Har en flygel på husets andra våning som är öppet i nock, med ett stort opraktiskt fönsterparti med trekantiga fönster. Dessa skulle vi vilja byta mot något som är öppningsbart, t ex en fransk balkong med dubbeldörr centrerat mitt på gaveln.
Jag begriper att bygglov krävs vid fasadändring och har inte kommit så långt ännu.
Jag inser nu när jag tittar på nuvarande fasad att det kan vara så att nockbalken för takstolarna vilar på en stående regel mitt mellan fönstrena. Hittar dock ingen konstruktionsritning (huset byggt 2005).
Någon som kan komma med input vad jag behöver tänka på och hur det mest troligt är byggt här?

1. Öppet i nock, inga synliga takstolar, kan jag utgå från att ytterväggen/gavelns är bärande iom den stående regeln mellan fönsterpartiet? Eller bärs hela rasket upp av sidoväggarna?

2. Om jag vill byta gavelfönster mot en centrerad dubbeldörr, räcker det då att växla av med en balk över dörrpartiet och en regel upp till nockbalk?

3. Krävs konstruktionsritningar/beräkningar, byggnadsingenjör och/eller kontrollansvarig för en sån här grej? Isf tenderar det att dra iväg rätt mycket från ett ”enkelt fönsterbyte”… Vit husvägg med stort trekantigt fönster mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertaket i ett uterum med synliga träbjälkar och fönsterpartier som visar en blå himmel och trädtoppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett modernt hus med stora fönster och vit fasad mot en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det måste finnas en pelare som balken vilar på.
Det är väldigt stor last på en sådan pelare, så inte bara att växla av. Dels kommer avväxlingen att behöva vara kraftig. Men även den måste vila på något stabilt. Kan behövas pelare ned till grunden, och i värsta fall förstärkning av grunden.
 
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det måste finnas en pelare som balken vilar på.
Det är väldigt stor last på en sådan pelare, så inte bara att växla av. Dels kommer avväxlingen att behöva vara kraftig. Men även den måste vila på något stabilt. Kan behövas pelare ned till grunden, och i värsta fall förstärkning av grunden.
Anade detta. Så kanske inte bara att överdimensionera en limträbalk över fönstret…

Är detta en typ av standardjobb för de flesta snickarfirmor, eller ska jag räkna med att behöva byggingenjör och annat krångel?
 
Men du behöver föra ned krafterna till grunden också. Och grunden skall tåla belastningen där den förs ned.
Nu är jag inte byggnadskonstruktör, och vi vet inget om formatet på ditt tak. Men det kan handla om 10 ton eller mer som trycker på stolpen.
 
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
C Carlf81 skrev:
Hittar dock ingen konstruktionsritning (huset byggt 2005).
kolla med kommunens bygglovarkiv borde finnas där
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
kolla med kommunens bygglovarkiv borde finnas där
Redan gjort, utan framgång. Fanns bara planskisser etc, inget matnyttigt för att se konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.