Q
Hej, med dessa elpriserna så behöver jag öka på mitt vedförråd och har hittat en som säljer massa ek träd som är fällda 2018 men legat sedan dess.
De dog tydligen av torkan 2018.
Har fått ett väldigt bra pris (150kr m3) om jag kommer dit och kapar det och slänger upp de på traktor kärran, sen kunde de köra hem de med traktorn.

Inte åkt dit och kollat på de ännu men det borde väl inte hunnit blivit dåligt på denna tiden?

Kommer de vara omöjliga och kapa nu när de har hunnit torka några år?
Har en rätt stark klyv, men vill inte stå där med ett helt lass med kubbar som inte går att klyva ?
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
B
Just ek innehåller en del garvsyra, framförallt i barken. Om den inte eldas med tillräckligt hög temp så kan eldstad och skorsten ta stryk.

Det tar lång tid att torka ek. Om den inte legat väderskyddad och torkat lär den inte bli torr till denna vinter. Ek kan ligga riktigt länge innan den tappar värmevärde.

Jag hade köpt den, och låginblandat den med annan ved till vintern 2023/2024 istället. Priset är inte fel.

Ja ek kan vara lite svår att klyva. Men hur mycket problem man har beror ju både på din klyvutrustning och vad din eldstad kräver för storlek på veden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Är nog inga problem att klyva även om de legat ett tag. Jag har fällt ekar som stått döda 10+ år så att splintveden är helt rutten och ramlar bort av sig själv, men kärnan är fortfarande frisk och den har gått fint att klyva. Inte lika lätt som färsk ek men fullt genomförbart. Däremot har jag tagit ner någon liten, vresvuxen ek som stått på dålig jord och knappt växt på många år och den gick knappt att klyva fast den var färsk...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sågade upp en torrek förr några veckor sedan, oj vad sågen fick arbeta och jag fick göra en filning av kedjan efter halva arbetet. Och då var den inte grov, bara 40 cm. Men inga problem med klyvning (6 ton klyv) då barken var borta, det är den som kan vara kämpig på färsk ek och att man kan få klyva bort en yta innan man ger sig på klampen. Brukar ibland på grövre björk, ek, etc, dra längsgående med sågen för att göra det mera lättkluvet.
 
Redigerat:
Q
Sådär då är jag nästan klar .
Mätte med fukthalten med min Bosch fuktmätare och det var 21% på en kubbe mitt i en stock.
Så det bör ju vara eldningsbart till vintern.
Splintveden var lite dålig men kärnveden var stenhård, så man kan väl säga att den är 90%ig ved.
 
  • En vedtrave i en grönmålad container på en gräsplätt med skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 4 till
  • Laddar…
Om den är från 2018 är det bara att elda.
Slår bara klampen mot varandra, lite klang blir perfekt.
Ved är inte så krångligt, bara fälla, såga, klyva och lite torkning. Torrträd bara de tre första, torkning är redan gjord på rot och fällning kan en vinterstorm hjälpt till med :cool:
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.