Har en golvläggare som ska slipa om vårt ekparkettgolv, nu är frågan.. vad ska man ha för ytskikt som dels är slitstarkt och som bevarar golvet så att det ser nyslipat ut ?
Sen vet jag att alla golv gulnar men vad är det bästa för att få golvet att hålla och att se ljust ut länge ?
 
Vi slipade om våra ekparkettgolv i sep/okt förra året - och mitt tips är att inte slipa golv nu, utan vänta tills det blir vinter och torrare inneluft!

Vet inte hur vanligt detta är, men:

Vårt golv blev jättefint!
Men efter ett par månader, ”krympte” parketten, så att plötsligt hade vi flera mm med ”oslipad” parkett längs med alla lister. Nyslipade golvet är ljust och hårdvaxat med lite vitt pigment, gamla var lackat, och självklart mörkare och gult.

Läste runt här på forumet, och förstod att det är rätt vanligt att parkett ”krymper” på vintern när luften är torrare - eventuella glipor blir större etc. Sen har jag inte hittat några trådar kring just det vi upplevde, så det kanske inte är så vanligt? Nu på sommaren har oslipade millimetrarna krypit i under golvlisterna igen och det ser superfint ut.

Vi valde Osmo hårdvaxolja Pigmenterad, nr 3040 vit i första strykningen, och Osmo hårdvaxolja Effekt, 3041 natur transparent i andra. Fick se hur det skulle bli om vi hade valt pigmenterad vit i båda strykningar, och för oss blev det för vitt.

Vi blev väldigt nöjda med färgen och med den matta, fina ytan!

Sen är nog inte hårdvax lika slitstarkt som lack, vilket vi visste. Vi har stora barn och sällan hund hemma, så för oss var det mer attraktivt med hårdvaxolja än lack. Några repor har det redan blivit, men inget som syns annat än på väldigt nära håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.