Hej Byggahus,

"Prishöjning av hushållselen

Som väl ingen har missat har elpriserna stigit drastiskt. Styrelsen har därför beslutat att höja priset för hushållselen till 2,50 kr/kW exkl moms. Höjningen som gäller från 1 Juni 2022 kommer att synas på avgiftsavierna som skickats ut för perioden okt-dec."

Vad är normalt för en BRF i Stockholm att ta i elkostnader under dessa tider? Vad är ens det nya normala.

Mvh
 
Det normala är nog att varje lgh betalar och hanterar sin el själv. Om BRF gör det gemensamt så utgår jag ifrån att det finns en strategi och tanke bakom hur man ska låsa elpriset etc. Så det svar du söker borde du kunna få av er styrelse.

I dagsläget är 2,5 kr/KWh billigt.
 
  • Gilla
Robris och 1 till
  • Laddar…
K
Inte ovanligt att nyare bostäder har IMD och att föreningen har 1 effektabb för att på så vis kunna hålla priserna lägre.
 
Inte ny bostad, den byggdes 68 ifall jag inte har fel.
 
En BRF kan precis som en privatkonsument köpa till fast pris eller rörligt. På något sätt vill man presentera en prismodell som ungefär motsvarar föreningens kostnader för elen som de boende förbrukar samt är enkel för de boende att förstå. Det kan även finnas begränsningar i IMD-systemen som resulterar i ett visst sätt att sköta administrationen.

Eftersom styrelsen beslutat att höja priser så antar jag att man har rörligt pris i någon form. 3,125 KR / kWh låter som en rimlig gissning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.