Pratade med en elektriker om att ansluta tomten till Eon så vi kan få el.
Han pratade om att vi skulle spara pengar genom att använda ett markmätarskåp istället för ett fasadskåp då Eon bara behövde göra ett besök enligt honom.
När jag googlar lite på skåpen så är det ju rätt stor prisskillnad mellan ett markmätarskåp jämfört med ett fasadskåp, men de kanske har andra priser än vad jag hittar.
Jag bad om en offert så får jag se vad priset hamnar på.
Jag funderade om det skulle bli krångligare att koppla in solceller och elbilsladdare när elskåpet är vid tomtgränsen men det skulle det inte bli enligt elektrikern.
I vårat nuvarande hus så sitter solcells invertern och elbils-laddaren inom 1m från fasadskåpet vilket gjorde inkopplingen rätt smidig.

Ni som gjort liknande i nutid, hur har ni gjort och vad var bra och dåligt med hur det gjordes?
 
Fördelarna med markmätarskåp är dels att du slipper ett skåp infällt i fasaden (estetiskt + eventuella risker med fuktintrång osv. beroende på vem du frågar). Ekonomiskt är fördelen att du slipper kostnad för in- och urkoppling av byggström och byggcentralshyra, det är ett gäng tusenlappar. Du kan ju gå direkt på en ordinarie elanslutning.

Elbilsladdning och solceller går att lösa oavsett, det behöver inte ansluta till mätarskåpet. Lägg dock gärna med ett tomrör för eventuell framtida kommunikationskabel mellan mätarskåp och huset.
 
Hej, Hur stor skillnad var det för dig med ett markmätarskåp jämfört med ett fasadskåp?
MVH
Alex
 
Jag skulle få betala ca 10 000 kr för ett Garo markskåp så jag slog till på det. Enligt Eon så var det numera ett krav från dom att ha markskåp.
Garoskåpet hade ett 230v uttag på sidan och 7 din platser. Åskskydd var även det ett krav så det tar några av platserna. Sen är det väl en HAN port-mätare som jag vill få plats med, drar TP kabel i röret från huset så jag slipper problem med räckvidden eftersom det är ett plåtskåp.
Fått placering av Eon vart elen kommer in på tomten, så ska jag gräva dit ett rör till där markskåpet ska stå.
Var krav på 110mm gul kabelslang som var slät invändigt med dragsnöre. Krävdes grövre rör nu eftersom de bytt till aluminium kabel sa dom.
Hann inte gräva det i fredags när jag hyrde grävare så det får bli i snar framtid som jag fixar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.