Säkert världens mest givna svar, eller finns det inget rätt eller fel.

Jag skall lägga nytt parkettgolv i mitt vardagsrum. Rummet är avlång med mycket fönster på en av de långa väggarna. Åt vilket håll skall man lägga golvet åt? Längs med infallet av ljuset eller skall man ha skarvarna emot ljuset? Taket ligger längs med ljuset, men det gamla golvet var lagt tvärt om.

Vilket ska man göra?
 
Enligt min uppfattning ska golvet ligga längs med ljussläppet. Det finns naturligtvis ingen regel utan undantag och i detta fallet kan det vara smaken ;) . Lägg ut lite plank och se vad du själv tycker, det är ju faktiskt du som ska leva med det.

Tänk bara på att om golvet är det minsta ojämt så syns detta mycket tydligare om du bryter mot "regeln" och lägger tvärs. En annan sak är att om du lägger tvärs, får du såga mycket mer och risken finns att det blir mer spill (dyrare)

Lycka till med golvläggningen. Det är ett av de mest tacksamma jobben man kan hålla på med och blir oftast väldigt bra.
 
Jag håller egentligen med om att golvet gärna får följa ljusinsläppet, men är rummet väldigt avlångt så tycker jag i regel att det är snyggare om golvet ligger på längden istället. Särskilt om man kommer in i rummet från en av kortsidorna.
 
Längs med, av två anledningar:

1. Traditionellt har golv alltid följt rummets längd, dvs man lägger golv(plankorna) längs med rummet. Som så mycket annat traditionellt är det också det mest harmoniska. Förr hade det ju också en praktisk anledning då man spikade golvet mot reglarna.

2. I ditt fall är det solklart (tycker jag) eftersom taket också ligger längs med. En tumregel är att alltid lägga tak och golv åt samma håll, annars ser det oharmoniskt ut.
 
I vårt avlånga rum var de lagda mot ljusinsläppet, både före och givetvis efter vi rev en vägg till ett rum bakom. Det som talar för ditt resonemang är just att du har ingång på kortsidan, då tycker jag det skall vara längst med, annars på tvären
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.