Hjälp önskas!

Jag har för avsikt att installera en kamin (kassett/insats) i min öppna spis, för att förbättra värmeekonomin inför vintern.
Jag har hittat en som jag vill ha, problemet är bara att den har ett fotavtryck på 60x40 cm och det är liiiite för stort för det utrymme som finns.
MEN! När jag tittar på geometrin så ser det ut som att det skulle räcka att knacka loss de eldfasta stenarna från väggarna och eventuellt göra lite lätt åverkan på de hörn som så att säga är inbyggda över den yta som annars skulle vara ett rektangulärt golv i eldstaden.

- De eldfasta stenarna antar jag bara behövs om man eldar direkt på/mot dem, så om där istället ska stå en kamin så borde det vara ok att plocka bort dem, eller? Isåfall, vad bör jag använda för bruk för att släta till ytan där stenarna suttit, innan kaminen ställs på plats?

- Gällande hörnen, där jag kan komma att behöva kapa ur något i de delar som sticker in innanför kupans innerkant, ser jag inga problem med att ta bort lite material, verkar det vettigt?

Några bilder också, som förhoppningsvis säger mer än tusen ord:
 
  • Obehandlad öppen spis i vardagsrum med synliga byggmaterial och inredningsdetaljer i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen spis före renovering med synligt sot och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttstock mot en vägg för att mäta tjocklek eller avstånd i en byggprojektdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar avståndet mellan en vägg och en annan yta i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tumstock som mäter avståndet mellan två väggar i ett hörn på ett bygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort eldfasta först , det har ingen betydelse och sen se hur mycket som behövs att ta bort för att få in insatsen. ( hörnen ) Är det bara något hörn ( snedkap ) så kommer . det att hålla..
 
Tack!

Ja, då är det alltså som jag tänkte, bra! Knackar jag bort stenarna så får jag troligtvis in insatsen.

Men, för att få en slät och snygg yta runt kamininsatsen, vad bör jag använda till spackling/puts? Bör ju vara något som inte rör sig eller spricker av värmen, men det verkar ju finnas en uppsjö av bruk. Någon som har ett förslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.