Vi har renoverat en stor gårdslänga och bestämde oss för att ha uppvärmning i form av en pelletspanna och solfångare. Kommunens energirådgivare rekommenderade en firma som vi anlitade med första kontakt för ett år sedan. Vi borde anat att det skulle bli strul för han var riktigt svår att komma i kontakt med. Vi fick till slut en offert och sedan har det bara varit elände. Det har krävts så mycket tjat för att han ska göra något överhuvudtaget. Sedan har han ständigt behövt att vi skulle betala direkt för olika delar av systemet men inte gjort något med delarna när de väl har varit betalda. Nu har han gått i konkurs och vi får räkningar från konkursboet från en advokat utan telefonnummer och med hänvisning till vvs-aren som det är mkt svårt att få kontakt med. Senast har vi fått en räkning på "material arbete övr mm" och andra intressanta poster. Och så får vi samtal från någon som har tagit över företaget som varit här med material men ingen offert.... Vilka krav kan vi ställa på räkningarna, varför får vi inte betala allt när det är klart som var det ursprungliga avtalet och varför ska vi betala fler räkningar när inte det som vi har betalt för har gjorts? Har någon några goda råd?
 
Du har väl fortfarande samma rätt att få specificerade fakturor?
 
Det tycker ju vi att vi ska få men advokaten går inte att nå, den tidigare vvs:aren gör inget och räkningen måste betalas på torsdag...och en ny faktura som vi ff inte fått någon offert på förfaller också nu om några dagar utan att något arbete har gjorts. Ska kolla tipset om Pro Jure, tack!
 
Snailman
Det vanliga är väl att man bestrider fakturor som inte stämmer, sök på detta...
 
Kolla Konsumentverkets hemsida, där står hur man bestrider fakturor. Om din kommun har en konsumentvägledare kan denne hjälpa dig. Betala ingenting! Du får aldrig tillbaka de pengarna även om det skulle visa sig att fakturan var felaktig. Det enda du möjligen får är en oprioriterad fordran i konkursboet, och den är inte värd någonting.
 
Nej, räkningen måste inte alls betalas nu på torsdag.

Skicka ett rekommenderat brev till advokatens adress där du skriver att ni bestrider kravet då tjänsten inte levererats än, dvs. pannan är inte installerad, men att du gärna kommer att betala när deras åtaganden är fullgjorda.

Bestrid kravet och strunta i alla "hårda formuleringar" och påminnelser/hot, de är bara till för att få dig att betala frivilligt. Det finns ett antal telemarketingföretag som lever på att hota folk med felaktiga fakturor.

Även om de struntar totalt i dina invändningar måste de till slut be kronofogden om ett betalningsföreläggande. Inte ens det är så allvarligt som det verkar. I praktiken får du ett rekommenderat brev med en delgivning, och du har då 10 dagar på dig att skriftligen svara kronofogden att du bestrider kravet.

Vill firman då gå vidare måste de ta det hela till tingsrätten och bevisa att du är skyldig att betala.

Men strunta i att försöka nå advokaten på telefon! Skriv ett rekommenderat brev istället, och behåll en kopia med anteckning om exakt när du skickade det.
 
Mikael_L
Japp håller med.
Bestrid skriftligt alla krav på ej levererade varor och tjänster. (Sen behöver ni inte bry er något mer om att försöka få kontakt)

Bestrid av just anledningen att det inte är leverarat, inte installerat, inte klart osv.
Dokumentera läget så gott det går nu direkt. Ta lite bilder på de ogjorda och halvgjorda jobben. Skriv ner allt ni kommer ihåg om t.ex. när hantverkaren kom med grejer, vad han gjorde med dom om och hur mycket ni betalade då. Jag tvivlar starkt på att detta kommer att komma ända till tingsrätten men om det osannolika händer så står ni ett bättre läge om ni kan visa att ni har ordentlig koll på datum, pengar, hantverkarns närvaro och icke närvaro osv.

Vid eventuella nya påstötningar så hänvisar ni bara kort till ett första bestridande, men kommer det fler än en extra påstötning så skulle jag ignorera nr 2 och vidare.

Och betala INGENTING som inte är levererat eller installerat, dom pengarna kommer ni ALDRIG att se skymten av nå mer.

edit: Och välkommen till forumet förresten.
 
Jag har för mig att man kan anmäla till Kronofogden att man har bestridit en faktura, har man gjort det så kan det inte bli en anmärkning utan vidare utan kräver mycket mera "bevis"

.Henrik
 
tallmilan skrev:
Jag har för mig att man kan anmäla till Kronofogden att man har bestridit en faktura, har man gjort det så kan det inte bli en anmärkning utan vidare utan kräver mycket mera "bevis"
Krävs mycket mer än många tror för att få en anmärkning. Bara för att man får ett brev från dem så är man inte ens nära att få en anmärkning. Man kan alltid bestrida och tala om för dem hur det ligger till. Det är när man börjar ignorera allting som det kan gå illa. Att anmäla till fogden att man bestridit en faktura är totalt meningslöst.
 
Håller med ovanstående - det är till den som utställt fakturan (alternativt den som övertagit fordran) som man skall bestrida. Att skicka något till Kfm i förebyggande syfte har som sagt ingen funktion.

