Två slingor. Ena som är gammal har fungerat i 10år. Kopplade nu på en ny slinga från nya badrummet, den till vänster på bilden. Men verkar inte få ut ngt vatten i den. Ingen värme iaf.

Högra rör sig indikatorn i stigarröret om jag stänger manuella ventilen på den slingan som sitter på resp. retur. Men vänstra ingen reaktion. Inte heller om jag stänger gamla slingan sker ngt i nya.

Nu rullar ju alla möjliga risiga scenarion i skallen såklart runt att det är knas på nya ingjutna slangen
Gjöt själv, så hade bra koll på var man trampade runt. Definitivt inga konstiga veck heller. Tappar inget tryck i systemet så ingen läcka.

90% säker att jag blåste i gv-slingan den för att se att det inte var stopp efter gjutningen med ok resultat.

Hinner inte ta loss slingan försen til helgen.

Något jag missar? Normalt att det blir stopp i anslutningen?
 
  • Fördelningsrör i mässing för vatten med påkopplade svarta skyddshuvor och vita röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spolat slingan så all luft är borta? Luft kan ställa till det..
 
T Tjompo skrev:
Spolat slingan så all luft är borta? Luft kan ställa till det..
Tänkte jag får göra det nu när jag kopplar loss dom i helgen. Mna kan behöva förfylla slingan trots att slingorna ligger så pass mycket lägre än shunt-paketet?
 
A addee skrev:
Tänkte jag får göra det nu när jag kopplar loss dom i helgen. Mna kan behöva förfylla slingan trots att slingorna ligger så pass mycket lägre än shunt-paketet?
Du ska inte behöva koppla loss slangarna från fördelaren. Vanligtvis sitter det anslutning på turen och returen så du kan koppla in en trädgårdsslang och spola ur eventuell lift.
Om du zoomar ut bilden så kanske vi (forumet) kan ledsaga dig genom processen.
 
T Tjompo skrev:
Du ska inte behöva koppla loss slangarna från fördelaren. Vanligtvis sitter det anslutning på turen och returen så du kan koppla in en trädgårdsslang och spola ur eventuell lift.
Om du zoomar ut bilden så kanske vi (forumet) kan ledsaga dig genom processen.

Toppen, gammal bild före slingan kopplades på.

Hade rörmokare hemma för byte av avlopp o h han sa också att det är omöjligt att fylla upp GV via vanlig CP. Så känns skönt iaf

Man stänger typ inkommande stora ventilen på övre shunt, stänger ventil till gamla slingan. Stänger av CP i systemet (?) Och sen slangbit från nedre retur-fördelare till hink? På med vatten på inkommande fördelare?
 
  • Rörinstallation innefattande kopparledningar, ventiler och fördelare före koppling av slinga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför skulle det vara omöjligt. Stäng allt annat så att pumpens flöde tvingas in i den slingan så tycker jag att det borde gå. Men å andra sidan borde rörmokaren ha bättre koll på det än vad jag har.
 
A addee skrev:
Toppen, gammal bild före slingan kopplades på.

Hade rörmokare hemma för byte av avlopp o h han sa också att det är omöjligt att fylla upp GV via vanlig CP. Så känns skönt iaf


Man stänger typ inkommande stora ventilen på övre shunt, stänger ventil till gamla slingan. Stänger av CP i systemet (?) Och sen slangbit från nedre retur-fördelare till hink? På med vatten på inkommande fördelare?
Precis. Koppla på vattenslang på över föredlaren till höger. Sen en slangbit från nedre fördelaren ner i hink eller ut i golvbrunn eller bara rakt ut på gården,
Stäng tur/retur ventilerna till fördelaren och stäng den fungerande slingan.
Öppna ventilen till slangen som går ber i hinken samt öppna lite försiktigt ventilen till påfyllningen och då ska eventuell luft följa med.
 
T Tjompo skrev:
Precis. Koppla på vattenslang på över föredlaren till höger. Sen en slangbit från nedre fördelaren ner i hink eller ut i golvbrunn eller bara rakt ut på gården,
Stäng tur/retur ventilerna till fördelaren och stäng den fungerande slingan.
Öppna ventilen till slangen som går ber i hinken samt öppna lite försiktigt ventilen till påfyllningen och då ska eventuell luft följa med.
Vet inte varför rörmokaren som installerade fördelaren för 10 år sen inte satte en avstängningsventil på retur-delen utan bara inkommande. Surt när man har en hel våning ovanför.

Var lite därför jag var inne på att stänga övre huvudventilen på fördelaren, stänga gamla slingan, stänga ventilen till nya slangen och ta bort slangarna och fylla i princip genom GV-slangarna innan man sätter tillbaka dom?
 
A addee skrev:
Vet inte varför rörmokaren som installerade fördelaren för 10 år sen inte satte en avstängningsventil på retur-delen utan bara inkommande. Surt när man har en hel våning ovanför.

Var lite därför jag var inne på att stänga övre huvudventilen på fördelaren, stänga gamla slingan, stänga ventilen till nya slangen och ta bort slangarna och fylla i princip genom GV-slangarna innan man sätter tillbaka dom?
Ja det var lite dumt. Finns ingen avstängning längre bort på returen då.? Eller eventuellt ett koppel till en cirkulationpump eller liknande?
 
T Tjompo skrev:
Ja det var lite dumt. Finns ingen avstängning längre bort på returen då.? Eller eventuellt ett koppel till en cirkulationpump eller liknande?
Nej den där går rätt ut på 32mm stammen tyvärr, "pannrummet" är under och ovanför helt våningsplan med GV samt radiatorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.