Får ni lov att installera LLVP i er förening? Tänker det borde va smidigt om du bor på BV... Annars är det tyvärr värmefläkt / el-element som gäller, och dom är ju dyra i drift. Anledningen till varför dom kör med fast temperatur finns redan i tråden (orimligt dyrt och samtidigt orättvist)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Min dotter flyttade in i en nybyggd lägenhet för 7-8 år sen.
20 grader ingick i hyran, man kunde höja upp till 25 grader, men det kostade extra per grad man höjde.
Hur det mättes har jag inte en aning om, det var luftburen värme via ventilationen.
Min fd fru hade en lägenhet byggd för ca 15 år sen, där mättes både värme och varmvatten, grundhyran var kallhyra, den hade vanliga vattenelement och golvvärme i badrummet.
Det satt skåp på varje våning i trapphuset med rör och nån typ av mätare på till varje lägenhet.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Finns det nån teknik som gör att lägenheter kan bestämma själva hur varmt dom vill ha? Blir det så mycket dyrare? Stör mig på att jag bara får ha högst 21° i min bostadsrätt som är byggd 1985. Är det samma i nybyggda lägenheter?
Dra av termostatventilerna från radiatorerna. De är säkerligen begränsade.
 
HOBBY ARCHITECT
Tror ni inte det kommer finnas i framtiden…?
 
Om kostnaden vidaredebiteras individuellt per hyresgäst har hyresvärden inget incitament att effektivisera (isolera, uppvärmningsform, avtal, …). Resultatet blir beroende på hur snåla/sparsamma hyresgästerna är. Men du efterfrågar iofs högre temperatur då till högre pris. Hur mycket är du beredd att betala för detta?
 
HOBBY ARCHITECT
P Pin skrev:
Hur mycket är du beredd att betala för detta?
Jag vet inte, jag är inte rik, men tycker att värme är liksom rätt mycket poängen med att bo i hus till skillnad från att vara hemlös.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag vet inte, jag är inte rik, men tycker att värme är liksom rätt mycket poängen med att bo i hus till skillnad från att vara hemlös.
En hemlös hade nöjt sig med mindre än 21 grader. Om du har speciella krav är det bättre att du bor u just eget hus än i kollektivt i lägenhet. Det är en ekonomisk fråga för hyresvärden och i slutändan även för dig som betalar hyran. Även miljömässig fråga men för enkelhetens skull kan vi bortse från det här.

Som någon redan skrivit så kostar typiskt en grad varmare fem procent mer i energi.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
P Pin skrev:
En hemlös hade nöjt sig med mindre än 21 grader.
Nä men säger du det, det hade jag ingen aaaaaning om! Och jag har inte råd att bo i hus. Jag funderar bara på framtidens teknik...
 
Jag bodde ca fem år i bostadsrätt, kantlägenhet, våning 2 av 3.
De två/tre första åren behövde jag inte ha någon värme på på någon av radiatorerna.
Anledningen var att det bodde en gammal dam under mig, hon hade radiatorerna på max samtidigt som hon hade fönster på glänt.

Så fort hon sålde bostadsrätten så behövde jag vrida på radiatorerna.
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag funderar bara på framtidens teknik.
Värme rör sig mellan lägenheter och är svårt att mäta förbrukning av. Detta ger att det blir svårt att sätta upp något som fungerar via elementen. Det bästa som finns som kan uppfylla det är ventilationsluft som värmebärare. Men det kräver ett ventilationssystem som kan hantera individuella lägenheter. Det är ofta något som måste installeras när huset byggs.

Så den tråkiga/ineffektiva lösningen blir el-radiatorer.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Nä men säger du det, det hade jag ingen aaaaaning om! Och jag har inte råd att bo i hus. Jag funderar bara på framtidens teknik...
Tekniken finns redan, det är inte framtiden.
Sedär jag är glad att kunna upplysa dig ;)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det enklaste tipset låter som att det vore att hitta en lägenhet med grannar på alla sidor? Vilket heller inte är så lätt...
Hade du bott i bostadsrätt eller hus så hade det varit en tanke att täta under bostaden för att minska golvets avkylning. Nu är det enklast och billigast att fynda mattor på second hand och köpa några rullar/ark underlagsskum att ha under för att få det lite varmare om fötterna.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P Pin skrev:
Tekniken finns redan, det är inte framtiden.
Sedär jag är glad att kunna upplysa dig ;)
Tekniken finns men vill man göra investeringen?
Imd mätning på raditorkrets till 50 lägenheter kräver 50 mätare. Det under förutsättning att man då har separata stammar till varje lägenhet. Det blir dyrt.
Man kan säkerligen mäta individuellt per radiator också. Hursomhelst kommer investeringskostanden bli hög med låg återbetalningsgrad.
Jag har full förståelse för att man begränsar tilloppet på kretsen istället och begränsar det så istället.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
I Installation skrev:
Tekniken finns men vill man göra investeringen?
Imd mätning på raditorkrets till 50 lägenheter kräver 50 mätare. Det under förutsättning att man då har separata stammar till varje lägenhet. Det blir dyrt.
Man kan säkerligen mäta individuellt per radiator också. Hursomhelst kommer investeringskostanden bli hög med låg återbetalningsgrad.
Jag har full förståelse för att man begränsar tilloppet på kretsen istället och begränsar det så istället.
Ett skäl att börja med individuell mätning är att fastighetsägaren avhänder sig problemet med hög energiåtgång och låter hyresgästen betala istället för att isolera huset eller effektivisera värmekällan. 50 mätare är billigt i jämförelse gissar jag. Men allt beror på förutsättningarna, viken potential det finns att förbättra.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ett skäl att börja med individuell mätning är att fastighetsägaren avhänder sig problemet med hög energiåtgång och låter hyresgästen betala istället för att isolera huset eller effektivisera värmekällan. 50 mätare är billigt i jämförelse gissar jag. Men allt beror på förutsättningarna, viken potential det finns att förbättra.
Fast då är det olika problem skull jag säga.
antingen är det en bostadsrättsöfrening, och då är "fastighetsägare" = alla som bor där.
Då får man komma överens kollektivt om antingen mätare leler åtgärder, eller båda.

Eller så är det en hyresrätt: Och då är frågan om värden vill installera 50 mätare ens ?
Sen beror det på uppvärmningskälla. Det finns hyresrätter med elvärme - då är det ofta upp till var och en.
Eller så har man centralvärme: Och då kan detta delas mellan hyresgästerna (ofta enligt yta) eller så får man införa individuell mätning...

Incitament för hyresvärden att effektivisera är om hen måste höja hyran annars för att täcka kostnaderna (om värme inte är separat)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.