Hej! Ny på forat, och tänkte att jag ville dela med mig av ett nyligen påbörjat projekt. Min erfarenhet av snickerier på egen hand är, förutom innerenovering, ett platsbyggt hörnskafferi som nyligen blev klart.

Jag har länge gått och fnulat på hur man skulle kunna dölja en TV i en bokhylla, utan att det är direkt uppenbart att det finns en TV där. Nu när jag sedan ett år både är husägare OCH har en nästan fem meter lång tom vägg, så var kravet jag ställde: om skafferi, så ambitiös bokhylla.

Min lösning kommer synas på utsidan, men med vad jag hoppas en lite mekanisk viktoriansk (steampunk?) snygghet. Idén är att låta två av bokhyllorna kunna förflytta sig i sid- och djupled med hjälp av kulrullar som går i en löpbana i underlaget, och som styrs upptill av lintrissor som får löpa mot rundstavar. Underlaget är en bänkskiva, som vilar på underskåp. För att göra det extra svårt såhär litet första gången, blir det ledlister i bokhyllan.

Måtten på hyllan blir ungefär 4560 mm bred, underskåp 440 djupa, bokhyllor 270 djupa (den observante huvudräknaren noterar den fina raten (ungefär)). Takhöjd ca 2360 (har lagt golv och tak...). Åtta stycken underskåp i 16 mm MDF, bänkskiva i 18 mm limfog, bokhyllor i 15 mm björkplywood, som jag fick för ett i dagsläget ok pris på. De olika dimensionerna kommer inte synas, eftersom bänkskivan kommer liva med överdelen på skåpluckorna, och ändarna på plywooden kommer få täcklister.

Min erfarenhet är som sagt litet begränsad, men har litet erfarenhet från min uppväxt, och ett hyggligt välutrustat garage, mestadels arvegods. Saknas justersåg. Bidrag mottages tacksamt men bestämt.

Innan vi drar igång vill jag komma med ytterligare en brasklapp: på listan över saker jag inte är, står fotograf ganska högt upp.

610534-bc0601bedce91b729d49ccee555930f6.jpg
Väggen i fråga. Dessutom reklam för en av de bättre vita vinerna inom överkomlighetsvidd. Hålet i väggen är för ventilationen, som kommer få gå ned i sockeln och ut på framsidan. Planen nu är att sätta klöverplåt och listkarm runt öppningen (romantiker i 80-talshus).
610541-d53cf314741377dead0f604f2e9383ef.jpg
Så långt har jag byggt sockeln i 45x120 reglar. Våndades över hur jag skulle få dem i våg; allra helst vill jag ju montera, kila upp, rita vågsträck, montera ned, såga, montera ihop. var dock väldigt tveksam till om sticksågen skulle greja sågdjup på 45 mm. Till min glada överraskning behövdes bara en liten bit på ett ställe, så jag låter den ligga där.

610546-a70ec7bf8a16a3f10feb9d2819e5895a.jpg

Eftersom jag som sagt saknar bordssåg (och var för korkad/stolt för att låta Bauhaus såga upp skivorna...) fick de sågas upp med cirkelsåg. För att få dem så lika som möjligt lade jag oftast flera skivor på varandra, tvingade ihop och sågade sågade upp. Som underlag en OSB-skiva på bockar, och överblivna reglar på denna.

610547-99acce2a98c1c2d40fa7a3e6c4ee0471.jpg

Nej, för att provmontera gångjärn så att måttenstämmer måste man inte ha två skjutmått, tre vinkelhakar och ett strykmått, men det underlättar. Övar på mitt försvarstal.

610548-a20681a8343623e56e5dffeec6f074c6.jpg

Gjorde en enkel mall för att märka ut hålen för både gångjärnsfästen och hyllfästen. Ville inte använda den som borrmall, eftersom jag var rädd att hålen skulle bli alldeles för stora efter en stunds användning. Uppgraderade dock denna till en i limfog ganska snart.

610549-7cc5d6efa17a0b03b86053cc874fe00b.jpg

Provmonterar första skåpet utan lim, ser ut att kunna funka bra! Det är inte helt rätvinkligt, men kommer kunna tvingas när flera ställs bredvid varandra. Tillkommer också en bit på ovansidan som den i bakkant.

610551-15cd5c6af63bc8f43fff4df37809b776.jpg
I sitt sammanhang. Skåpsluckorna är färdigproducerade ur samma Epoq-kök som finns i samma rum.

