Hej, jag har hamnat i lite problem och tänkte se om någon har svar på denna fråga. Jag ska separera från min sambo (ej gifta) och tanken är att jag ska ta över bolån och köpa ut henne. Summan för utköp kommer dock inte utgöras av att jag höjer bolån utan det löser jag genom framtida arv. Banken tillåter mig dock bara låna 1,6 milj, vi har lån på 1,7 milj. Hon menar på att då går jag över 4,5 x årsinkomst och måste amortera ytterligare 1% vilket min ekonomi inte håller för. Jag har förklarat för henne att vi i nuvarande situationen amorterar 2% när vi egentligen bara behöver amortera 1% pga marknadsvärde i förhållande till bolån. Så för mig om jag ska stå själv på lånen så blir det 1% för belåning mellan 50-70% av marknadsvärde samt ytterligare 1% pga att jag typiskt nog går precis över 4,5x årsinkomst. Med andra ord 1+1: 2% amortering precis som vi har nu pga att vi amorterar 1% mer än vi behöver, ingen skillnad alltså. Bankmannen lämnar inte ut så mycket info i mailkontakten men har förstått att det finns ett sk amorteringsgrundande värde, som ligget till grund i fem år, först eftet fem år kan det ändrad och därmed kan även amorteringskostnad ändras. Vi köpte huset dec 2014 och tog bolån då på Swedbank (alltså innan lagen om amorteringskrav kom juni 2016) i december 2016 hade vi en mäklare ute som värderade huset till 2,0 milj och gav det beskedet till vår bankman, detta pga att vi skulle utöka bolån pga köksrenovering. I april 2019 så utökar vi bolån igen för att renovera taket, där står då klart och tydligt att det amorteringsgrundande värdet sattes 2016 och gäller fem år framåt. Hösten 2019 bytade vi till Seb och fick mycket bättre ränta, nu till problemet i seb handlingar står det att amorteringsgrundande värde sattes i april 2019…vilket ställer till problem då jag inte kan ändra min amorteringsprocent förän 2024. Frågor:
-Har jag någon rättighet?
-Datum för amorteringsgrundande värde borde väl inte ändras då man höjer bolån?
/Tack för att ni orka läsa
 
Antagligen har bankmannen på SEB bara tagit den enkla vägen/ inte förstått hur amorteringskravet fungerar och satt ett nytt värde på er fastighet i samband med att ni tog lån hos dem.

Hen borde sagt till dig eller din sambo att begära ut ett amorteringsunderlag från Swedbank och sedan registrerat det värdet hos sig.

Ring SEB och förklara att det blivit fel och be dem rätta till det.
 
Unikt namn
Jag förstår inte riktigt.

Om bostaden är värderad till 2m och du har lån på 1.7, så har du ju lån på 85% och borde amortera minst 2%.
Om 1,7M lån dessutom är över 4,5ggr din årsinkomst så blir det ju 2% +1% till totalt 3% amortering?

Men om du ligger i spannet 50-70% belåningsgrad på 1.7M så kan du inte ha en amorteringsgrund som är 2M. Den måste ju minst vara 2.42M för att matematiken ska gå ihop.

Oavsett detta. För att du ska ner till 1% total amortering behöver ju lånet ner till 50% av bostadens värde eftersom du ligger på 4,5ggr årslönsgränsen och får 1% extra amortering oavsett belåningsgrad.

Är det sannolikt att bostaden i själva verket är värderad till 3.4M idag? Det kommer bli dyrt att köpa ut din sambo i så fall...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det amorteringsgrundande värdet är/ska vara 2mnkr. Därefter har bostaden värderats om vid varje utlåning för att säkerställa att banken ej belånar över 85% av marknadsvärdet.

Tex kan de ha amorteringsgrundande värde på 2 mnkr men lån på 4mnkr om marknaden har gått upp och värdet på fastigheten är 5mnkr.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag förstår inte riktigt.

Om bostaden är värderad till 2m och du har lån på 1.7, så har du ju lån på 85% och borde amortera minst 2%.
Om 1,7M lån dessutom är över 4,5ggr din årsinkomst så blir det ju 2% +1% till totalt 3% amortering?

Men om du ligger i spannet 50-70% belåningsgrad på 1.7M så kan du inte ha en amorteringsgrund som är 2M. Den måste ju minst vara 2.42M för att matematiken ska gå ihop.

Oavsett detta. För att du ska ner till 1% total amortering behöver ju lånet ner till 50% av bostadens värde eftersom du ligger på 4,5ggr årslönsgränsen och får 1% extra amortering oavsett belåningsgrad.

Är det sannolikt att bostaden i själva verket är värderad till 3.4M idag? Det kommer bli dyrt att köpa ut din sambo i så fall...

Problemet är att det amorteringsgrundande värdet sattes till 2,0 milj 2016 av swedbank, men när vi bytte till seb november 2019 så satte dom också 2,0 miljoner men skrev in att det sattes april 2019. Det innebär att jag inte kan få ner amorteringsgranden via en mäklares värdering förän 2024. Vi har haft två mäklare här, den har gett besked att marknadsvärde är 3,6 miljoner, den andra har inte hört av sig än.
 
M mlb88 skrev:
Antagligen har bankmannen på SEB bara tagit den enkla vägen/ inte förstått hur amorteringskravet fungerar och satt ett nytt värde på er fastighet i samband med att ni tog lån hos dem.

Hen borde sagt till dig eller din sambo att begära ut ett amorteringsunderlag från Swedbank och sedan registrerat det värdet hos sig.

Ring SEB och förklara att det blivit fel och be dem rätta till det.
Vet inte vart det blivit fel, SEB har säkert begärt amorteringsunderlag från Swedbank, summan är densamma 2,0 milj. Osäker på vad som gäller sedan om man tagit ett lån innan amorteringskraven och sedan höjt upp två gånger efter reglerna trädde i kraft, borde då det inte vara det första lånetillfällets datums amorteringsgrundande värde som gäller?
 
F Freelin skrev:
Vet inte vart det blivit fel, SEB har säkert begärt amorteringsunderlag från Swedbank, summan är densamma 2,0 milj. Osäker på vad som gäller sedan om man tagit ett lån innan amorteringskraven och sedan höjt upp två gånger efter reglerna trädde i kraft, borde då det inte vara det första lånetillfällets datums amorteringsgrundande värde som gäller?
Jo så borde det vara. I amorteringsunderlaget ska det framgå om hela eller delar av lånet omfattas av amorteringskrav samt vilket amorteringskrav det är.

Det som är bökigt är att amorteringsunderlaget inte "får" skickas mellan banker utan ska gå via privatpersonen från den ena banken till den andra. Jag hade stått på mig mot SEB och sagt att de får lösa detta.
 
Jag har beställt ett amorteringsunderlag från SEB, det skickas alltid via vanliga posten, så får vänta någon dag.
 
  • Gilla
mlb88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.