Någon som har tips på bra "standalone" IP-telefoner som inte behöver pluggas in i datorn? Tittar exempelvis på Proffs inom ip- & bredbandstelefoni men vill ha lite referenser på en bra och enkel modell. Hellre enkelt framför en massa finesser eftersom det i så fall ersätter fast telefon för hela familjen... Finesser/funktioner är väl i sig ingen nackdel bara det inte skymmer enkelt handhavande :)
 
Efter lite luskande: Det lutar åt Skype för enkelhets skull och då minskar ju antalet möjliga telefoner. Någon som har erfarenhet av Dual Phone 3088? Verkar som om DECT-telefonerna har bättre batteritid än WiFi-telefonerna. Å andra sidan vore det smidigt med WiFi eftersom jag kör trådlöst ADSL.
 
Kanske inte riktigt det du letar efter, men tele2 har IP-telefoni som du kopplar in i ditt vanliga telenät hemma, och där du kan använda dina vanliga telefoner. Detta är mer ett traditionellt teleabonnemang över valfri bredbandslina.

/fredrik
 
Siemens c450ip kanske kan vara nått. Den har riktig voip och kan kopplas mot vanliga telenätet också. Manualen finns på nätet. Såg den i en Siba reklam
 
Tack för tipset men Skypes prissättningssystem och lägre avgifter lockar mig mer. Ett annat telefonalternativ verkar vara Belkin WiFi-telefon. Går ju att använda som "mobiltele" där det finns trådlösa nät.
 
mats_o skrev:
Siemens c450ip kanske kan vara nått. Den har riktig voip och kan kopplas mot vanliga telenätet också. Manualen finns på nätet. Såg den i en Siba reklam
Jo, jag kikade på den också. Den är väl dock inte Skype-kompatibel? Har ingen erfarenhet av andra IP-telefonistandarder.
 
Kasch skrev:
Efter lite luskande: Det lutar åt Skype för enkelhets skull och då minskar ju antalet möjliga telefoner. Någon som har erfarenhet av Dual Phone 3088? Verkar som om DECT-telefonerna har bättre batteritid än WiFi-telefonerna. Å andra sidan vore det smidigt med WiFi eftersom jag kör trådlöst ADSL.
Tjena!

Precis den telefonen använder jag, sedan drygt ett halvår tillbaka. Funkar skitbra. Batteritiden som du säger är överlägsen dom med WiFi. Tillverkaren släpper dessutom ny firmware lite då och då som installeras automatiskt med ett knapptryck. Jag kan starkt rekommendera telefonen. :)
 
Ah, tack för det. Hur funkar Skype för dig (eller andra som läser här)? Några fördröjningar eller ekon? Jag köper ingen dyr Skype-telefon om den inte (på sikt) kan ersätta mitt fasta abonnemang helt. Nackdelen med avsaknad av nödnummer kan jag ta - det får funka med mobilen - men däremot vill jag inte ha en försämrad kvalité på produkten/tjänsten.

Blir i så fall Skype Pro plus Skype In. Har Telia ADSL 2 Mbit (enda leverantören här och får tyvärr för tillfället inte mer kräm här ute i skogen).
 
Undrar om du fortfarande tycker att nödnummer är en bisak den dagen du själv ligger avsvimmad och någon bekant rycker telefonen i panik och inte kan varken address eller telefon nummer. Man kan inte bara tro att det är man själv som ska använda en telefon i huset.
 
snuttjulle skrev:
Undrar om du fortfarande tycker att nödnummer är en bisak den dagen du själv ligger avsvimmad och någon bekant rycker telefonen i panik och inte kan varken address eller telefon nummer. Man kan inte bara tro att det är man själv som ska använda en telefon i huset.
Ujuj... Döden, döden. Mobil borde väl iofs funka bra? Men den halvbekante livräddare som inte vet vilket hus i skogen han/hon kommit till använder väål troligen sin egen. Om den inte är urladdade/trasiga/nätet nere.

Vad tror du i så fall istället om exempelvis Phonzo Home, Snuttjulle? Om jag inte ringer alltför mycket till mobilnätet lär det bli lika billigt som att betala för Skype Pro/In. Plus att jag kan behålla nuvarande nummer. Samt att SOS Alarm kan se min adress. Funkar dåligt vid strömavbrott men så är det ju ändå med alla DECT.

Ska man *bara* tänka tryggt är det analog telefon, fast lina som gäller. Det vet jag.
 
Kasch skrev:
Ah, tack för det. Hur funkar Skype för dig (eller andra som läser här)? Några fördröjningar eller ekon? Jag köper ingen dyr Skype-telefon om den inte (på sikt) kan ersätta mitt fasta abonnemang helt. Nackdelen med avsaknad av nödnummer kan jag ta - det får funka med mobilen - men däremot vill jag inte ha en försämrad kvalité på produkten/tjänsten.

Blir i så fall Skype Pro plus Skype In. Har Telia ADSL 2 Mbit (enda leverantören här och får tyvärr för tillfället inte mer kräm här ute i skogen).
Några fördröjningar eller ekon har jag aldrig hört. Men ljudet är väl kanske inte lika kristallklart som på en "vanlig" fast telefon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.