Vet inte hur jag ska lösa denna!
Har funderat på en dörromfattning utan dörrfoder runt om men vet inte om det ser tokigt ut. Väggen är 70mm bred och då måste jag väl ha dörromfattning på minst 80mm om det inte ska se tokigt ut med socklarna. Men kanske blir konstigt om det sticker ut 5mm på vardera sida? Men är dock inte så petnoga. Eller finns det andra lösningar man kan göra med sockeln? Inte så haj på bygge.
 
  • Dörrfoder som inte når ner till laminatgolvet, vilket visar en glipa vid golvlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fotlist som inte är korrekt installerad vid dörrkarm, med synlig sågkant och glipa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen?
 
A
Kan man göra en lösning med skurklossar? Vit skurkloss vid en dörrpost bredvid ett eluttag, placerat på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Ser det likadant ut på motsatt sida i dörrposten?

Isf skulle man kunna snedsåga den lilla biten på vardera sida. Den kommer att luta ner mot golvet men det blir lite som att den pekar mot det lägre golvet sas. Med en bra såg skulle det inte vara omöjligt. Det är den minsta sträckan och kommer märkas minst. Att höja eller sänka någon av listerna längs väggarna kommer inte bli bra.
 
Lite svårt att få till det med dom där profilerade socklarna, men din idé med en dörromfattning är nog den bästa lösningen. Men då behöver vara så bred som väggen + socklarna så inte socklarna sticker ut nåt.
 
richardtenggren
richardtenggren richardtenggren skrev:
[bild]
Om jag inte tänker helt tokigt, kan du lösa det på detta sätt, se videon nedan. Strecken är bara utkastade.

För inspiration är denna instagrammare bra att kika på.
[länk]

Jag var inne på samma men jag tror det blir snyggare att låta hela biten luta ner mot golvet istället. Men det är ju iofs en smaksak.
 
D Dr Benz skrev:
Jag var inne på samma men jag tror det blir snyggare att låta hela biten luta ner mot golvet istället. Men det är ju iofs en smaksak.
Det skulle kunna vara nåt. Ska testa att såg till det. Har dock ingen bra såg så får se hur det blir. Tack för tipsen
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
richardtenggren
D Dr Benz skrev:
Jag var inne på samma men jag tror det blir snyggare att låta hela biten luta ner mot golvet istället. Men det är ju iofs en smaksak.
Missade ditt inlägg, jag började skriva tidigt, men jobb kom emellan, så postade först nyligen :p
Om man låter hela biten luta så kommer inte profilen att stämma, man lär göra det i steg som jag ser det?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Missade ditt inlägg, jag började skriva tidigt, men jobb kom emellan, så postade först nyligen :p
Om man låter hela biten luta så kommer inte profilen att stämma, man lär göra det i steg som jag ser det?
Aha… nä just det. Den lilla biten får längre kortsidor kontra socklarna på väggarna. Hmm intressant. Då var det inte så enkelt….
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Missade ditt inlägg, jag började skriva tidigt, men jobb kom emellan, så postade först nyligen :p
Om man låter hela biten luta så kommer inte profilen att stämma, man lär göra det i steg som jag ser det?
Måste jag såga exakt i vinkel eller kan man chansa lite?
 
D Dr Benz skrev:
Aha… nä just det. Den lilla biten får längre kortsidor kontra socklarna på väggarna. Hmm intressant. Då var det inte så enkelt….
Fast profilen borde ju
Bli densamma….?

så man borde i teorin kunna klara sig om man kapar undersidan? Eller tänker jag helt fel ändå.
 
richardtenggren
B BaraT skrev:
Måste jag såga exakt i vinkel eller kan man chansa lite?
Ja, vinkeln borde kunna variera inom rimliga gränser, huvudsaken är att vinklarna är samma där snitten möts och att listhöjden räcker till för den vinkel du väljer.
Sen kommer du ju få såga nedkanten på profilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.