Vi har planerat att bygga ett mindre förråd på 8-9kvm ungefär 1,5 meter från tomtgränsen. Vi har frågat grannen och han har inget emot det då det växer höga Tujor där så han ser ändå inte förrådet. Jag vill dock ha medgivandet skriftligt inför framtiden, men hur utformar jag det? Vilka uppgifter behöver finnas med? Namn, adress, fastighetsbeteckning, datum och vad mer? Kom gärna med era exempel eller hur ni utformat era tillstånd.
Tack på förhand!
 
Har inget exempel. Men du bör ha en ritning som visar storlek och höjd, och placering. Behöver nog inte vara jättedetaljerad. Bara något som visar vad grannen har gått med på.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Någon typ av enkel situtionsplan där huset är inritat. Skriv ut från nätet t ex.

Skriv rakt på situtionsplanen:

"Grannemedgivande för placering av friggebod närmare än 4,5 m från gränsen."

Datum och grannens namn och kråka under det.
 
- Mått som visar hur långt från tomtgräns som är avtalat

- Kanske grannen vill skriva in att det är en förutsättning för avtalet att thujahäcken skall stå kvar (så inte du säljer fastigheten, och nästa ägare tar bort häcken)?

Det med häcken vet jag inte om det kan bli bindande för ny ägare, dock, men tänker ändå det kan vara bra att ta med.
 
Claes Sörmland
L Lillekitte skrev:
- Mått som visar hur långt från tomtgräns som är avtalat

- Kanske grannen vill skriva in att det är en förutsättning för avtalet att thujahäcken skall stå kvar (så inte du säljer fastigheten, och nästa ägare tar bort häcken)?

Det med häcken vet jag inte om det kan bli bindande för ny ägare, dock, men tänker ändå det kan vara bra att ta med.
Grannen kan inte villkora ett medgivande in i framtiden på det sättet. Medgivandet sker i samband med åtgärden och kan sen inte tas tillbaka.
 
  • Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Misstänkte det. Tänkte ändå det kunde vara bra att skriva ner att det var så det var tänkt när avtalet gjordes, det var ”intensionen”. Har man tur så respekterar eventuell ny ägare det, även om hen inte ”måste”. :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.