610552-e5a51aa1519a9967d2887df47badcdd7.jpg

224 borrhål senare. Som tur är ingår en liten bänkpelarborr i maskinparken, annars vete tusan om jag orkat.

Detta är så långt jag kommit nu. Jag jobbar på det här projektet i mån av ork och tid, men vill ändå vara klar innan den sena hösten kommer. Tänkte försöka ta bilder litet oftare om det intresserar, men det är tyvärr sällan jag kommer ihåg när jag är uppe i arbetet.
 
  • Vardagsrum under renovering med en delvis målad mörk vägg och möbler täckta av skyddsplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök under renovering med mörkblå vägg och ouppbyggd köksö i trä mot en marmormönstrad bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhusverkstad med hopkopplade bord och material för byggprojekt, omgiven av trädgårdsmöbler och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångjärn installerat på två MDF-paneler på ett arbetsbord med olika mätverktyg och en skrivbok i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktyg och material på verktygsbänk inklusive linjal, borr, tving och anteckningsbok med ritningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Påbörjat byggprojekt av en trähylla utomhus med verktyg och trämaterial på arbetsbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum under renovering med nytt olivgrönt väggfärg och delvis monterade möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • MDF-skivor staplade på betonggolv bredvid vitt kaklat vägg och träbitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Frasse99 och 7 till
  • Laddar…
Uppdateringsdags!

Nu är alla underskåpen klara och fastskruvade, både i stommen och i varandra. Man ser att jag blivit bättre ju fler skåp jag gjort, men på det hela är jag riktigt nöjd. Just i det här stadiet har det varit mest rinse and repeat, så ser fram emot att börja med själva bokhyllorna.

Uppradade underskåp fastskruvade i stommen, med överliggande bänkskivor i en byggprocess, nära en välventilerad sockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla åtta undeskåpen färdiga och fastskruvade. Det högersta skåpets högersta vägg går utanför sockeln och vilar på sidan. Just när jag planerade kändes detta bättre än en hel täcksida, vi får se hur det känns med det sen. Man kan också se hålet i sockeln där ventilationsluften går ut ur rummet och in i väggen.

Färdigmonterade underskåp och omonterade bänkskivor i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lade på bänkskivorna i limfog...

Åtta fastskruvade underskåp i trä mot mörk vägg med bänkskiva och verktyg ovanpå, i ett halvfärdigt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och sågade dem efter vägg och skåp. Har lämnat någon millimeter av skivorna utanför skåpen för senare finjustering.

Nyinstallerade underskåp i trä med bänkskiva ovanpå, närbild på hörnavslutning mot vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivorna skarvas med utfrästa falsar. Kommer limmas och troligen skruvas. Om det skulle spricka upp senare, så ligger den synliga fogen mitt i hyllan, så att det inte ser supertokigt ut.

Nyinstallerade underskåp med bänkskivor och synlig ventilationsgång i en delvis konstruerad bokhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kan man se ventilationsgången. Det är bara två bitar MDF och skruvats ihop i vinkel, sitter med friktion och vilar mot stöd på sidorna. Jag ville att det enkelt skulle kunna tas bort.

Nästa steg blir själva hyllorna. Det kommer bli en hel del såga och fräsa, men fräsa är ju kul :)
 
  • Gilla
Jaxxx och 6 till
  • Laddar…
Ny uppdatering! Första bokhyllan är färdig, och det har gått klart över förväntan.
Plywoodskivor fastklämda på arbetsbockar utomhus, förberedda för bygge av bokhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lade tre skivor plywood på varandra och sågade upp, så att jag får samma mått på dem
Plywoodskivor förbereds för bokhylla med fräsade spår, verktyg och mätinstrument syns utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fräsa fräsa fräsa spår för hyllplanen
Färdigbyggd bokhylla av plywood med frästa spår för hyllplan i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en hembyggd bokhylla i plywood med fräsade spår för hyllplan och bakstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Close-up av plywood med frästa spår för hyllplan i en hemmagjord bokhylla under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och såga upp och fräsa falsar för bakstycke. Testar med en liten bit.
Hörndetalj av hemtillverkad bokhylla med frästa spår i plywood och vinkelhake på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I hyllplanen finns frästa falsar för ledlist. De kommer kompletteras med en list i framkant, så därför saknas det en bit till gavelns kant.
Nybyggd omonterad bokhylla i plywood med frästa spår för hyllplan, placerad i ett ljust rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av hörnet på en handbyggd bokhylla i plywood med frästa spår för hyllplan och fals för bakstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på detaljer i en hembyggd bokhylla med frästa spår och falsar i plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första bokhyllan ihopskruvad! min första tanke var att både limma och skruva, men nu tänker jag att jag kanske struntar i att limma. Det känns som att de kommer ligga stadigt i sina spår; det funkar ju för IKEA utan lim...
Hemmiljö med nyligen byggd plywoodbokhylla, TV och dekorativa föremål, mot mörkblå vägg och ljus interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bjuder på ny uppfräschande vinkel. Samt provstyling.
 
