Jag fick ett tips på annat håll som jag tycker ser intressant ut. Att slå ihop klädkammare och ett av sovrummen, samt kapa en del av korridoren, för att istället skapa ett allrum som i sin tur leder till ett nytt sovrum och kontor.
 
  • Ritning som visar omvandling av klädkammare och sovrum till allrum som leder till nytt sovrum och kontor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
C Cosmo89 skrev:
Hittade även en annan bild på planlösningen som är lite tydligare, och där öppna spisen är på rätt ställe från början :)

Vardagsrummet tycker jag är svårmöblerat i samband med att man öppnar upp mot köket. Jag tycker inte det finns yta nog, hur man är gör, för att ha både ett bord (som vid behov går att dra ut så man rymmer en 10-12 pers) samt en drägligt placerad tv-hörna. Det känns som om någon av dessa två (matbord, tv-hörna) behöver placeras så man hittar mot hallen - vilket inte är så mysigt. Jag har funderat på någon form av skiljevägg vid hallen, men då blir det så mörkt där istället.
Tror du inte att något sånt här fungerar?
Ritning av lägenhetsplan med markerat vardagsrum, soffa och matbord, vilket illustrerar möblering av en festmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen behöver ju inte matbordet vara så där stort jämnt och när det är stor fest så är folk vana vid att det är lite provisoriskt och bryr sig inte om de ser hallen (förhoppningsvis tycker de att det är intressantare att prata med dem vid bordet än se på hallen).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur blir det att placera soffgruppen åt höger, typ med TV på sovrumsväggen?
Ska man ha en utbyggnad till vänster så måste man nog det i alla fall.
Vi har faktiskt TV på sovrumsväggen i dag, men om vi skulle öppna upp mellan kök och v-rum och behålla TV:ns placering så känns det som om soffan hamnar mitt i, nästan framför hallen.
 
BirgitS
C Cosmo89 skrev:
Jag fick ett tips på annat håll som jag tycker ser intressant ut. Att slå ihop klädkammare och ett av sovrummen, samt kapa en del av korridoren, för att istället skapa ett allrum som i sin tur leder till ett nytt sovrum och kontor.
Är kontoret tillräckligt stort?
Det ser ut att vara som badrummet och det kan väl vara lite väl litet för bäddsoffa eller liknande som ska gå att fälla ut samt skrivbord, så det brukar landa i att det behöver vara lika stort som barnsovrum.
 
BirgitS
C Cosmo89 skrev:
Vi har faktiskt TV på sovrumsväggen i dag, men om vi skulle öppna upp mellan kök och v-rum och behålla TV:ns placering så känns det som om soffan hamnar mitt i, nästan framför hallen.
Var har ni soffan idag?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tror du inte att något sånt här fungerar?
[bild]
Sen behöver ju inte matbordet vara så där stort jämnt och när det är stor fest så är folk vana vid att det är lite provisoriskt och bryr sig inte om de ser hallen (förhoppningsvis tycker de att det är intressantare att prata med dem vid bordet än se på hallen).
Så är det såklart, och de allra flesta kvällar ryms vi vid vårt vanliga matbord som vi har i köket i dag. Så vi vill inte lösa ett problem som sker några få gånger per år, utan primära fokuset är nog snarare att skapa lite mer rymd och öppenhet mellan kök och v-rum. Som, när det krävs, även fungerar att rymma många middagsgäster.

Sen är det nog inte de som sitter vid matbordet som kommer se hallen, däremot de som sitter i tv-soffan om de vrider huvudet - ytterdörren är i samma linje som soffan. Vi har också vår utgång till altanen precis till vänster om soffan, det känns lite som om man sitter mitt i skottlinjen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är kontoret tillräckligt stort?
Det ser ut att vara som badrummet och det kan väl vara lite väl litet för bäddsoffa eller liknande som ska gå att fälla ut samt skrivbord, så det brukar landa i att det behöver vara lika stort som barnsovrum.
Det kan nog varit jag som slarvat med proportionerna när jag ritade upp det nu, du har helt rätt! Lite större bör det nog vara :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Var har ni soffan idag?
Vi har den vid väggen mot tvättstugan. Så det är en bit ifrån tv:n, men vi har löst det genom att köpa en stor tv. Även om det inte är en helt optimal lösning. Tidigare hade vi tv:n vid väggen mot köket, och hade vi inte stått inför den här renoveringen så hade vi nog flyttat tillbaks den dit.
 
