Hej,
Vi har köpt ett hus och besiktigat det. Nu i efterhand hörde mäklaren av sig och bad oss skicka besiktningsprotokollet så säljaren kan teckna dolda fel försäkring. Brukar inte säljaren göra besiktning om de vill ha sådan försäkring?

Är detta ett vanligt sätt att göra det på och är det något jag ska ha i åtanke? Kan en dolda fel försäkring vara negativ för mig som köpare?
 
Försäkringarna ger sällan något och är ofta pengar i sjön. Men vill säljarna köpa ditt protokoll så bör du ha minst hälften av vad du gav för den i betalt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
En så kallad "dolda fel-försäkring" är avsedd att skydda säljaren från köparens eventuella krav med anledning av dolda fel. Den är inte negativ för köparen utan kan tvärtom ha ett värde om det mot all förmodan skulle visa sig finnas ett dolt fel.

Som försäkring betraktat är den dock fullständigt värdelös. På kollektiv nivå är antalet skador så litet att det i princip är noll. På nivån för en enskild försäkringstagare kan den vara värdefull i de enstaka fall då det faktiskt upptäcks ett dolt fel och det dessutom omfattas av försäkringens villkor.
 
Du äger ditt besiktningsprotokoll och gör vad du vill med det.
Försäkringen är till för säljaren.
Jag hade personligen hellre fört en ev diskussion om ersättning med en privatperson än ett försäkringsbolag. Möjligt undantag om man ser risken att säljaren inte lever då ett dolt fel upptäcks.
Att erbjuda dem att dela på kostnaden skulle kanske vara en konstruktiv lösning som ger dig något.
De har såklart möjlighet att besiktiga det själva så länge ni inte fått tillträde.
 
Fult! Antingen så begär ni att säljaren betalar minst halva kostnaden för besiktningen eller så nekar ni tillgång till dokumentet. Jag sa nej direkt när jag fick denna fråga!

Mäklaren räknar med att de flesta husköpare är så naiva att de låter säljaren få tillgång till denna dyra service.
 
Du bör nog kolla med bes. företaget. De har copyright på protokollet. Du kan inte använda det för annat ändamål än vad ni avtalat.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.