  • Gilla
Jaxxx och 15 till
  • Laddar…
Framsteg! Inte så många bilder, liksom med underskåpen har det varit mycket upprepningar i arbete. Nu är i alla fall alla de fasta bokhyllorna klara och förankrade.

Färdigställda fasta bokhyllor i trämaterial med överskåp och plats för TV, i ett mörktonat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Litet fler bokhyllor.

Halvfärdiga trähyllor på verkstadsgolv med masonitskivor redo att monteras som baksidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av hörnet på en omonterad bokhylla där man ser skarvarna mellan trästycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som fick baksidor av board.

Vardagsrum med nyligen installerade, tomma träbokhyllor och en TV-bänk, med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppe!
Nytt inbyggt bokhyllsystem i rum med TV och ljusa möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och med överskåpen. Litet tråkigt att leva med en masonitbrun vägg ett tag framöver, men så får det vara. I gluggen för TV är alltså tanken att jag placerar halvdjupa bokhyllor som kan förskjutas både i sidled och djupled. Så nu till ritbordet!
 
  • Gilla
  • Älska
kingen101 och 13 till
  • Laddar…
Mycket snyggt jobbat och fint resultat hittills!
Ser inget som tyder på brist på kunskap eller erfarenhet av snickrande; imponerande.

Ser fram emot fler uppdateringar! :)
//Ronnie

PS Gillar också ditt sätt att skriva, både anslag och ton. Trevligt! DS
 
  • Gilla
ByggStålis och 4 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Mycket snyggt jobbat och fint resultat hittills!
Ser inget som tyder på brist på kunskap eller erfarenhet av snickrande; imponerande.

Ser fram emot fler uppdateringar! :)
//Ronnie

PS Gillar också ditt sätt att skriva, både anslag och ton. Trevligt! DS
Tack! Har hängt mycket på youtube :)
 
  • Gilla
Långfarare
  • Laddar…
Det är flera ordningar svårare att bygga ett snett skåp, än ett rakt.

Men nu är de flyttbara skåpen så gott som färdiga! För att de ska kunna svänga ut, är respektive yttersida lutad inåt i bakkant. Skåpen är 147 mm djupa, vilket lämnar ca 125 mm bakom för TV och väggfäste.
Verkstadsbild med tilltagna trästycken, verktyg och konstruktionens skissade mall för kulrullar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag började med att göra en mall för skåpens bottenplatta, för att se hur mycket lutning jag ville ha på ytterkanten, och för att se en rimlig placering av kulrullarna. Landade på -2 cm i bakkant, och kulrullarna 15cm in från varje sida.
Närbild av snedsågade gavlar på en hemmagjord möbel i en verkstad med suddig bakgrund av verktyg och arbetsbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på bottenplattan av ett snett skåp med lutade kanter och synlig falsningsteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att den sneda sidan skulle vara i linje med framkant, snedsågade jag gavlarna både i framkant och bakkant. -2 cm över 147 mm visade sig vara ca 7,5 grader, så av en slump en siffra som inte är superovanlig och hyggligt lätt att få till med cirkelsågen.
Närbild på träkonstruktion i en verkstad med träplattor och bottenplatta som har en snett sågad kan för att passa in i ett flyttbart skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av plywoodkanten med en fals i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild på bottenplatta av snett skåp i trä med utmarkerad lutning och kulrullplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I bakkant ville jag ha en fals för bakstycket, liksom på de andra skåpen. Jag löste detta genom att såga en linje en bit in på ett djup av halva skivan, och kunde ganska enkelt tälja bort överflödet med ett stämjärn.
Flyttbara sneda skåp under konstruktion i verkstad med hyllplan, synliga skruvar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemma-byggt snett skåp med flyttbara hyllplan i arbetsmiljö, med verktyg och såg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av en träskåpsbotten med snedskuren kant och placerad på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av snett skåp i byggprocess med lutande yttersida och markerad fals.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter detta följde hyllplan och gavlar som tidigare. Och ett antal felborrningar.