BirgitS
C Cosmo89 skrev:
Vi har den vid väggen mot tvättstugan. Så det är en bit ifrån tv:n, men vi har löst det genom att köpa en stor tv. Även om det inte är en helt optimal lösning. Tidigare hade vi tv:n vid väggen mot köket, och hade vi inte stått inför den här renoveringen så hade vi nog flyttat tillbaks den dit.
Ja, det var väldigt långt emellan. Men när matbordet har normal storlek går det ju fortfarande att ha soffan som ni har den idag även om köksväggen är borta. Sen får ni flytta soffgruppen just när ni har många gäster.

Jag har ju inga mått så jag vet inte hur långt matbordet behöver sticka in i vardagsrummet om matbordet börjar vid köksfönstret och är 3 m långt (6 personer på varje sida).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det var väldigt långt emellan. Men när matbordet har normal storlek går det ju fortfarande att ha soffan som ni har den idag även om köksväggen är borta. Sen får ni flytta soffgruppen just när ni har många gäster.

Jag har ju inga mått så jag vet inte hur långt matbordet behöver sticka in i vardagsrummet om matbordet börjar vid köksfönstret och är 3 m långt (6 personer på varje sida).
Hmm, då ska jag klura lite mer på din lösning - kanske är du något på spåren...? :) Tack för idéer!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men då tar du väl bort det lilla sovrummet för att få en dörr till tillbygget?
Ett nytt fönster krävs i hörnsovrummet (på gaveln) också.
Ja typ. Kanske 2 sovrum åt högra delen och allrum mot altanen.
 
Sovrummen plus allrummet kommer nog behöva hamna på höger sida, det blir lite knepigt med vardagsrummet om man försöker bygga i vinkel på vänstra sidan. Och det känns inte helt naturligt att bygga via tvättstugan :)

Vad tror ni om att bygga ut en liten matplats från vardagsrummet ut mot altanen? Då skulle man i så fall kunna få in ljus från tre håll i det utrymmet?
 
BirgitS
Ett uterum i princip?
Men har ni behov av en liten matplats till?

För att göra att huset inte ser lika långt ut när ni bygger ut åt höger kan ni dra in långsidorna lite från nuvarande långsidor. Det innebär också att det nya taket blir lite lägre vid oförändrad takvinkel.
 
Oavsett val så bygg minst samma takhöjd som idag och inred ett sovloft till allrummet. Det går antagligen att öppna till nuvarande vinden också så får ni en vindstrappa istället för en stege (gissning baserat på hustypen).
Beroende på möjligheter så kika också på att sänka golv och/eller takhöjd för att få rimlig ståhöjd på loftet.
 
Hej alla!

Stort tack för era tankar och idéer, jag uppskattar verkligen att ni tagit tid att svara! Jag försvann tyvärr lite hastigt och lustigt från denna tråd; ett resultat av jobb, småbarn och annat som tog överhanden av uppmärksamheten...!

Bara för att uppdatera så kommer vi troligtvis bygga ut genom att slå ihop klädkammaren och ett av sovrummen till ett allrum, och därifrån bygga ut med ett nytt sovrum och ett kontor. Det får dock vänta några år, än så länge ryms vi bra som det är :) Känns dock skönt att veta att vi har en plan för hur vi skulle kunna gå tillväga.

Först på tur står dock att renovera kök och i samband med det öppna upp mot vardagsrummet för att få en ljusare och öppnare planlösning.

Tack igen som sagt för era tankar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.