Jag ska upp på vinden i förbereda elrör o dosa. Vilken typ av dosa ska jag köpa? ...så att den passar takets konstruktion och passar ett lamputtag med inbyggd lampkrok.

Taket består av dubbel gips, panel, samt tjockare typ av plyfa. Dosan i bild är för gipstak, men den kanske kommer för "grunt" genom taket?, men det kanske är att föredra? Eller ska jag välja en dosa som penetrerar djupare i takmaterialet? Lamplockets skruvar måste nå dosans gängor.

Passar alla lamplock alla vanliga dosor?

Det ska dras kablar genom dosa till en annan takdosa, så det måste gå rör in i ena änden o ut i andra.

Går det att skarva flexslang med fast slang?(VP-rör?) (Jag har några skarvmuffar i källaren, för elrör)

Grön och vit Gelias kopplingsdosa för elinstallationer med tre anslutningar och låsfjäder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du länkar inte till en takdosa
 
U
Ska du ha dosa som klarar krok skulle jag välja en dedikerad takdosa med infästning likt denna.
(Du hänvisar till bild på kopplingsdosa som inte kommer klara krok)
https://www.elbutik.se/product.html...85vvTYB-rI3LLllvtSjNWoVdJzBN1gOhoCzKgQAvD_BwE

finns ett antal olika beroende på vilket djup du behöver, du skrev inga mått på alla skikten så lite oklart vilken som är bäst för dig. Skulle sätta fast dosan ordentligt i en kortling.

Standard kopplingsdosor och takdosor är 80mm (70mm mellan skruvhål) apparatdosor 70mm (60cc skruvhål).

det går att skarva rör och slang med muff/adapter
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Och en takdosa ska klara att belastas med minst 15 kilo
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
tack!
 
Är det två lager gips, panel och plyfa så lär inte hållfastheten vara ett problem. Det behövs inga kortlingar i det taket.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Huvudsaken är att man kan fästa dosan så att den inte ligger lös och då fungerar en kottling utmärkt.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
D Daniel 109 skrev:
Är det två lager gips, panel och plyfa så lär inte hållfastheten vara ett problem. Det behövs inga kortlingar i det taket.
Det har mest med att göra hur takdosor ser ut med infästningen för skruvarna i dosan sitter ihop med blecket/skruvhålen för fastsättningen, som jag rekommenderade kortling. Inte för att jag tror taket saknar bärighet.
 
richardtenggren
Passa på att ta en djup dosa om du har plats, de nya uttagen bygger ju en del uppåt. Sen är det trevligt med plats för dosdimmer eller annan styrning :)
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det två lager gips, panel och plyfa så lär inte hållfastheten vara ett problem. Det behövs inga kortlingar i det taket.
Ja tack, jag förstod det också :) taket är golvet på vinden, och man har gjort det start nog att gå på.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.