För att göra hålen för kulrullarna krävdes 24mm diameter. Något sådant borr har jag inte, och kände inte för att beställa. Av en slump har jag ett 6mm notfräs, och en 17 mm kopierring, som med ett 35mm guidehål skapar ett hål på 24 mm. 35 mm borr har jag ju till luckgångjärnen! Hurra!

Bild på en trasig notfräs och en bit av densamma liggande på bottenplatta till ett skåp, med märkningen 147 mm synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förbålt! Nu har jag inget 6 mm notfräs längre. Lösningen blev i stället 17mm kopierring, 10mm frässtål, och 30 mm guidehål, som i teorin skapar ett 23 mm hål, men som med kraftig övertalning skapade ett hål där kulrullen kropp gick att skjuva in. Bjuder på före- och efterbilder:

Del av snedskuret skåp med borrhål och monterad kulrulle på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före.

En träplatta med en inlagd kulrulle, omgiven av verktyg, som del av ett anpassat snett skåpbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter.

Hemmabyggt, halvklart snett flyttbart skåp i en verkstad, utan baksida, avsett för montering av TV och väggfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Båda skåpen klara! Det andra gick på en dag, det första på två veckor...
Några lutande skåpsdelar av ljust trä, före sammanfogning, som illustrerar precisionen i hemmagjorda snickeriarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...förutom att jag fick göra om botten på den ena.

Flyttbara skåp nästan färdigställda i vardagsrum med lutade yttersidor och plats för TV bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har de i vilket fall fått baksida. Nästa steg är att få dem att röra sig. Äntligen!
 
  • Gilla
kingen101 och 12 till
  • Laddar…
Wow vilket kul projekt! Hur går det?
 
L lillehuset skrev:
Wow vilket kul projekt! Hur går det?
Framåt! Men långsamt, med en del upptagna helger och semesterresor. Just nu är spåren i bänkskivan klara, håller på med skenorna i ovankant. Jag hade tänkt uppdatera när även de var klara, men vi kör nu :)

Steg ett var att förstå hur jag ville att skåpen skulle röra sig. Jag hade en vag idé från start, men nu skulle det spikas. Jag satte helt enkelt skåpen på sina platser och dunkade till över kulrullarna, så att jag fick ett märke i bänkskivan. Sedan fortsatte jag så med ett antal nyckellägen - när den ena kanten är ute, när båda kanterna är ute, och slutposition. Sedan förband jag punkterna med räta linjer. Från början hade jag tänkt fler punkter och svängda spår, men sedan kom jag på att det skulle bli för svårt och onödigt. Märken efter det förslaget finns i bänkskivan, det får jag fixa sen.

Sedan fräste jag spåren i skivan. jag vill ha dem 13 mm breda och 3 mm djupa (då har kulrullen ngn halv millimeter att spela på åt sidorna, om jag får det rätt), och kommer kläs med 1mm tjock mässingsplåt. de utfrästa spåren är alltså 15x4 mm. De raka utmed kanten fräste jag med anslag, de andra på frihand.

Träsågspån på golv, kabel, vit plywood, oavslutat snickeriarbete eller renovering inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan sågade jag ut botten i mässingsplåt. Jag tänkte att det skulle gå ganska enkelt med en sticksåg, men jag fick den fasen inte att gå rakt, ens med anslag. Bladet böjde sig. Så jag fick slipa ner till slutlig bredd, och konstruerade snabbt en bandslip, med endast en skruvtving och en bandslip. Samt hållare.

