna har ventilationsgaller och det finns ett par tallrikar på väggarna. Är detta en dålig idé om jag ska elda veden nu i vinter?
Om björkveden har klyvts är förutsättningarna bättre men björkved tar lång tid på sig att torka .
Nu på sensommaren / hösten så torkar ved utomordentligt dåligt , utomhus .
Investera i en fuktmätare för trä , klyv en vedbit och mät på den ny klyvna ytan , max 20% fukthalt är ok .
Troligtvis kan du torka veden fortare i garaget om du har värme / ventilation / avfuktare .

En kompressoravfuktare avger också viss värme ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Att använda avfuktare enbart för ved i ouppvärmt garage med dagens elpriser kan inte ge någon större vinning. Men erkänner samtidigt att jag inte har någon bra koll på en avfuktares förbrukning och hur mycket den måste köras. Och priserna i SE3 och 4. Är ju skillnad på SE1 och 2.;)
Det håller jag med om. Nu hade jag kört avfuktaren ändå i garaget för att undvika fukt. Enda skillnaden var att jag, precis när veden var nyinköpt, riktade den mot veden. För min del gjorde det med andra ord ingen skillnad rent ekonomiskt.
 
L Lilla Yk skrev:
Det håller jag med om. Nu hade jag kört avfuktaren ändå i garaget för att undvika fukt. Enda skillnaden var att jag, precis när veden var nyinköpt, riktade den mot veden. För min del gjorde det med andra ord ingen skillnad rent ekonomiskt.
Men om du tillförde fukt i form av blöt ved i garaget behövde avfutaren gå fler timmar och det borde haft en kostnad både i förbrukad elenergi och slitage på avfuktaren.
 
  • Gilla
TreeView och 5 till
  • Laddar…
Kurtegon Kurtegon skrev:
Är det bättre att lägga det på altan med tak? Vi ska ändå ta in utemöblerna innan veden kommer.
Trava den på altanen, det är bara luft och åter luft som torkar ved, ska blåsa igenom högen. Med en pall under. Tänk på att när du travar så ska det vara min ca 5 cm mellan travarna så vinden kan blåsa mellan. och ingen ved direkt mot panelen En sak till , klyven ved suger inget vatten , blir bara ytlig vår , om den inte drunknar

Edit . bra att ha den på nära håll och under tak när du hämtar.
 
  • Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.