Cheesen
R ravve007 skrev:
Här kommer bild. Detta är bara någon dag efter att vi var klara, dvs innan frukten hann falla ner och bli ett problem. OBS på bilden har jag redan tagit bort de flesta grenar som kommer över, men återstår ändå en del. Trots det lilla som är kvar så kommer äpplen och plommon över på vår yta, och det är inte lite (städade allt igår, men redan idag ligger det ganska mycket där igen, är dock inte hemma nu så att jag kan ta en bild på det).

Liten notis: Jag är inte efter något drama här, gubben är nog över 90 år och funktionshindrad som sagt, vilket jag har överseende med. Har knackat på han, lämnat lapp i brevlådan, skickat SMS, utan svar. Jag är i övrigt redan ganska chill, kommentarer om att jag ska ta det lugnt behövs inte... ;)
Alltså. Gå på Granngården och köp 8 av deras längsta stolpar som du slår ner i tomtgränsen.
Sen spänner du upp ett finmaskigt nät hela vägen.
Då slipper du både frukt, löv och ohyra som kommer från grannen.
Här har du exempel på nät:
https://www.amazon.se/dp/B07QQK53YG/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_GP4QKXNB6A5T2ZH8AX1Q?_encoding=UTF8&psc=1
 
  • Gilla
fredri_k
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Så "grov" i mun;)
Jag försökte säga det på ett mildare sätt.
Men ts kan ju åtminstone börja med att skaffa sig rätten att få bort fallfrukten.(y)
Faktum är att lagen bara kräver att man tillfrågar grannen om man bedömer att trädet kan ta allvarlig skada. Bedömer man att så inte är fallet så kan man fritt kapa utan att bereda ägaren chansen att utföra det själv.
 
En kort fråga: frukten/träden fanns alltså på plats före dina plattor, varför valde du då att lägga plattorna där när du vet att det kommer fallfrukt?
 
  • Gilla
flimsy och 1 till
  • Laddar…
Fläckarna kommer inte synas under alla löv som snart trillar...

/ATW
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
En kort fråga: frukten/träden fanns alltså på plats före dina plattor, varför valde du då att lägga plattorna där när du vet att det kommer fallfrukt?
Antagligen utav samma anledning som att du ställer en fråga som redan har ställts tidigare i tråden. Han tänkte förmodligen inte efter före. En väldigt mänsklig sak att glömma helt enkelt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C Cjnilsson2 skrev:
Antagligen utav samma anledning som att du ställer en fråga som redan har ställts tidigare i tråden. Han tänkte förmodligen inte efter före. En väldigt mänsklig sak att glömma helt enkelt.
Sorry! Jag har faktiskt läst tråden men kunde inte se någon sådan fråga.
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Sorry! Jag har faktiskt läst tråden men kunde inte se någon sådan fråga.
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Sorry! Jag har faktiskt läst tråden men kunde inte se någon sådan fråga.
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Sorry! Jag har faktiskt läst tråden men kunde inte se någon sådan fråga.
Kanske inte som fråga men det har redan konstaterats av 3 andra i tråden att träden fanns innan stenläggningen. Och har man någorlunda slutledningsförmåga så borde man kunna räkna ut att ts förmodligen inte tänkte efter innan han la plattorna där.

Eller du tror på riktigt att han valde att lägga plattorna under ett fruktträd medveten om att det skulle bli fläckar med flit?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Cjnilsson2 skrev:
Kanske inte som fråga men det har redan konstaterats av 3 andra i tråden att träden fanns innan stenläggningen. Och har man någorlunda slutledningsförmåga så borde man kunna räkna ut att ts förmodligen inte tänkte efter innan han la plattorna där.

Eller du tror på riktigt att han valde att lägga plattorna under ett fruktträd medveten om att det skulle bli fläckar med flit?
Nej, jag tänkte mer på hur man är funtad som postar trådar här där man klagar på grannens fruktträd när det är man själv har skapat sig problemet. Ta bort plattorna hade jag sagt till TS om jag var grannen med träden!
 
Det finns värre grannar än TS uppenbarligen.
Jisses, det går utför med människosläktet :oops:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Nej, jag tänkte mer på hur man är funtad som postar trådar här där man klagar på grannens fruktträd när det är man själv har skapat sig problemet. Ta bort plattorna hade jag sagt till TS om jag var grannen med träden!
Ja vi ser alla olika på saker och ting. Du ser ts som en konstigt funtad människa som klagar på grannens träd.
Jag ser ts som en fullt normal människa som har insett att han har gjort ett misstag och söker nu råd om hur han ska gå tillväga. Jag skulle nog tro att även du någon gång i livet har gjort ett misstag och sen bett andra om råd, om inte så kan jag bara gratulera dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
OK, TS här... tänkte inte skriva mer men känner att det här har spårat ut lite, så jag får flika in en sista gång :)
Jag har inte menat något illa mot min granne överhuvudtaget, ville bara ha råd på hur jag ska gå vidare då jag inte får kontakt med honom. Skulle aldrig få för mig att vara elak mot någon i hans tillstånd.

Tror att många missförstod det jag skrev.
Det har inte varit någon big deal från början liksom, inte så att jag kavlar upp och j*vlar ska gå all in för lite sketen frukt ;)

Har iaf fått de svar jag sökte, ville veta mina möjligheter och nu vet jag. Tackar o bugar för alla som hjälpt!
Ni andra kan fortsätta hata om ni får njutning av det.

Peace!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag vill be om ursäkt för att jag uttryckte mig onödigt hårt. Har haft en mindre angenäm dag men det ska såklart inte gå ut över TS. Sorry.
Fint av dig, vi är alla människor :) hoppas din dag löste sig till slut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
För framtiden försök hitta en kontaktväg med ev anhöriga. Det känns faktiskt bättre att kunna berätta om en granne börjar gå utomhus i 10 minus iklädd pyjamas och att man fått hjälpa den hem för femte gången.
 
A AndersS skrev:
Klipp de grenar du har rätt att klippa.
Gör du det en gång/år kommer det inte kunna bli ny frukt på årsskotten före nästa klipptillfälle.
Mera permanent lösning får du fundera vidare på och tillsammans med grannen om det går. Finns mängder med trådar om dessa gränsproblem, så fokusera på vad du kan göra inom ramen för dina rättigheter.
Köp en bra häcksax el. grensax så det går fort att klippa till de grenar som växer över. Snabbaste lösningen!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Använd frukten! Jösses, gratis chutney för hela året! Räffsa bort fallfrukt innan du kör över med bilen, problem solved.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.