HOBBY ARCHITECT
Finns det nån teknik som gör att lägenheter kan bestämma själva hur varmt dom vill ha? Blir det så mycket dyrare? Stör mig på att jag bara får ha högst 21° i min bostadsrätt som är byggd 1985. Är det samma i nybyggda lägenheter?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Finns det nån teknik som gör att lägenheter kan bestämma själva hur varmt dom vill ha? Blir det så mycket dyrare? Stör mig på att jag bara får ha högst 21° i min bostadsrätt som är byggd 1985. Är det samma i nybyggda lägenheter?
Men du kan väl välja att vrida ned termostaterna och ha det kallare ?
I många flerbostadshus (särskilt bostadsrätter) använder man ju centralvärme, ofta i städerna drivna av fjärrvärme.
Då har man ofta någon slags maxtemperatur eftersom det bli väldigt dyrt för alla om man drar upp den mer än nödvändigt. Och varmare än så kan du ju inte få det.

Man skulle säker kunna införa någon form av individuell mätning, det kan du ju ta upp på nästa möte.
Först gäller det att sälja in att det är en bra investering som alla skall betala.
Sen så får du nog räkna med att de som vill ha varmare än någon specifik grad både kommer få stå för sin egna repsektive extrakostnader men kanske också för en eventuellt högre tariff från fjärrvärmeverket coh/eller mer förluster i framledningen osv

Så då kanske du kan få 22-23 grader men det kan kosta dig tusenlappar i månaden för det....känns billigare med en tröja eller kanske ett extra el-element tom
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Finns det nån teknik som gör att lägenheter kan bestämma själva hur varmt dom vill ha? Blir det så mycket dyrare? Stör mig på att jag bara får ha högst 21° i min bostadsrätt som är byggd 1985. Är det samma i nybyggda lägenheter?
Känns ganska off att gnälla om 21 grader när halva Europa riskerar att frysa i vinter. Vill du välja temperatur själv kan du antingen påverka din styrelse eller flytta till hus.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 5 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Finns det nån teknik som gör att lägenheter kan bestämma själva hur varmt dom vill ha? Blir det så mycket dyrare? Stör mig på att jag bara får ha högst 21° i min bostadsrätt som är byggd 1985. Är det samma i nybyggda lägenheter?
IMD (Individuell Mätning och Debitering) införs efterhand bland många fastighetsägare och på så sätt kan en del få möjlighet att styra temperaturen själva. Dock får man betala för det också.

Detta tar dock tid att införa eftersom de hyreskontrakt som redan är skrivna måste skrivas om och det kan bara göras när någon flyttar ut och en ny flyttar in och skriver ett nytt kontrakt. Alternativt på frivillig basis, men vem vill betala för sin egen el i dessa dagar?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Individuell mätning blir sällan bra efter som isoleringen mellan lägenheter ofta är ganska dålig. När jag bodde i lägenhet kunde jag stänga av värmen helt utan att det blev särskilt kallt. Då fanns det uppvärmda lokaler åt 4 av 6 sidor. Ytterväggarna var minst till ytan. Så individuell mätning av värme är sällan en bra lösning.
 
  • Gilla
16386 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hade det när jag bodde i Tyskland. Gaspanna i källaren och sen små digitala sensorer på elementen som mätte förbrukningen för varje element, temperatur och tid antar jag. Hyresvärden kom och läste av någon gång om året.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
Problemet med IMD är som sagt att den inte särskilt rättvis. Hörnlägenheter får alltid betala mer för uppvärmningen, på grund av antalet väggar.
Väljer din granne att ha 17 grader i sin lägenhet, så kan han troligen ha nollförbrukning, för han får värmen av sina grannar, som får betala extra.

Alternativet är man mäter faktisk inomhustemperatur istället för på radiatorerna, men det har jag haft, jag hade alltid elementen avstängda för min lägenhet var idiotvarm, så fort solen lös, men fick betala för att jag höll övertemperatur. De som ägnade sig åt mycket matlagning och brödbak, fick betala för övertemperatur, trots att de redan betalat för elen de använt också.
 
  • Gilla
PurreP och 2 till
  • Laddar…
Och de som har elementen på och fönstren öppna betalar mindre.
 
  • Gilla
htpod och 1 till
  • Laddar…
A
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Finns det nån teknik som gör att lägenheter kan bestämma själva hur varmt dom vill ha? Blir det så mycket dyrare? Stör mig på att jag bara får ha högst 21° i min bostadsrätt som är byggd 1985. Är det samma i nybyggda lägenheter?
Det enkla svaret, är att det blir rejält mycket dyrare om man behöver höja framledningstemperaturen för att alla ska kunna få valfri temperatur.

Det finns en gammal tumregel som säger att 1grads höjning eller sänkning av inomhustemperaturen ger 5% högre eller lägre uppvärmningskostnader. Därför har man landat i att 20-21 grader är acceptabelt, skulle man bestämma att 25 grader är ok, så kommer uppvärmningskostnaden sticka med 20% och då kan du gissa på vad som händer med hyror och avgifter.
 
HOBBY ARCHITECT
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Men du kan väl välja att vrida ned termostaterna och ha det kallare?
Jag vill ha det varmare på vintern. Sen bor jag på bottenvåning utan källare under så det blåser liksom luft under lägenheten sa vaktmästaren. Jag kör med extra värmeelement jag köpt på Clas Ohlson. Bor i en tvåa.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag vill ha det varmare på vintern. Sen bor jag på bottenvåning utan källare under så det blåser liksom luft under lägenheten sa vaktmästaren. Jag kör med extra värmeelement jag köpt på Clas Ohlson. Bor i en tvåa.
Då rekommenderar jag tjocka mattor.
 
  • Gilla
Jorak
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Viktor.J Viktor.J skrev:
Känns ganska off att gnälla om 21 grader när halva Europa riskerar att frysa i vinter. Vill du välja temperatur själv kan du antingen påverka din styrelse eller flytta till hus.
Jag har inte råd att bo i hus.
 
HOBBY ARCHITECT
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hade det när jag bodde i Tyskland. Gaspanna i källaren och sen små digitala sensorer på elementen som mätte förbrukningen för varje element, temperatur och tid antar jag. Hyresvärden kom och läste av någon gång om året.
Jasså. Var det mycket dyrare då?
 
Claes Sörmland
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jasså. Var det mycket dyrare då?
Det var jäkligt dyrt som alltid med energi i Tyskland. Men om det var dyrare än någon annan lösning vet jag inte. Värden delade ju upp gasräkningen på lägenheternas respektive förbrukning i huset.
 
Unikt namn
Skaffa lite sköna ullmattor att gå på om golven är kalla.
21grader är hyggligt varmt om man inte tänkt gå runt i underkläder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.