Magnus E K
D Daniel 109 skrev:
Elpriserna stämmer definitivt. Men precis som jag skriver så används all el som kan produceras i norr redan i dag. (I princip, det spilldes lite när det var oväntat höga flöden).
Så med överföringskapacitet kommer att föra upp sydliga priser till Norrland. Men det kommer inte att ha en stor effekt på priset i söder. Det finns helt enkelt inte en massa inlåst energi i Norrland.
Men kan man inte hävda att det låga priset i norr håller tillbaka effektiviseringar där? Dvs, när utökad överföringskapacitet gör att priset stiger i norr så sjunker konsumtionen där, vilket gör att det blir mer över till söder.

Men ökad överföringskapacitet är ju inte bara för att kunna föra över mer vattenkraft(-seffekt) utan också för att mycket av den nya vindkraften tillkommer i norr. Om kapaciteten inte byggs ut och elförbrukningen i norr inte ökar dramatiskt* kommer det annars inte dröja så länge innan det faktiskt blir rejält energiöverskott för vattenkraften.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men kan man inte hävda att det låga priset i norr håller tillbaka effektiviseringar där? Dvs, när utökad överföringskapacitet gör att priset stiger i norr så sjunker konsumtionen där, vilket gör att det blir mer över till söder.

Men ökad överföringskapacitet är ju inte bara för att kunna föra över mer vattenkraft(-seffekt) utan också för att mycket av den nya vindkraften tillkommer i norr. Om kapaciteten inte byggs ut och elförbrukningen i norr inte ökar dramatiskt* kommer det annars inte dröja så länge innan det faktiskt blir rejält energiöverskott för vattenkraften.
Tanken är väl Hybrit och batterifabriker i norr.
Undrar hur de investeringarna står sig om vi får solidaritetspriser även där?
Pappersbrukens gnäll idag blir ju en lätt bris i jämförelse.
 
engs
V Viktorbyggahus skrev:
Kolla upp kabelkapaciteten och behovet. Om kabelkapacitet och behov är större än reaktorkapacitet så har du fortfarande brist. De siffrorna jag såg, som jag inte källgranskade var 3300mw. R1+2 producerar ca 1700mw el. Bättre, men inte fortf brist.
Fast ponera att vi nu haft dessa igång samt att worst case vi exporterat rubbet, situationen i Sverige hade varit lika förutom stora exportinkomsten och att Tyskland hade kunnat spara gas motsvarande mängd till i vinter.

Det skulle inte i något scenario varit dåligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Fast ponera att vi nu haft dessa igång samt att worst case vi exporterat rubbet, situationen i Sverige hade varit lika förutom stora exportinkomsten och att Tyskland hade kunnat spara gas motsvarande mängd till i vinter.

Det skulle inte i något scenario varit dåligt.
Absolut. Och även om vi hade gas hade jag velat ha kvar r1+r2 och oskarshamn. Jag menar att vi behöver ändra prismodellen också. Däri ligger nyckeln till lägre priser. Inte bara att ha mer effekt tillgängligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A
Z Zlatje skrev:
[länk]

[länk]

Går bra nu när Kärnkraftverkat pajjade nu...

Fan ångrade att jag inte band på 250 öre i Juli när man hade möjligheten. Vi kommer bli helt knullade

#SE4
Köp en kamin. Köpte en idag
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Magnus E K
Snart billigare att kallställa huset och boka en lång jorden runt-resa 1 nov - 1 apr.
 
  • Gilla
  • Haha
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Snart billigare att kallställa huset och boka en lång jorden runt-resa 1 nov - 1 apr.
Galaxy brain. Hyr ut huset till självkostnadspris (el).
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Snart billigare att kallställa huset och boka en lång jorden runt-resa 1 nov - 1 apr.
Ja det går bra nu
Prognos för september: 418,81 öre/kWh

Genomsnittligt spotpris under 1 dag i september. +356 % jämfört med september 2021.
: Linjediagram som visar ökningen av elpriser i september 2022 jämfört med 2020 och 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Beken är utopi?
[länk]
Det är inte genomförbart, han säger ju själv att han inte har ett färdigt koncept utan snarare ide.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte genomförbart, han säger ju själv att han inte har ett färdigt koncept utan snarare ide.
Varför kan man inte göra exportkablarna till SE5?
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Därför att vi inte får ha ett separat pris dör export. Men det skulle ju ändå inte göra någon skillnad. Det fins ingen begränsning mellan SE4 och ledningarna i fråga.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.