För,ett antal,år sedan sålde jag en bit mark där köpare fick köpa en större del på villkor 1. att jag har förköpsrätt på hel eller del av mark , 2 , såldes med rätt att bygga 1 bostadshus med tillhörande garage . Dom fick köpa marken då dom inte ville att något mer skulle kunna byggas bredvid dom vilket var helt i linje med min vilja i överenskommelse med övriga grannar . Med detta fanns också rätt att använda byväg .

Nu har dom sålt marken utan att jag vidtalats och frågan är om villkoren kan göras gällande ( formeulerat som villkor )

Signerat av köpare och säljare samt bevitnat.

läser nått om hembudsklausul saknar lagligt stöd efter 2016 men allt verkar handla om kommunala förköpsrätter… har kontakt med fastighetsjurist men vet att det finns mycket kompetens och erfarenhet här så vill höra era tankar
 
Maalox
Above my pay grade men kommer följa denna tråd med intresse.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hembudsförbehåll är endast giltigt om fastigheten har övergått genom arv eller gåva, i annat fall är det ogiltigt. Eftersom du sålt, som jag förstår, fastigheten så gäller inte villkoret om hembud.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Men framgick det av köpebrevet att det fanns en hembudsklausul? Köparen borde inte kunnat få lagfart i så fall. Klausulen är inte giltig.

Nu bör påpekas att jag är inte jurist, så jag kan ha fått juridiken helt om bakfoten.

En lite långsökt "lösning" här skulle kunna vara att om villkoren inte framgick av handlingarna som skickades till lantmäteriet för lagfart. Så kan lagfarten vara ogiltig, så att du har rätt att "få tillbaka" din fastighet. Kan vara värt att kolla med jurist.
 
Normalt sett kan man villkora köp av en fastighet via tex en option/villkor i max 2 år.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Normalt sett kan man villkora köp av en fastighet via tex en option/villkor i max 2 år.
Fast då är inte köpet helt avslutat förrän då, tror jag. Får du ex. lagfart innan villkorstiden löpt ut?
 
H hempularen skrev:
Fast då är inte köpet helt avslutat förrän då, tror jag. Får du ex. lagfart innan villkorstiden löpt ut?
OM du har en 2 årig option på att köpa fastigheten har du rätt att köpa, ingen skyldighet, du måste påkalla optionen inom 2 år annars faller villkoret. I TS fall verkar det inte finnas en option utan felaktigt skrivna villkor som jag förstår det. Oavsett (om det inte finns fler delar i avtalet) är köpet genomfört korrekt och säljaren får sälja till vem han vill enligt lag.
 
För att ett villkor ska fortsätta gälla behöver det upprepas i köpebrevet. Om inte, "raderas" alla tidigare villkor se JB 4:6.

Det är som nämnt heller inte möjligt att avtala om förköpsrätt, som någon nämnt, om det inte är arv eller gåva. Det anses strida mot 4:1, det går inte att avtala om framtida köp av fast egendom. Se JB 4:3.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Jag har inget som helst bidrag till frågan utan blir mest nyfiken på hur de där villkoren kom till. Var det helt egna formuleringar eller var det med hjälp av mäklare, jurist eller annan som borde haft koll? Det kommer ju inte lösa situationen men om det var någon som borde haft koll och dessutom fått betalt för att ha koll hade jag gått tillbaka och klagat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jag har inget som helst bidrag till frågan utan blir mest nyfiken på hur de där villkoren kom till. Var det helt egna formuleringar eller var det med hjälp av mäklare, jurist eller annan som borde haft koll? Det kommer ju inte lösa situationen men om det var någon som borde haft koll och dessutom fått betalt för att ha koll hade jag gått tillbaka och klagat.
Skandiamäklarna var med o upprättade avtalet sen behövde köpare ändra avtalet så villkor är utformade som bilaga till avtalet , daterat samma dag. Sen har det visat sig att köpare inte skickade bilaga till LM för lagfart så finns bara underskrivet och bevittnat… Anledningen är till villkoret är som jag skrev, dom fick köpa det för att det INTE skulle bebyggas mer på fastigheten. Det står också att köpet tillåter uppförande av 1 bostad med tillhörande garage … Är bara oerhört sårad då köpare i det här agerat så fult , men vet nu prislappen på grannsämjan . Tycker så synd om köpare av den nu avstyckade marken då säljare inte upplyst om faktiska markförhållanden, t ex vart marken utdömd och olämplig att bygga på 2015 vilket jag var öppen med när marken såldes, alla utredningar visades men nu har marken sålts och ny ägare var helt omedveten om förhållandena , men inser att man inte kan skydda sig mot girighet o lögner.
 
Men, då kan det vara läge att låta en jurist titta på det hela. Om delar av avtalet mörkats från LM, så kan det vara så att hela köpet är ogiltigt och kan backas.

Sedan låter det väldigt märkligt att en mäklare är med och upprättar ett sådant ogiltigt avtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.