Hej,

Vi har ett hus från Götahus byggt 2004 med platta på mark. Det finns ingen kamin i huset men funderar på att installera en med tanke på skenande elpriser. Enligt ritningen så kan tänkt placering vara i ett hörn i vardagsrummet. Jag förstått att det ska finnas en tilluft till kaminen i golvet. Men från utsidan på betongplattan hittar jag inget hål som skulle vara avsedd för tilluft. Hur kan jag säkerställa att det faktiskt finns ett hål under parkettgolvet utan att behöva riva det? Dras en luft kanal i betongplattan eller ligger hålet direkt mot stenbärlagret under huset?

Arkitektritning av en husplan med rum, mått och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara en tanke, det finns skorstenar med inbyggd tilluftskanal till kaminen. Jag hade nog satsat på en sådan om jag vore du.
 
  • Gilla
Arvida och 1 till
  • Laddar…
Om TS istället väljer pelletskamin räcker det med hål i väggen och skorstenen behöver bara 100 cm över takfot. Men vid strömavbrott funkar inte kaminen.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Arvida Arvida skrev:
... Jag förstått att det ska finnas en tilluft till kaminen i golvet. Men från utsidan på betongplattan hittar jag inget hål som skulle vara avsedd för tilluft. Hur kan jag säkerställa att det faktiskt finns ett hål under parkettgolvet utan att behöva riva det? Dras en luft kanal i betongplattan eller ligger hålet direkt mot stenbärlagret under huset?
Man brukar nog dra en kanal i grunden, vad jag vet :thinking: Kolla om du kan få tag på en ritning över grunden för ditt hus, det borde framgå där om det finns en kanal eller ej. Du kan ju även ta en promenad runt huset och se om du hittar ett ventilationsgaller eller nåt liknande.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Bara en tanke, det finns skorstenar med inbyggd tilluftskanal till kaminen. Jag hade nog satsat på en sådan om jag vore du.
Tack för tipset. Om satsar på en sådan, kan man då placera kaminen vid en valfri plats. Vi hade hellre velat ha den vid fönsterna i vardagsrummet. Men då går inte skorstenen 1m över nock som regelverket ställer krav på om jag har förstått rätt. Att ha en jätte lång skorsten blir inte heller snyggt :thinking:
 
Arvida Arvida skrev:
Tack för tipset. Om satsar på en sådan, kan man då placera kaminen vid en valfri plats. Vi hade hellre velat ha den vid fönsterna i vardagsrummet. Men då går inte skorstenen 1m över nock som regelverket ställer krav på om jag har förstått rätt. Att ha en jätte lång skorsten blir inte heller snyggt :thinking:
Skorstenens längd blir nog samma oavsett tilluft genom den eller ej men det borde nog möjliggöra flera installationsplatser.

Vill du ha den för värme mest så är kanske en optimal placering så nära husets mittpunkt som möjligt.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Inte en meter över nock, väl? Ska det inte vara typ minst en meter över taket och högre än nocken :thinking:
Arvida Arvida skrev:
Tack för tipset. Om satsar på en sådan, kan man då placera kaminen vid en valfri plats. Vi hade hellre velat ha den vid fönsterna i vardagsrummet. Men då går inte skorstenen 1m över nock som regelverket ställer krav på om jag har förstått rätt. Att ha en jätte lång skorsten blir inte heller snyggt :thinking:
Inte en meter över nock, väl? En meter över taktäckningen och mynningen över nocken tror jag det ska vara:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...s-byggregler/forbranningsgaser/skorstenshojd/
Sen fick jag info från vår installatör att om man har ett visst avstånd från nocken till skorstenen så kan mynningen sänkas med n grader. Eller nåt sånt, jag har lämnat det åt folk som begriper.
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Inte en meter över nock, väl? Ska det inte vara typ minst en meter över taket och högre än nocken :thinking:


Inte en meter över nock, väl? En meter över taktäckningen och mynningen över nocken tror jag det ska vara:
[länk]
Sen fick jag info från vår installatör att om man har ett visst avstånd från nocken till skorstenen så kan mynningen sänkas med n grader. Eller nåt sånt, jag har lämnat det åt folk som begriper.
Det stämmer hur du beskriver. Jag skrev fel. (y)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Bara en tanke, det finns skorstenar med inbyggd tilluftskanal till kaminen. Jag hade nog satsat på en sådan om jag vore du.
Vi har en sån i stugan, den funkar ok, men tilluft i plattan som vi har hemma är bättre.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Arvida Arvida skrev:
Tack för tipset. Om satsar på en sådan, kan man då placera kaminen vid en valfri plats. Vi hade hellre velat ha den vid fönsterna i vardagsrummet. Men då går inte skorstenen 1m över nock som regelverket ställer krav på om jag har förstått rätt. Att ha en jätte lång skorsten blir inte heller snyggt :thinking:
Skorstenen behöver inte vara 1m över nock.
Gammalt
Nu behöver den bara bara över nock
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/forbranningsgaser/skorstenshojd/#:~:text=Allmänt råd Skorstenar för eldstäder,fastbränsleeldning och risken för gnistspridning.

EDIT: såg efter postning att detta redan var behandlat i tråden.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Skorstenen behöver inte vara 1m över nock. Gammalt
Sorry! Gammal;)!
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
En följd fråga: vilken nock gäller?
Kan vi alltså ha skorstenen på den nocken vid fönstret på bilden? Nocken på det taket är lägre än nocken på den andra taket. Eller kräver regelverket att skorstenen når upp till den allra högsta punkten på huset?

hoppas ni förstår min fråga :thinking:
 
  • Två taknockar på ett hus med en skorsten och en markerad röd linje som indikerar höjdskillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Arvida Arvida skrev:
En följd fråga: vilken nock gäller?
Kan vi alltså ha skorstenen på den nocken vid fönstret på bilden? Nocken på det taket är lägre än nocken på den andra taket. Eller kräver regelverket att skorstenen når upp till den allra högsta punkten på huset?

hoppas ni förstår min fråga :thinking:
Ja riktigt bra fråga.
Vet inte.
Vet dock att ju längre skorsten man har ju bättre drag i den är det då den blitt varm.
Men drag kan man ju lösa med en aspirator el skorstens häxa el rent av en rökgasfläkt.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Arvida Arvida skrev:
En följd fråga: vilken nock gäller?
Kan vi alltså ha skorstenen på den nocken vid fönstret på bilden? Nocken på det taket är lägre än nocken på den andra taket. Eller kräver regelverket att skorstenen når upp till den allra högsta punkten på huset?

hoppas ni förstår min fråga :thinking:
Lite osäker is för mig här, så du bör nog dubbelkolla vad jag skriver. Men visst är det så att det inte är några krav per sé, utan bara allmänna råd för skorstenen? Sotaren däremot - inte helt sällan en grinig fan - bestämmer om du får elda eller inte, så ett samtal dit kanske är en god investering.
Oavsett vilket, bör du i första hand ta hänsyn till rådande vindförhållanden: vilket håll brukar det blåsa i från, hur ser omgivande vegetation ut, har du höga byggnader nära, osv.
Sen var det ju det här med 2,5 meter från en nock och sänka skorstenen 10°, eller nåt i den stilen. På din bild ser det onekligen ut som du hamnar längre bort från den högre nocken.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Det kan ju finnas tilluft i plattan, bara att man inte borrat ut det sista i kantelementet så det är därför det inte syns, men kolla om det finns ritningar och knacka där det ska va om det finns ritning på det
 
  • Gilla
Arvida och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.