Bakgrund
Vi blev med ny lgh tidigare i år, den totalrenoverades 2015 och vi har gjort ytskikt i samband med tillträde. Vi valde då att installera Plejd på samtliga strömbrytare med hjälp av behörig elektriker. Denna elektriker har även dragit infälld el osv och har varit väldigt flitig och skicklig. Han framstår som han kan sitt jobb.

Problem
När vi bytte ut dimmern i köket mot Plejd var den inte kompatibel med befintlig drivdon. Det närmsta han hittade för att lösa det under dagen var Zebra drivdon då dessa ska mata 4st Malmbergs LED downlights. Dessvärre är drivdonet starkare än spottarna (om jag förstår rätt) så vrider man på för mycket så släcks spottarna. Detta är ett irritationsmoment jag önskar att bli av med.

Lösningsförslag
Utmaningen är då byta befintliga spottar mot något som matchar bättre i kedjan. I och med köket är ifrån IKEA år 2015 så vill jag inte gärna riva ner täcksida osv, dels för att det är krångligt men även för att en ny inte har samma nyans.

1. Någon som har tips på vad jag kan ersätta i kedjan, Plejd-dimmer RTR01 vill jag så klart behålla.

Måtten kan jag jämföra men jag är lite sämre på att förstå hur volt/spänning hänger ihop med drivdon och spot.

Ø 64 mm och 16,5 mm inbyggnadshål


2. Vilka moment kan jag göra själv?



Kedjan (OBS dragningen är alltså från 2015, elektrikern har bara satt dit Zebra drivdon)

Drivdon
Hand håller en etikett för en dimbar LED-transformator från Zebra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spot Downlight
Närbild på ansluten belysningsinstallation med etikett för "KALLBERGS" och en hand som rör vid armaturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation i köksskåpet
Öppen elektrisk installationsdosa med kablar och dimmer för LED-belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en demonterad rökdetektor med synliga ledningar och stoft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det är inte konstigt att det fungerar dåligt, den drivern är fel sort. Det ska vara en för konstantström 350 mA och klara minst 15W. Den du har är för konstantspänning 24V vilket alltså är fel.

Denna fungerar men det finns många andra märken att välja på.
[länk]
Tack för svar, är det något jag själv skulle kunna installera om jag bryter strömmen?
 
Lagligt=nej
Kan=ja är ett par trådar som du ska lösa.
 
Kanske dum fråga men Jolly MD som är länkad är kompatibel med Plejd?
 
K knuff skrev:
Kanske dum fråga men Jolly MD som är länkad är kompatibel med Plejd?
Ja, jag brukar själv köra den kombinationen. Dock kanske du behöver gå in i appen och ändra last-inställningar för att det ska fungera bra efter du har installerat drivern. :cool:
 
  • Gilla
knuff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.