Ja, som rubriken säger. Vart drar man kablarna från solcellerna?
Jag bygger garage och kommer sätta celler på taket. Jag har rör från garaget till min elcentral inne i huvudbyggnaden. Är det ok eller ska solcellerna kopplas till skåpet på fasaden?
Kommer även ha en enkel central i garaget för elen där samt billaddare.
Hur kraftig kabel mellan garage och hus? Räcker en slang för dragningen av kabel?
 
De kan kopplas in var som helst där du har tillräckligt grov matning.
Om du ska ha en enkel central i garaget för elbilsladdare och dessutom ha panelerna på taket låter det som ett bra ställe att ansluta växelriktaren (som med fördel sitter i garaget).
Den ansluts som en egen grupp till centralen i garaget. Tänk på att tillgänglig ström innanför mätarsäkringarna blir mätarsäkringar+solproduktion så att t.ex. huvudbrytare och jordfelsbrytare i dina centraler behöver vara på t.ex. 40A istället för 25A som är vanligt.

Standardsvaret utan fakta är alltid att dra 5G6, det brukar räcka för det mesta. Det beror så klart på hur stor anläggning du ska ha.
50 mm gult markrör för el.
Och ett till 50 m markrör med två nätverkskablar. En för internet/uppkoppling till växelriktaren och om du vill ha i garaget samt en kabel till en smartmeter som måste sitta i mätarskåpet. Det måste man inte ha men om man har det ser man import/export, husets förbrukning etc direkt i appen. Och det är ett krav om du vill ansluta batteri.
 
  • Gilla
Värmelärlingen och 1 till
  • Laddar…
Tack för utförligt svar!
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.