Vad är säkraste sättet att fästa en tv (modell större) på en innervägg som vi gissar är av lättbetong? Lägenheten är i äldre hus med högt i tak, pyttelitet kök och fiskbensparkett… Hyresvärden har ingen aning om väggmaterialet tyvärr och vi vill varken att tv:n rasar ner och går sönder eller att den river halva väggen med sig…
 
#tv
- Ok, jag ser att jag råkat lägga upp frågan under fel rubrik - går den att flytta? (ny medlem....)
 
smh
Jag har också lättbetongväggar, och visserligen ingen tv men en rejäl bokhylla. Angående den fick jag tipset om långa, smala skruvar (och plugg som passar, så klart). Lättbetongen trasar ju gärna sönder, så använd en borr som är minst ett snäpp smalare än skruven.
 
Svårt att ge råd bara baserat på lite luddig text. Om det är högt i tak och fiskbensparket så känns det mer som en lägenhet mellan 1900-1920. Mig veterligen hade man inte lättbetong då. Det kan vara så att ni är och river i putsen bara, den är kanske 1-2 cm tjock men bakom den finns det något annat. Kan vara slaggsten, trä, kalksten, tegel, betong, betonghålsten och allt möjligt. Jag föreslår att du borrar ett mindre håll men kanske 5-10 cm djupt och tittar på dammet som kommer ut, tar bilder och lägger upp här så kan vi kanske hjälpa dig mera.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
I min lägenhet har jag lite olika slags vägg, och där det är som mest poröst har jag använt ”flytande plugg”, som ett slags lim-spackel. Sen nån bra plugg på det så har det funkat fint för mig i alla fall. Jag gör gärna så många fästpunkter som möjligt från början så gör det inte så mycket om nån inte visar sig gå att fästa i sen..
 
Jag svarar här på "hänga tunga saker på en mjuk vägg", generellt.
En variant som jag använde när jag skulle inreda en släpvagn med innervägg i mjuk masonit.
Jag gjorde reglar av plankor som man lägger takpannor på och skruvade upp med mindre skruvar.

På brädgården finns fina slipade bräder som jag har målat vita och satt på väggen, för att sedan skruva upp tunga saker på.

Det kräver givetvis en större arbetsinsats än att bara skruva upp på väggen men fördelarna är många.
Man kan skruva upp det tunga med många mindre skruvar som inte ger så mycket märken att återställa när man flyttar eller ska ta bort det tunga.
Det ser prydligt ut och tar man sig tid att måla så ser det prydligt ut.Ingen kommer märka något.

Man vill ju gärna ha både vägg och TV kvar...! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.