Jag funderar på att riva mitt gamla 70 m2 torp och bygga ett nytt fritidshus på ca 100-120 m2. Standarden ska vara ganska normal, fast med isoleringsnivå som motsvarar ett året-runt-boende. Värmen kommer skötas av en luft-luft-värmepump samt en eldstad.

Jag tänkte göra allt utom taket som jag tänkte anlita en kompis till att fixa. Jag har maskin för grävning och avloppet drar jag själv då jag precis har lagt dit en 3-kammarbrunn.

Jag räknar med en byggtid på 2-2,5 år och materialet ska införskaffas via kontakter så att priset blir det rätta (kanske 25-30% rabatt).

Jag har inga anslutningskostader etc då det redan finns ett hus på tomten.

Så.. med dessa fakta, hur mycket tror ni att man kan bygga huset för. Kan jag komma ner till 400 000 kr som jag hoppas?

Hoppas någon kan ge mig lite tips och kostnadsförslag. Och helst då positiva sådana :-/ annars blir det nog inget bygge.
 
Håller du dig till helt normala saker i stugan, dvs. ingen onödig lyx och tex. ett ikea kök samt badrums varor från dem oxå så bör det kunna gå.
Kan dock påpeka att 25-30% rabatt på virke och dyligt egentligen inte är någon rabatt.
35% ligger småbyggarna på tex. Vid ett sådant bygge bör du få uppemot 45-50% på virke om du så att säga ska köpa det billigt.
Nä, gör så att du kontaktar det byggvaruhust du brukar handla på och sätt dig och snacka med en säljare där.
Släng ut en offert till ett par olika och kolla.
 
Tack för dina kommentarer.

Glömde att skriva att jag redan har samlat på mig grejer under de senaste åren, så vad beträffar köket så har jag redan både köksstommar, luckor och samtliga vitvaror. Detta går väl annars på en så där 50+ lakan. I gengäld så kostar väl en ny skorsten och eldstad detta så det tar ut varandra.

En annan fundering. Blir det billigare att bygga med polska lecablock? Jag vill dock ha träfasad men det är ju bara att smälla på utanpå.

Någon som kan svara på lite tekniska frågor? Kan en lekman fixa grund och stomme själv eller måste man ha hjälp av en hantverkare? Lite naiv som man är så tänker jag att om man bara är nogrann så ska det nog gå. Det gör ingenting om det tar lite längre tid. ::)
 
Allt går bara man är noggran och tar gott om tid på sig...

Ett tips som jag har lärt mig är att ta lite hantverkshjälp. tex vid grundmurning ta hjälp med att sätta ut hörnstenarna, naturligtvis så är man med själv och hantlangar. Sedan är det bara att spänna snören och slabba på själv.
När du kommer till stomresning så kan jag som exempel ta mitt hus 150m2 (med mycke vinklar och vrår o tak åt alla håll) det tog två snickare 2dagar att stomresa 3 dagen var jag med och då sätte vi takstolar.
Jag är lite kan själv men har lärt mig att vissa saker kan man inte konkurera med yrkesmän.

På mitt hus så står hanverkskostnaden för en nästan försumbars kostnad men o andra sidan mycke tid o bekymmer besparing.
Lycka till.
 
4500 kr/m2 arkitektritat 1 1/2 plan med rubbet!!
 
Ekke_original skrev:
4500 kr/m2 arkitektritat 1 1/2 plan med rubbet!!
Såg din andra tråd om bilderna men gissar att många andra, utöver mig själv, är nyfikna på hur du kommer ner i de summorna. Du får gärna beskriva hur du bar dig åt och bifoga ritningar, utöver själva bilderna...
 
Ekke_original skrev:
4500 kr/m2 arkitektritat 1 1/2 plan med rubbet!!
Nåå! blir det någon rapport eller? ???

Mvh
 
Hmmm...har både skickat privat meddelande + skrivit i forumet om att jag också är intresserad av rapporten. Får hoppas den kommer snart...
 
Bob the builder har lagt ut en gammal tråd på denna kostnadsplan
 
Intressant frågeställning. Jag planerar att bygga ut en vinkel på omkring 16 kvadrat i två plan. Huset är ett gammalt enplans trähus "egnahemshus" med enkel plankstomme och panel. På grund av att tomten lutar ordentligt ligger den murade grunden helt ovan mark på baksidan. Jag hade med andra ord tänkt mig att bygga utbyggnadsvinkeln så den blir två plan - men helt i trä. Utbyggnaden skulle alltså placeras på plintar och ersätta balkong med "inklädd" mindre utbyggnad under som finns idag. (3x1,5)

Rent konstruktionsmässigt borde det vara en baggis. Inget vatten eller liknande utan regelstomme + lite el. Känner dock att jag skulle vilja ha hjälp med att få plintarna ordentligt på plats, uppregling av stomme + anslutning till befintligt tak (lyfta pannorna och få till vinkeln ut från gamla huskroppen). Hade tänk anlita hjälp så långt att fönster är i och fasadskivor ditspikade. Sen är det inte lika bråttom med att göra klart invändigt.

Utbyggnaden skulle bli 4x4 meter. Isolering, panelande, gipsskivor etc. hade jag tänkt göra själv. Konstruktionsritningen kan jag få fixad av en ingenjörskompis.

Någon som har en uppfattning om vad det skulle kosta eller som har gjort något liknande och kan uppskatta tidsåtgång? Spontant känns det som att två man skulle få stommen klar på någon dryg vecka vid heltidsarbete med stomme + montering av prefab-takstolar.

Materialkostnad är under beräkning men jag är mest intresserad av vad en byggare skulle ta för gjutning av plintar samt att resa stommen + tak.

När jag räknar (400kr/h x 35h x2 gubbar) x 2 veckor blir det inte mer än 56.000 kr för jobbet. Spontant tycker jag att det låter billigt.


Räknar jag helt snett? Andra Uppskattningar?
 
Hej jag skulle gärna vilja veta hur man kan bygga så billigt som 4500/kvm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.