Q
Hej, mina föräldrar tänkte skaffa kamin men de kan inte placera den så de kan få uteluft till den.
Finns det skorstenar med 2 pipor så man kan ta tilluft genom ena pipan ?
 
  • Gilla
Tom65351
  • Laddar…
Q
V Vortex skrev:
Jadå, vi har det till vår contura.. finns säkert fler märken/modeller.
[länk]
Det såg ju ut att vara en rätt snygg lösning, det skall jag tipsa dem om när de skall ta in offerterna.
Jag märkte väldigt stor skillnad på värmen när montera uteluft på min , så känns nästan som ett måste att ha uteluft.
 
Q jope84 skrev:
... Jag märkte väldigt stor skillnad på värmen när montera uteluft på min , så känns nästan som ett måste att ha uteluft.
Kan du förtydliga det där? Brinner kaminen bättre, eller blir det god effekt av att inte dra ut inomhusluften?
 
Q
Strip Strip skrev:
Kan du förtydliga det där? Brinner kaminen bättre, eller blir det god effekt av att inte dra ut inomhusluften?
Ja jag tycker den brinner lite bättre , sen märkte jag att jag fick varmare i huset och behövde inte elda så mycket för samma värme.
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
V Vortex skrev:
Jadå, vi har det till vår contura.. finns säkert fler märken/modeller.
[länk]
Vi har också en massa kalldrad från fönstret vi öppnar nät vi eldar i vår braskamin. Någon som bytt ut bef skorsten mot en med tillluft? Byter man hela skorsten eller delar? Kostnad? Thomas
 
Det var oväntat tipsen från er. Flytta kalluft från övervåningen har man aldrig tänkt på. Förstår nu varför min tidigare luft/luft hade svårt att få upp värmen till övervåningen trots placering vid trappan nere. Och nu förstår jag varför min kakelugnsvärme bara stannar kvar i det rummet den står i. Nu j-klar ska det monteras kalluftförflyttare neråt....Bytt namn på värmeförflyttaren;) En fråga bara: Fungerar det lika bra på sommaren då övervåningen är varmare än nedre våning? Förflyttas värmen neråt??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.