Hej!

Är mitt uppe i en totalrenovering och det börjar bli lite brådis att ligga i fas för att få igång värmen till vintern. Vi har valt att behålla våran gamla LVVP då den fungerade som den skulle osv, så vi får hoppas att den fortsätter att göra det. Vi har en IVT 290 A/W, utedelen har jag inte namnet på just nu men det är tillhörande utedel antar jag.
Vi har tänkt att gjuta en liten platta till utedelen, samt så ska den flyttas lite då vi har satt fönster där. Då var min fundering, hur gör man med kondensvattnet?
Vi har tyvärr inga stuprör på den sidan utav huset så det är en bit o dra bort till närmsta stuprör/dagvattenbrunn, säkert 12-15m. Behövs det? Huset ligger i Trelleborg, i södra Skåne så vi har väl inte riktigt samma problem som uppe i norr.

Men annars var min tanke att gräva till utomhus avloppsrör som kommer upp i plattan som vi gjuter, leder ner kondensvattnet där, värmekabel med termostat en bit ner i avloppet och sen ansluta det på lämplig plats borta vid stupröret/dagvattenbrunnen. Borde man göra det? Hur djup behöver man lägga avloppet? Håller man något visst avstånd från huset?

Bifogar lite dåliga bilder :D Utomhusdel av en luftvärmepump placerad på gräs framför en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet presenning bland byggmaterial och trädgårdsredskap i en rörig bakgård med tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsavfall och gamla brädor framför en tegelvägg, med gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Andra bilden, så är vänstra ringen stupröret, andra ringen är dagvattenbrunnen. Det är det närmsta jag har, sen så är det andra stupröret på motsatta sidan. Vi har även en brunn på tomten, som jag inte har så mycket information om, som man skulle kunna leda det till. Men vi har tankar om att fylla igen det, får först kolla upp lite närmre vad det är för något.

Annars så skulle det väl vara att man får gräva ner en stenkista. Trädgård med cirkelformad lock över brunn, omgiven av gräsmatta och en växtklädd mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en öppen dagvattenbrunn med olika rör och avfall synliga, omgiven av gräs och trädetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt med gräsmatta, stuprör till vänster och dagvattenbrunn nära tegelvägg, trädgårdsmöbel till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag bor också i Skåne, tre mil från dig och har aldrig sett några mängder vatten från min utomhusdel.
Min har ingen särskild ledning, det lilla som eventuellt finns rinner ner i grusbädden under.
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag bor också i Skåne, tre mil från dig och har aldrig sett några mängder vatten från min utomhusdel.
Min har ingen särskild ledning, det lilla som eventuellt finns rinner ner i grusbädden under.
Okej, kanske räcker med det här nere. Onödigt o göra allt det jobbet ifall det inte behövs :D
 
Hörde med min farbror, dem hade ändå en del kondensvatten och rådgav mig att leda bort det på något sätt i alla fall. Så känns mest rätt att göra det ordentligt då, gräva upp tillräckligt djup och dra det bort till stuprör/dagvattenbrunn.

Hur räcker det att gräva 60-70cm och lägga det där. Hur nära huset kan man ligga, eller vill man dra rören lite längre ut från huset? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.