Då ställer du frågan till säljaren och utifrån volym och det aggregat som är tänkt att användas, t.ex. torrbastu 90 grader eller lägre temp med mera vatten.
Har ni diskuterat aggregat? Misstänker att det är el, men ska det vara med stenmagasin av lite storlek?
 
Vi har pratat om aggregat,,och effekter, men det går inte få ur honom tider bara att han inte rekommenderar min lösning med kakel beroende på långa uppvärmningstider.
 
Börja då att fundera på hur du vill använda din bastu utifrån mina tidigare frågor. Ser inga större problem om du kan göra en kravspecifikation, med då "rimlig" uppvärmningstid.
 
Några kompisar till mig byggde en helkaklad bastu i källaren, vanliga isolerade väggar bakom. Nu har jag inte inte mätt bastun och klockat tiderna men inte tar det mer än en timme att elda den upp till 70 grader. Vi brukar komma på under middagen att vi ska basta och den är varm innan vi hunnit äta efterrätt, kyla ölen osv. Vi själva har en vedeldad bastu i källaren men där är två av väggarna murade rakt igenom, där fick vi gå upp en storlek på kaminen, det fanns en räknesnurra på bastubutiken där man angav volym och material i väggarna. Den tar en timme att få upp till 70 grader om man kommer ihåg att lägga in ved regelbundet. Jag tycker du ska fortsätta med din plan, det låter sjukt snyggt!
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Låter inte som att det är så farligt att ha kakel på väggarna. Det är inga massiva betongväggar.

några saker att passa på:
1) ryggstöd i generös bredd bakom sittplatserna -klinker brenner om det kommer i kontakt med hud.
2) overdimensionera aggregatet
3) se til att sitthöjden är rätt-sitter man för lågt så måste rummet värmas alltför mycket för att nå ok badtemperatur i sitthöjd. Översta lav 110-115cm NED från TAK.

har du i tillägg ett aggregat med rejäl stenmagasin så behöver inte rummet värmas til 90 för att få bra bad(jag tycker att så varmt är nästan aldrig ok) Bara stenmagasinet är genomvarmt och rummet 65-75grader så kan man reglera temperaturupplevelsen med att ösa vatten.

mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.