Hej, byggt en platsbyggd hylla i 16mm MDF, bakstycke i plywood, uppdelad i tre sektioner som fyller snedtaksväggen på vinden, se bild.

Nu tänkte jag skruva samman sektionerna, och behöver sätta lister runtom, för att täcka mellanrummet mot vägg/tak, och även för att täcka de två lodräta skarvarna mellan sektionerna.

Skulle vilja sätta ca 5mm tjocka smyglister mot vägg/tak, sen nån mm tunnare foglister som täcker de två skarvarna mellan sektionerna. Ca 28mm bredd. Dessa limmar jag nog med sättlim mot MDF.

Verkar dock inte gå att köpa tunnare än 8/6mm fog/smyglist. Jag är ju nästan ute efter fanér, iallafall för att täcka skarvarna.

Såga från 28mm virke med bordssågen? Går det att hitta tunnare lister nånstans annars?

3D-modell av en undertrappa med inbyggda hyllor och trappsteg, ritad i CAD-program.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ett foto blir kanske tydligare! Slutmålning görs efter att listerna är på plats.

Inbyggda hyllor under snedtak, ej fullbordad målning, väntar på lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I ditt ställe skulle jag försöka såga en remsa av önskad tjocklek med övermått på bredden som sedan limmas fast och till slut trimmas ner till exakt bredd med överhandsfräs försedd med ett stål med styrlager på ytterändan. Inser att det kan bli besvär med hyllorna om de är fast monterade.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Ok, ang. nedfräsningen hade jag ändå tänkt ha nån mm för smala lister för att få en kant, som ett litet indrag jag fogar o målar in bara, borde bli bra. Och ja, hyllorna är fast monterade..
Men min Dewalt bordssåg ger ju ingen kant motsvarande hyvlat i kvalitet på snittytan, där kan man behöva slipa etc. Ska ju ändå målas iofs, så kanske duger en sågad list.
 
P Pettman skrev:
I ditt ställe skulle jag försöka såga en remsa av önskad tjocklek med övermått på bredden som sedan limmas fast och till slut trimmas ner till exakt bredd med överhandsfräs försedd med ett stål med styrlager på ytterändan. Inser att det kan bli besvär med hyllorna om de är fast monterade.
Får revidera mitt svar - att sätta lister något smalare än de två mdf-sidorna, och måla in indraget skulle funka bra om de var lika breda hela vägen, men iom att en av sidorna buktar ett par mm i mitten jfrt med i ändarna, och jag inte tror jag kan tvinga/skruva bort hela glipan, kommer ett sånt indrag se sämre ut (variationen kommer synas mer) med min lösning.

Fick då argument att beställa en liten 12V boschfräs (GKF 12V-8) :). Jag får fästa listen temporärt medan jag kantfräser, sen plocka ner, kantfräsa sträckorna separat där fasta hyllplanen förhindrat fräsning, och limma på listen. Meckigt men borde funka.
 
Redigerat:
A Alko skrev:
Får revidera mitt svar - att sätta lister något smalare än de två mdf-sidorna, och måla in indraget skulle funka bra om de var lika breda hela vägen, men iom att en av sidorna buktar ett par mm i mitten jfrt med i ändarna, och jag inte tror jag kan tvinga/skruva bort hela glipan, kommer ett sånt indrag se sämre ut med min lösning.

Fick då argument att beställa en liten 12V boschfräs (GKF 12V-8) :). Jag får fästa listen temporärt medan jag kantfräser, sen plocka ner, kantfräsa sträckorna separat där fasta hyllplanen förhindrat fräsning, och limma på listen. Meckigt men borde funka.
Kör med stämjärn sista biten bara, skulle jag gjort iallafall..
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Vore ju smidigt, och sparar tid. Den lilla fräsen är ju mycket smalare än min större nätdrivna Dewalt, så ska vara ganska enkelt med finliret att komma så nära hyllorna/stoppen som möjligt också.Sen är det ju den där lilla avrundningen jag har på frässtålet jag tänkte använda, men kanske räcker med att dra sandpappret där, minimal radie och ska ju ändå målas sen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.