Jag behöver "lite" tankehjälp.
Vi har en ca 60 år gammal stödmur mot grannens tomt (vi bor på den lägre tomten).
Muren är gjord av granit, i alla fall till största del, varav en del har gått av, på andra verkar det ha lossnat stora bitar och hos grannen körs gräsklipparen, med vissa problem, ovanpå muren där gräset frodas.
Nu har muren förskjutits så passa att den förstört vårt staket (som ska hindra hundarna från att ge sig av) och ingen av oss vill att granntomten ska trilla ner till oss.
Den synliga delen av muren är inte mer än ca 45 cm hög på det högsta stället och planar sedan ut till ingenting efter ungefär 15 meter och nu frågan.
Skulle det fungera att gjuta en mur utanför den befintliga för att hålla den på plats alt. går det att göra en mur av Lekablock utanför och tro att det kommer att hålla den befintliga muren på plats.
Ingen av oss, varken grannen eller vi har möjlighet att plocka bort dessa ca 150 stenar (ålder, ryggbesvär mm) men något måste göras så vi får upp ett nytt staket så fort som möjligt.

Ca 10-12 cm in under nedre raden (bild 2) ligger ytterligare en rad med stenar under mark som verkar vara plan
Stenblock i varierande storlekar utspridda i högt gräs på en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Icke välskött stenmur med överväxt gräs och synlig jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenar och gräs på marken, möjligtvis del av ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenmur i trädgård med bräckt sten och omgivande växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Jag är imponerad över att den muren hållt i 60 år!
Hur man än ser på det vill man ha dränerande material direkt bakom muren för att undvika tjälskjut.

Ang dina idéer så tror jag att det är klart möjligt att gjuta en ny mur för att hålla den gamla på plats. MEN, hade jag gjutit en ny stödmur hade jag lämnat ca 20cm avstånd till den gamla muren och slängt ner 8/16 makadam där. Men när du nu säger att ni inte orkar flytta och mecka med de gamla stenarna så vill jag bara försiktigt påpeka att det är rätt tungt att blanda betong och gräva ut (du måste ju gräva ner den nya muren en bra bit t.ex).

Leka block tror jag bara välter så den idén ger jag inte mkt för.

Slutligen så kanske ett förslag kan vara att gjuta rejäla plintar djupt ner i marken och delvis mot den gamla muren som du gjuter fast staket stolparna i. Då håller du lite av muren på plats och staketet står stadigt. Fortfarande en del jobb men klart mindre än de övriga förslagen
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.