Hej,

Jag har en gammal vedpanna, från 1953, som jag använder fortfarande. Kan inte byta till nyare för tillfället för att då behöver jag bygga om alldeles för mycket för att få det godkänd.

Botten och sidorna är delvis murade med tegel, men på vissa ställen på bottnet så har ”Leran”?, murbruket släppt och nu undrar jag vad jag kan laga den med? Någon speciell lera, som tål höga temp? Hur ska/kan man göra?

Tack för svar.
 
  • Gammal märkplåt på maskin med texten 'Norrahammar', 'Tillv.nr 1880', 'Tillv.år 1953', 'Provningstryck 6 kg/cm²'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal gul vedpanna med rör och manometer, verktyg på toppen och smutsig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det som gör att ett byte inte är genomförbart?
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad är det som gör att ett byte inte är genomförbart?
En ekonomisk fråga kanske..........som svar till ts så finns det ju både eldfast bruk och eldfast lera att köpa. Allt beror ju på hur det ser ut och är gjort nu? Är det bara murat invändigt så är det väl antagligen enklast med bruk.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är det som gör att ett byte inte är genomförbart?
Det är en gammal skola, fram till 1977, pannrummet är mitt i huset, och brandreglerna gäller endast på byggen från mitten av 60 talet, vilket gör att så länge jag använder den gamla så är det ok, ska jag byta till något nyare så måste allt byggas om till dagens regler, = mycket pengar! Sotaren har varnat för det.... plus att han sa att det är en gammal gjutjärnspanna i grunden, och kommer förmodligen att hålla i hundra år till!
 
Redigerat:
S Stefan1972 skrev:
En ekonomisk fråga kanske..........som svar till ts så finns det ju både eldfast bruk och eldfast lera att köpa. Allt beror ju på hur det ser ut och är gjort nu? Är det bara murat invändigt så är det väl antagligen enklast med bruk.
Hur är det med att eldfast lera innehåller järn spån? Läste att metallföremål bränner hål på insidan av kaminer, pannor, förmodligen det var så jag fick hålen i murbruket/leran som jag har nu. Plockade ut en del spik från hålen. Det är inte JAG som eldade med trälådor.... men det är jag som får ta konsekvenserna..
 
Det finns just inga speciell brandkrav för vedpannor. Det är samma krav som för kaminer upp till 60kW. Så du får ställa den i sovrummet om du vill.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns just inga speciell brandkrav för vedpannor. Det är samma krav som för kaminer upp till 60kW. Så du får ställa den i sovrummet om du vill.
Sotaren som har ensamrätt i kommunen tycker annorlunda! Så jag har inget val, det är han som ska godkänna den vid byte. :mad: Han har besiktigat huset i 30 år, utan problem, och nu när jag köpte den så finns det en massa fel helt plötsligt .... som var där de senaste 10 åren han besiktigat den utan att de förra behövde åtgärda de, men jag fick eldningsförbud på skorstenen i köket till min vedspis ... :mad:
 
B Bundas skrev:
r är det med att eldfast lera innehåller järn spån?
Om man har en gammal järnspis så gör man så när man byter/lagar bruket ovanpå eldstaden.
Bruket läggs ovanpå eldstaden för att inte själva plåten i eldstaden ska bli för varmt samtidigt som järnfilspånen ökar värmeledningsförmågan.
Tveksam om man gör samma sak i en gjuten panna, där kyler ju vattnet.
 
  • Gilla
Bundas
  • Laddar…
Så ser min panna ut på insidan. Tror ni det räcker att bara fixa det med eldfast murbruk?
 
  • Insidan av en panna med sprickor och skador på eldfast tegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av en panna med slitage och möjliga skador synliga på murverket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en sliten panna med synliga skador och sprickor i stenstrukturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av en vedpanna med sprickor och skador på murverket som kan behöva reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av en panna med sprickor i eldfast murverk som behöver repareras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Fast det är ju inte just i pannan som är problemet.

Fråga sotaren vad han menar! Upp till 60kW är ju regeln som även jag känner igen...

Jag bytte från gammal kombipanna med pelletsbrännare till 100% ved (50kW panna VB) och sotaren okulärbesiktigade installationen i samband med brandskyddskontrollen utan anmärkning, och dessutom utan extra kostnad då han endå var här.

Verkar vara väldigt olika med vilken sotare man har...

:worried::worried:
 
Jag tycker det ser ut att behövas nytt eldfast tegel i pannan din. Problemet är att det gamla eldfasta bruket kan innehålla asbest.
 
B Bundas skrev:
Så ser min panna ut på insidan. Tror ni det räcker att bara fixa det med eldfast murbruk?
Vilket fabrikat på pannan?
 
L lat skrev:
Vilket fabrikat på pannan?
Närbild av en metallskylt på en gul maskin, markerad med "Norrahammar" och tillverkningsdetaljer från 1953.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L lat skrev:
Vilket fabrikat på pannan?
 
B Bundas skrev:
[bild]
Du kan i princip hälla på eldfast bruk om du vill.
Men, har du rosterna kvar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.