För ett halvår sen gjorde vi en uppfräschning av vårt ena badrum. Vi målade om kakel och bytte handfat, kommod och vattenlås + några andra grejer. För att komma åt att måla lyfte vi bort toastolen. Toastolen är 3 år gammal då vi bytte den när vi flyttade in.

Efter denna uppfräschning har det titt som tätt börjat lukta urin i badrummet. Typiskt på morgonen när badrmmet stått oanvänt under natten med dörren stängd. Vi har undersökt vattenlås utan att se något misstänkt. Även bytt koppen till vattenlåset i duschen samt se till att den sitter tätt.

Badrummet används dagligen så jag tror inte att vattenlås hinner torka ut. Finns även avlopp i tvättstugan vid tvättmaskin och panna men de har vi "inte varit på" i och med uppfräschningen.

Någon som vet hur man kan felsöka vad det beror på?

Vattenlåset i duschen har jag som sagt varit på flera gånger utan att se någon möjlig förklaring. Vid handfatet är det ett nytt vatternlås och jag tycker tätningen mot avloppet ser bra ut... Kan jag bekräfta det på något sätt?

Kvar är toastolen. Den är svårare att kolla då den nu är limmad i golvet. Kan det hända att den inte hamnar rätt och att det pyser in dålig lukt i inkopplingen? Mycket jobb att ta loss den och svårt att bekräfta att det var där problemet var när den väl är avlyft. Sen vet man ju inte om man lyckas montera tillbaka den bättre nästa gång...?

Andra erfarenheter kring vad det kan bero på eller vad man ska kolla?
Tacksam för input.
 
Borde det inte gå att lukta sig till vart det kommer ifrån? Tänker att lukten bör vara starkast någonstans i badrummet. Det kan ju vara så simpelt att någon i familjen kissar i duschen och att det inte hinner bli helt ”rent” vid duschen.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonspete
  • Laddar…
Imorse luktade det skarpt av urin. Det luktade mest i huvudhöjd. När jag satte näsan mot golvbrunnen luktade det avlopp där och inte specifikt urin.
Jo, vi har en tvååring hemma som ibland passar på att kissa i duschen. Men jag tror inte det hände igår + vi har använt duschen många gånger sen han gjorde det senast (vad jag vet). Sen så tyckte jag det luktade så mycket urin imorse för att förklaras av en skvätt kiss som missats.
Men visst, jag saknar ju andra förklaringar...
 
Du bör känna det ganska starkt om du luktar just på golvet vid duschen. Har nämligen haft liknande dilemma, behövs inte stora mängder urin för att de ska börja lukta när de torkat. Annars skulle jag väll börja lukta vid alla ställen som har en koppling till avloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.