Hej alla vedeldningsexperter!

Jag har ett hus (-76) med 110m2 med 110m2 inredd källarplan och gillestugan i källarplanet har vi en kamin som det går att elda i. I huset har vi två luftvärmepumpar för uppvärmning (en på vardera plan) men med tanke på kommande elpriser i vinter har jag lite funderingar på om jag kan effektivisera vedeldningssystemet.

Senaste vintern så eldade vi för fullt när det var som kallast men jag var inte helt nöjd med värmespridningen (luftvärmepumpen för källaren var inte i drift). Framför kaminen så blev värmen okej, men värmen spreds sig inte så mycket över källarplanet eller i gillestugan för den delen heller.

Mina idéer är:
1. Om man ska installera en takfläkt i taket i gillestugan för att "röra om" i luften för att få någon form av spridning i källarplanet. Tanken är även att en del av värmen ska leta sig till trappen och där stiga upp till övervåningen.
2. På övervåningen passerar rökkanalen från källarplanet genom ett sovrum och sedan upp till skorstenen. Rökkanalen är inkapslad med gipsväggar i ett sovrum och i detta utrymme blir det givetvis varmt men denna värme utnyttjas inte. Här funderar jag på om det är en bra idé att installera en liten fläkt som blåser ut den varma luften i hallen.

Jag bifogar en bild på kaminen (som har "utblås framåt och bakom") och översikter på övreplan och källarplan där jag ritat i var kaminen är placerad, eventuell takfläkt och den eventuella lilla fläkten.

Så vad tycker ni, är det idéer som inte kommer bidra med något eller är det värt att göra ett försök? Eller ser ni andra förslag som kanske t.o.m. skulle vara bättre?

Ha det gott!
 
  • Vit putsad öppen spis med mörka dörrar, utan brasa och med verktyg vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en husplan med markerade rum som sovrum, badrum, bastu och gillestuga med noteringar och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritad planlösning av ett hus med markerade rum såsom kök, vardagsrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har liknande förutsättningar och är också nyfiken på hur man kan lösa det. Har dock bergvärme och en rejäl murstock i central del av huset samt galler i golvet från gillestuga till vardagsrum. Jag går i tankarna att stänga in värmen i gillestugan för att inte värma upp hela källaren och samtidigt styra den uppåt.
 
Vi har en kamin på nedervåningen och eldar för fullt på vintern. Nedervåningen håller då ca 22 grader. På övervåningen är det mycket kallare, omkring 15 grader när det är under -10 ute.

Vi installerade en airmove-fläkt mellan våningsplanen. Enligt airmoves reklam skulle det i stort sätt jämna ut temperaturen mellan våningarna, men i praktiken gör det endast någon grads skillnad med airmoven på högsta effekt. Det beror nog på antalet dörröppningar luften måste passera som blockar värmen, hur trappan är utformad med mera.

Det bästa är nog att installera en kamin på varje våning. Ni har inte plats för en smalare vedspis i köket? Då får ni "gratis" matlagning också på köpet.
 
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
Vi har en kamin på nedervåningen och eldar för fullt på vintern. Nedervåningen håller då ca 22 grader. På övervåningen är det mycket kallare, omkring 15 grader när det är under -10 ute.

Vi installerade en airmove-fläkt mellan våningsplanen. Enligt airmoves reklam skulle det i stort sätt jämna ut temperaturen mellan våningarna, men i praktiken gör det endast någon grads skillnad med airmoven på högsta effekt. Det beror nog på antalet dörröppningar luften måste passera som blockar värmen, hur trappan är utformad med mera.

Det bästa är nog att installera en kamin på varje våning. Ni har inte plats för en smalare vedspis i köket? Då får ni "gratis" matlagning också på köpet.
Är det den uppvärmningskällan eller stödeldar ni?
Ja fläktar känns ganska ineffektivt så fort husen inte är små.
 
Går det att få till en tryckskillnad från över våning till undervåning?

Om luften inte kan komma tillbaka till källaren så kommer det bli svårt att trycka ut varmluft ut källaren. Ett hål i golvet i vardagsrummet som blåser ner kall luft i gillestugan skulle tvinga den varma luften att vandra upp på övervåningen genom trappen och in i vardagsrummet.

Du behöver få till ett luftflöde från den kalla till en varma sidan och sen tillbaka till den kalla så att luften kan åka runt runt och ta med sig värme
 
Kurtegon Kurtegon skrev:
Är det den uppvärmningskällan eller stödeldar ni?
Ja fläktar känns ganska ineffektivt så fort husen inte är små.
Vi har luftvärmepump på samma våning som kaminen. Ingen värme på övervåningen överhuvudtaget.

Tanken med airmoven skulle vara att skicka ner kall luft till nedervåningen och därmed tvinga upp varmare luft i trappen. Det skulle skapa cirkulation. Fläkten installerades av airmoves egna tekniker. Men det fungerar typ inte alls. Man behöver nog en rejält mycket större fläkt för att få fart på det hela. Eller ett hus helt utan innerväggar som stoppar flödet.
 
Airmoven är väldigt klen. Det är en sådan här: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...flyttare/luftcirkulation-airmove-11/p-1113549

Det är inte min bild utan trådskaparens. Min Airmove sitter så långt bort från trappen som det är möjligt. I teorin ska då luften cirkulera genom hela huset över båda våningarna. Men det skulle nog fungera bättre med en sådan kraftig fläkt som du länkade till.
 
Mkt intressanta förslag på lösningar. Jag har ett liknande case. Enplanshus med hel källare. Lite drygt 100m2 i varje plan. Gillestuga i källaren med öppen spis av fabrikat Super Fire. På övre plan nyinstallerade Luftluft-värmepump från Mitsubishi.
Superfiren ger inte så mkt värme. Enligt Keddy som en gång i tiden saluförde dessa så har den en verkningsgrad på 30%. Jag är lite skeptisk till den siffran. Har aldrig blivit direkt hett i gillestugan trots hård eldning. Har köpt en beggad Contura i5 (ska ge 9kW vid hård eldning enl instruktionsbok) som jag ska montera in i spisöppningen.
När jag köpte huset för ett år sen fanns en F-ventilation med två don i källaren och två på övervåningen. Fläkten hade nog inte gått på länge. Det som var lite lustigt var att det bara fanns friskouftsventiler i källaren och inga uppe på övre plan! Mkt märkligt. Har satt in Fresh 90 i sovrum och vardagsrum enligt gängse praxis.
Nu till själva kärnan, värmeförflyttningen från gillestugan där Conturan ska eldas framgent:
Jag tänkte, under kalla säsongen, låta F-ventilationen suga i bad och kök uppe. Stänga utsugsdonen i källaren. Samtidigt ha ett par friskluftsventiler öppna i källaren så luft sugs in där, sen sveper förbi gillestugan (som ligger alldeles där trappan upp är) och sen upp på övervåningen. Freshventiler uppe då stängda i detta tänkte driftsäker när det är kallt och elen kanske kostar 15kr kW/h.
Blir vissa rum uppe som blir kallställda, men det får man väl ta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.