Jag håller absolut med om att skumma fakturor skall bestridas. Går de inte att förstå sig på är det en anledning, även om beloppet kanske är rimligt. Fakturan skall tydligt beskriva varan eller tjänsten den gäller, annars är det bakläxa för den som skickat fakturan.

Det faktum att varorna inte är installerade kan vara skäl att bestrida även delfaktura bara på materialet. Eftersom hantverkaren gått i kk kommer det ju inte installeras av dem som var överenskommet, och oinstallerat kan Ni inte använda det. Skälet till bestridandet skall alltid anges, och i ett sådant fall kan Ni anse att fakturan inte skall betalas förrän det också installerats. En liten risk finns naturligtvis att "någon" då kommer och vill ha tillbaka materialet Ni inte fått installerat och inte betalat för, och det är möjligen en risk man får ta. Men i så fall måste det vara ytterst tydligt på fakturan vad den verkligen gäller, och så verkar inte vara fallet. Är det väldigt tydligt, kan Du betala den del som omfattar materialet men hålla inne resten. Dokumentera ALLT och spara alla papper. Därför är brev bättre än telefon.
Tid m.m. är svårare att bevisa (särskilt för kravställaren) så där kan Du nog vara lugnare. I synnerhet om det är en ny ägare eller en advokat som skickar fakturan - vat vet de EGENTLIGEN om vad som gjorts tidsmässigt ?

Vad som händer när en faktura bestridits är rent juridiskt (om jag inte minns fel) att den som ställt kravet måste slussa det vidare vid bestridande. Om han/hon fortfarande står fast vid kravet, vill säga. Du kan inte få någon betalningsanmärkning så länge Du bestrider och skickar svar på fakturorna och kraven (samtliga, inte bara första). Det är när man är tyst som det händer saker. Troligen lämnas den in till kronofogden, eller ev. ett inkassobolag. Samma här, bestrid kravet så fort Du fått det (i rekommenderat brev med mottagningsbevis !). Ett mindre nogräknat inkassoföretag struntar ofta i första bestridandet och skickar en ny hotfull påminnelse. Bestrid även denna, och påpeka att de enligt inkassolagen skall lämna ärendet vidare efter ett bestridande.
När Du bestridit kravet hos Kfm gör de alltså egentligen inget mer med det utan kravställaren får då stämma Dig i tingsrätten.

Dessförrinnan har säkerligen advokaten eller företaget kontaktat Dig för en förlikning eller lagt ner det hela. Går det ändå så långt (vilket är högst osannolikt) skall Du definitivt skaffa ett juridiskt ombud. Anser rätten fakturorna tydliga och relevanta kan Du i absolut värsta fall tildömas att betala dem + rättegångskostnader. Men det är nog osannolikt.
En tingsrättsförhandling är egentligen inte så drastisk som det låter, har själv varit i rätten mot ett företag (fast som fordringsägare) och oftast är det en förenklad förhandling där man sitter i ett konferensrum ungefär som på ett sammanträde.

Men i Ditt fall låter det som att allt kommer att rinna ut i sanden senast efter kronofogdenivån.
 
Du måste tala med konkursförvaltaren (advokaten) om den uppkomna situationen. det konkursförvaltaren har, är ett krav på dig. Men då du har en motfodran, så skall du inte betala, utan bestrida kravet. Det är klart att det går att få tag på konkursförvaltaren, ring annars Tingsrätten och fråga vem som är konkursförvaltare. När en konkurs inträder, finns detta infört i landets dagstidningar, där framgår det också vem som är utsedd konkursförvaltare. Konkursförvaltaren kommer inte att driva in skulden, då du har en motfodran, det har förvaltaren inga medel till. Det kan vara så att konkursförvaltaren driver företaget vidare, eller utsett någon att göra detta, det är därför viktigt att du komunicerar med advokaten.
 
Jag hade en fodran på ett företag som gick i konkurs. Förhandlingarna drogs i tingsrätten men all kommunitaktion skedde via brev. Hur smidigt som helst :)
 
åter visar ett ärende som detta, att det saknas lagar och hjälp, som tar tillvara den enskildes intresse. Här är det staten själv, som med hjälp av sin bulvan (konkursförvaltaren) som till varje pris skall driva in vad som är möjligt, från de som är ärliga. Men stå på Dig, mitthus 1234, och betal inte ut något, men det du har betalt, kan du känna dig blåst på.
 
ingper nämner, att man inte kan få någon betalningsanmärkning så länge man bestrider....haha.
Jo då, det var den tidigare Borgerliga regering som införde Betalningssäkringslagen, just för att klämma åt folket/företagarna, om det förelåg misstanke om den enskilde/företagaren skulle torska på beloppet, så gick det att säkra detta tidigt. jag tog upp detta problem vid ett möte med bl a Folkpartisten Karin Arland, som inte kunde svara på hur hon kunde gå med på införandet av denna lag. Socilademokraten Lennart Pettersson (förolyckad vid Estoniakatastrofen) åkte tillbaka till Stockholm, och fick igenom förändringar av lagen.
Göran J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.