Har hänt mig två gånger nu. Efter intensiv sågning så slutar kedjan att dra runt. Blir inte bättre efter att ha tagit av och på kedjan igen, när jag byter till ny kedja så fungerar det dock bra.

Vad går snett?
 
Låter som kedjesmörjningen inte fungerar som den skall?
 
jonas_da jonas_da skrev:
Låter som kedjesmörjningen inte fungerar som den skall?
Problemet har nog uppstått i samband med att oljan tar slut under sågning…Det fungerar ju dock när ny kedja sätts på.

Har jag pajat kedjan är frågan?
 
Det borde märkas på oljetanken om smörjningen fungerar, och temperaturen, kedjan borde bli varm om den inte smörjs
 
B
Har du råkat aktivera kedjebromsen?
 
Går kedjan att snurra när du spänt kåpan men inte startat sågen?
 
Hur spänd är kedjan?
 
Snurrar vändhjulet på svärdet?
Kedjan har inte hoppat av drevet?
 
A Alexn72 skrev:
Går kedjan att snurra när du spänt kåpan men inte startat sågen?
Nej.
 
T ToRy skrev:
Hur spänd är kedjan?
Du kan dra den 2cm ut från svärdet med fingrarna.
 
Osc9 Osc9 skrev:
Nej.
Vi får nog ha bild på spåret och ryttaren
 
Osc9 Osc9 skrev:
Du kan dra den 2cm ut från svärdet med fingrarna.
Då är den knappast för hårt spänd i alla fall. (y)
 
A Alexn72 skrev:
Vi får nog ha bild på spåret och ryttaren
Får återkomma på den.
 
Osc9 Osc9 skrev:
Problemet har nog uppstått i samband med att oljan tar slut under sågning…Det fungerar ju dock när ny kedja sätts på.

Har jag pajat kedjan är frågan?
Motorsågar är gjorda så att oljan i oljetanken räcker alltid längre än bensinen i tanken. Du ska alltid tanka i max olja när du tankar i bensin. Det kan vara så att både kedja och svärd (trissan där framme) blir förstörda utan smörjning. Kolla alltid efter tankning att smörjningen funkar. Såga i luften mot tex en stubbe så ser du om det sprätter olja. Viktigt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Motorsågar är gjorda så att oljan i oljetanken räcker alltid längre än bensinen i tanken. Du ska alltid tanka i max olja när du tankar i bensin. Det kan vara så att både kedja och svärd (trissan där framme) blir förstörda utan smörjning. Kolla alltid efter tankning att smörjningen funkar. Såga i luften mot tex en stubbe så ser du om det sprätter olja. Viktigt.
Gäller det alla motorsågar? Min Stiga dricker nog minst 1,5 tank olja per tank bensin...Därför lätt hänt att man kör den torr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.