Hej! I somras har vi byggt lite och grillen sitter fint i den gjutna skivan! Dock så behövs det något värmeavstötande mellanlägg mellan grillen och betongskivan. Känns som betongen nästan vill spricka lite precis vid grillen, samt att läkten som sitter runt uteköket släpper massa kåda :surprised:.
Vi har armerat väl så det måste vara värmen från grillen som som spökar!
Vad kan man sätta under/runt grillen nertill så inte läkten blir så påverkade?
Hoppas på lite goa kommentarer och tips!
 
  • Utomhuskök med svart grill på bänkskiva, omgiven av gröna växter och trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Jag har en snarlik konstruktion med skillnaden att sidorna på mitt utekök är täckta. Att det blir någon småsprickor i betongen runt grillen kommer du nog inte ifrån.

Jag skruvade fast ett par aluminiumskivor på reglarna som sitter närmst grillen. De fungerar som reflektorer och värmeskydd.
 
  • Älska
Bea1
  • Laddar…
Grillen ligger väl inte på betongen utan det är en luftspalt? Annars sätt in ett par järn (skruv, plattjärn, vinklar, armeringsjärn etc) i sidorna på hålet och lägg grillen mot dessa. Mer jobb är att öka hålet storlek och sedan sätta järn/stöd.

Vad gäller trädelarna så är inte grillen gjord för att byggas in så enklast är att öka avståndet eller i alla fall byta till något material som tål värme och glöd. Ett lager leca-skivor är smidigt men kan bli ännu trängre men plåt funkar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.