Verkstad, skruvstycken, långa aluminiumprofiler, träplankor, verktyg, mäthjälpmedel, arbetsbänk, rörande snickeri eller metallarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller skjutmått som mäter metallbit, verktyg, precision, arbetsbänk, måttindikation på verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsbord med bänkslipmaskin, träbitar, lådor, och snickeriverktyg; oorganiserat med sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller två klämmor som fixerar en båge mot en träkloss i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För bitarna som går inåt i skåpet lade jag över ett A4-ark, och skuggade med blyerts så att jag fick silhuetten, klippte ut och använde som mall för sticksågen. Gick mycket bra! När jag hade alla delarna för ena skåpet, använde jag dem som mall för utfräsningen i bänkskivan för den andra sidan - spegelvänt. Därefter även som mall för plåtbitarna. Efter litet putsning var de ganska lätta att få på plats, och passar helt över förväntan.
Trägolv, metallinjal, penna, kniv; verktyg och material för hantverk eller snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metalliska remsor oregelbundet utspridda på en vit marmorbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obearbetade träplankor, metallskivor, verktyg, skruvtving och ett arbetsområde eller verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bordskiva av ljust trä med moderna guldiga metallben. Skarp vinkel, stilrent, inomhusmöblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spåret ska ju även har innervägg/sarg, som skyddar bänkskivan från kulrullshuset. Detta är alltså bitar som är 3 mm höga, och 1 m långa. Eftersom jag är mycket envis provade jag att försöka såga ut och slipa till inte mindre än 3 sådana remsor, innan jag gav upp och åkte med min lilla plåtbit till en plåtslagare, som fixade tio strimlor på under två minuter. Kostade 0 pistoleros och jag fick chansen att framstå som en underlig typ när jag entusiastiskt försökte förklara vad jag skulle med dem till.

Närbild av två böcker eller anteckningsblock med en synlig självkant och textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en guldfärgad bokrygg med suddig bakgrund av vita sidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittar man noga, så ser man en liten kvalitetsskillnad mellan den som jag gjorde (vänster), och den som plåtslagaren gjorde.

Sedan bara att sätta igång och limma dit dem. Var pilligt, kladdigt, och frustrerande i omgångar. Den rimligaste lagom till jag var klar hade jag arbetat fram en hygglig teknik, genom att arbeta mig fram i etapper och sätta bitarna i spänn med spå träpinnar. Jag måste för övrigt slå ett slag för dessa träpinnar! Finns typ 100-pack på Biltema. De har nästan alltid rätt dimension för allt. Jag har satt justerat dörrkarm med dem, satt saker i våg, blandat färg, använt som handtag, startat brasor.

En närbild av träplankor och gula metallprofiler, möjligen en del av en möbel eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller ett hörnbeslag vid träytans kant, som visar installation eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett metallhörnbeslag monterat på skärbräda av trä, med synliga skruvar och spånskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort, pågående arbete av en trähylla; verktyg och material syns; oavslutad konstruktion inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter mångt och MYCKET skrapande och putsande för att bli av med limrester, är spåren klara. Jag ville inte dränka in allt i aceton, av rädsla för att lösa upp det lim som jag vill ha kvar. Men aceton gick åt.
Trähyllor under konstruktion med verktyg, material och hyllstöd synliga. Inredning, hantverk, pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion, verktyg, byggarbetsplats, inomhus, måttband, uppförande av trappa eller hyllor, oavslutat projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggda trähyllor framför mörkblå vägg, verktyg och byggmaterial syns. Pågående hantverksprojekt eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träarbete inomhus, obehandlad träbänk med inbyggda handtag, mot en mörkgrå vägg, på golvet av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Bunt långa, böjliga objekt, delvis genomskinliga, guld- och silverfärgade, på vit marmormönstrad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
kingen101 och 5 till
  • Laddar…
Jag har som sagt kommit en bit även med skenorna i ovankant, hoppas bli klar med ena skåpet i veckan. Här är teaser!

Två träskivor sammanfogade med metallbeslag, konstruktionsdetalj, skruv, spårade kanter, hantverk, träarbete, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
emeliek. och 6 till
  • Laddar…
Och så uppdateringsdags. Som vanligt tar allt längre tid än man tror, men nu är faktisk bokhyllan nästan klar.

Startade i november med de övre skenorna till de flyttbara skåpen. De består av 6 resp 4mm rundstång i mässing, som jag bockat till i skruvstäd och lött ihop. Gjorde spår med en 4 mm rundfil.

Arbetsbänk med skruvstycke, mässingsstång och verktyg i bakgrunden. Fokus på bearbetad metall. Verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar i skruvstycke, metallarbete, detaljerad utsågning, precision, verkstadsmiljö, konstruktion, ingenjörsvetenskap, blått skruvstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppar- och mässingsrör sammansatta, svetsningar, träbänk, mätverktyg, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gyllene metallgalge på vit marmorbänkskiva med diskret ådring och synlig köksdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsbord med verktyg, elverktyg, skruvtvingar och delar av vad som ser ut att vara ett projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De två första skenorna är de som är inne i gluggen, den sista den som ligger utanpå synligt. På själva skåpen finns trissor som löper mot skenornas stänger.

