Är det någon som vet om man behöver bygglov för att montera in en kasett i öppnaspisen? Öppnaspisen och skorstenen är helt ok och eldas lite då och då.
 
Hej!

Vi var tvungna att be om lov från kommunen, men jag är inte säker på att det var "vanligt" bygglov, det var nån typ av eldningsexpert som bestämde. Kostade några hundra.
/Elin
 
Ok, får väl kolla med kommunen då.
Kan man montera in en sån själv? Eller det måste vara gjort av "proffs"?
 
Hos oss behöver man inget bygglov för kassett. Utan bara för skorstenen. Dvs nyinstallation av kamin måste man ha bygglov.

Är inget krav på "proffsinstallation" Däremot kanske sotaren vill titta på det innan man börjar elda. Det vet jag inte vad det gäller för regler på en kassett. Ring sotaren och hör.
 
Bygganmälan är dock vanligt att det krävs av kommunen.

Kostar runt 700-1000 beroende på kommun tror det gick på 1000 för mig i Huddinge..

Du bör även provtrycka skorsten innan du monterar in kasseten..
 
Behövs verkligen Bygganmälan? Eldstaden finns ju redan där idag, en fullt fungerande öppenspis.
Att den måste kollas av sotaren före användning tycker jag inte är så konstigt.
 
Jag tror faktiskt att bygganmälan "kan" behövas även fast öppen spis finns där idag. Beroende på hur huset ligger.

Det har att göra med att egenskaperna på röken kan bli annorlunda mot vad som tidigare har godkänts.
 
Jag trodde själv inte att det behövdes men jag hade en annan installation där det krävdes bygganmälan och nämde detta i förbifarten vilket jag då blev upplyst att en bygganmälan krävdes (tog det på samma anmälan så det blev bara en kostnad).

Tydligen så påverkar detta ventelationen. Och gör man något som påverkar ventelationen så ska det en en bygganmälan.

Men kolla med kommun eller Sotaren. Enligt min Sotare så skvallrar dem till kommun. Men om dem gör det eller inte vet jag ej..
 
Per-Erik skrev:
Tydligen så påverkar detta ventelationen. Och gör man något som påverkar ventelationen så ska det en en bygganmälan.
Hur kan en kassettinstallation påverka ventilationen mer än en öppenspis?

Har man öppenspis så antingen eldar man eller så eldar man inte. Dvs max eller min påverkning av ventilation. En kassett kan väl inte påverka mer än detta ???
 
Det har mer att göra med förbränningsegenskaper, dvs miljöpåverkan, och även att befintlig skorsten klarar rökgasernas temperatur som är olika mellan olika spisinsatser.
 
Linnex skrev:
Hur kan en kassettinstallation påverka ventilationen mer än en öppenspis?

Har man öppenspis så antingen eldar man eller så eldar man inte. Dvs max eller min påverkning av ventilation. En kassett kan väl inte påverka mer än detta ???

Nja.. jag antog (frågade inte) att det har med att har man öppen spis så har man i stort sätt en öppen skorstens kanal på kanske 10*10 cm. med ett halvt om halvt fungerande spjäll (otät). Iallfall så var det hos mig i min tegelskorsten byggd 37. Jag gissar att spjället var orginal..

Efter att man har satt i en kasset så blir det mycket tätare då man har bättre spjäll & mera kontrollerad till luft. Det blir helt enkelt strypt ventelation.

Sen kanske det även har något miljötänk. Men det borde ju vara bättre att elda i en kassett änn utan.

kollade på min kommuns hemsida nu..

"Åtgärder i en byggnad som kräver bygganmälan men ej är lovpliktiga:

  • Ändring av invändiga bärande delar
  • Avsevärd ändring av planlösning
  • Installation och/eller väsentlig ändrig av eldstäder, skorsten, ventilation
  • Installation och/eller väsentlig ändring av vatten- och avloppsanläggningar i byggnader eller inom tomter
  • Installation eller väsentlig ändring av hissar
  • Underhåll av bebyggelse med särskilt bevarandevärde som omfattas av skyddsbestämmelser "
Antar att det faller på "väsentlig änding av eldstäder", så det är väll mera troligt att jag missuppfattade kommun gubben..

Motiveringen kan man dock fundera över..

it-snubben´s inlägg kan ju ha en stor del i det hela.. Sen är det kanske troligt att dem inte vill att man hittar på vad som helst i sin skorsten..
 
Skiljer sig duktigt mellan olika kommuner ser jag.

När jag lämnad in min ansökan när jag skulle bygga till var de inte ens intresserad av planlösning. De ville ha hur det är placerat på tomt och fasadritning samt namngiven KA.
Och jag var tvungen att meddela att jag byter fasad från trä till tegel.

Jag lämnade in min ansökan personligt och sa att planlösningen kan komma ändras något. Fick svaret att där brydde de sig inte utan där fick jag göra som jag ville och varken el eller VVS ritningar är inlämnad. Fick ett muntligt godkännande när jag var där så jag kunde börja gräva. En vecka senare kom det skriftliga godkännandet på lådan.
 
Är energikassetten något satsa på?
Den är iallafall ganska billig och finns i många olika storlekar och varianter och är enkel att montera själv.
Vad tycker ni?
 
Oavsett vilket märke du väljer så kommer det bli ett bra lyft..

Det man kan titta på är om det finns en baffelplåt (den blir effektivare då). Lika så Asklåda (jag tycker det är bra, andra tycker det är onödigt), verkar den vara lätt att göra rent (glas & eldstad)?

Jag tror inte jag har läst om någon som varit missnöjd med sin kassett.
 
Kollade med sotaren i Kristianstad, det var bara att montera in kassetten och sen ringa sotarn så kommer han och provtrycker det hela, sen klart att elda. Inga papper att fylla i, ingen anmälan till kommunen. Enkelt och smidigt tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.