Inomhus snickeriarbete, trästycken, verktyg, mätutrustning, oordning, arbetsprocess eller reparationsmiljö, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg för hantverk, sågspån, måttband, hammare, träbitar, verkstadsmiljö, träbearbetning, konstruktion, manuellt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller träflis, troligen från snickeriarbete, med en inomhusmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av laminerade träskivor och en dold gångjärnsbeslag. Konstruktionen verkar vara en del av möbelmontage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staplar av pappersark, metallskenor, symmetriskt placerade, brunt och vitt, konstruktionsdetaljer, inomhus, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähyllor under konstruktion med metallstänger, bokstöd, träplattor, i ett snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähyllor under montering, verktyg synliga, obehandlat trä, ofärdigt projekt, heminredning, förvaringslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Försänkte hållarna till de yttre skenorna. Även plywoodskrufs är ganska härligt! Har också försökt att fota hur trissorna ligger i skenorna ovan skåpen när de är på plats. Och skåpen.

Efter detta var det egentligen bara kvar lister, slipa, spackla, slipa, spackla, måla. Jag gav mig på att sprutmåla hela skåpet, något som är nytt för mig. Det var förmodligen korkat såhär i efterhand, och det hade varit bättre att öva på något mindre projekt i ett antal år innan. Det är tveksamt om resultat och tidsåtgång verkligen blev bättre.

Stort, tomt bokhyllsystem, pågående arbete, verktyg och material på bord, kvällsbelysning inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lister och spackling.
 
  • Guldfärgad metallstång med böjningar och knopp, ligger på vit marmorbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
emeliek. och 4 till
  • Laddar…
För att kunna sprutmåla byggde vi in hyllorna i ett tält, som i efterhand visade sig vara absolut tätt utom på ett ställe där vi nu har en blå fläck i taket.

Rum täckt med plastskydd, renovering pågår, rörig inredning, arbetslampa, ostrukturerat, föremål utspridda, skyddstejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit bokhylla under montering, skyddsplast runt, arbetsverktyg synligt, renoveringsprojekt inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad inbyggd bokhylla i ett utrymme under renovering, täckt med plastskydd och arbetsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete, vit och svart bokhylla, skyddsplast, målarutrustning, ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit bokhylla under konstruktion, täckt fönster, byggarbetsplats, skyddsplast, arbetslampa, delvis monterad möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skenorna trimmades och putsades (vilket tar 3 sekunder att skriva men fem timmar att göra)

Ett kök med en vit bänkskiva, svarta skåp, metallhandtag, saltkvarn, stekpanna och en adventsljusstake.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Guldiga metallhandtag på marmorbord, möjligtvis för skåp eller lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis ihopsatt metallstruktur på vit yta, skruvar löst bredvid, möjlig möbelkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sattes på plats!

Metallhylsa, böcker och en öppen låda synlig i ett hemmamiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammaldags bokhylla med inbundna böcker och en mässingslampa i klassisk stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bokhylla med rullstege, äldre inbundna böcker, mörkt trä, gulddetaljer, bibliotekskänsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinklad vy av en svart bokhylla med böcker, metallkläderhängare och väggkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad hylla med böcker ovanför, kopparfärgade, utstickande klädhängare på en mörkblå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bokhylla med böcker, en flyttbar hyllplatta, och en gyllene ljusstake, inredningsdetaljer, svart, vertikal åskådning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så slutresultatet så här långt. Det som är kvar är ledlisterna (elen är framdragen), och jag behöver putsa litet på skåpen. Jag gjorde dem litet för stora, så nu med färg nyper de och skaver när man försöker flytta på dem. Rörelsen är inte så smidig som jag föreställt mig, men det går!

Mörkblå bokhylla med böcker, integrerad vit dörr och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stilrent vardagsrum med bokhyllor, läslampa, soffa, kudde, trägolv, stolar och ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkblå bokhylla full med böcker, spegel och en planta, på ljust trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkblå bokhylla med böcker och TV. Traditionellt golv och orientalisk matta. Reflektion i TV:n.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt som allt är jag mycket nöjd. Det är klart att det finns skavanker. Men jag har lärt mig oerhört mycket. Det är litet pill kvar - ledlisterna som sagt, galler till ventilationen, litet puts.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Hugo626 och 159 till
  • Laddar…
Unikt namn
Riktigt fint (y)
 
  • Gilla
Sofia Hylin och 2 till
  • Laddar…
U
WOW, så snyggt:love:!
 
  • Gilla
LGCarlsson
  • Laddar…
Så ska en riktig bokhylla se ut :love:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.