Jag undrar om vi budar mot bulvaner och om ”det får gå till så här” som det har gjort, från mäklarens sida. Antagligen får det väl det…

Vi hittade ett litet torp för 250 000:- i somras. Ett normalt pris i området, kanske något åt det lägre hållet. Vi ringde mäklaren och erbjöd 275 000:- på förhandsbud. Säljarna tackade nej och ville avvakta budgivning. För en vecka sedan drog budgivningen igång. Budgivare 1 startade med bud på 250 000:- raskt kom budgivare 2 in i bilden och kontrade med 260 000:- Budgivare 1 la då 270 000:- men när denne blev överbuden så stannade han på 270 000:- Då gav vi oss in i leken som budgivare 3. Priset trissades upp mellan oss och budgivare 2 till 380 000:-och vi valde att stanna då så han vann. Idag efter en vecka blir vi uppringa av mäklaren som säger att budgivare 2 inte har lånelöfte på mer än 300 000:- Han har alltså suttit och budat på falska premisser. Vi sa att då vill vi lägga ett bud på 300 000:- men det hade redan budgivare 2 gjort fick vi veta via sms med en ny budgivning som startat. Varför fick han chansen först när han har ljugit sig igenom en hel budgivning, kan man ju undra. Vi hann inte ens reagera på detta sms fören det plingade till i telefonen och vi fick sms om att budgivare 1 nu är med i leken igen. Nu trissades priset upp mellan oss och budgivare 1 istället. Han som för en vecka sedan la sig på 270 000:-budade nu upp huset till 360 000:- bara sådär. Vi stannade på 350 000:- då huset inte är värt mer. Hur kan någon som för en vecka sedan la sig på 270 000:- plötsligt få för sig att buda 90 tusen kronor mer idag? Det känns onekligen som en bulvan. Han var väl säker på att vi skulle hänga med upp till samma bud igen, dvs 375 000:- Det visar sig ju snart här om budgivare 1 existerar eller ej. Men det som stör mig är att om inte budgivare 2 hade trissat upp priset så hade ju vi fått huset eftersom budgivare 1 då stannade på 270 000:- Får det gå till så här är min fråga. Vi känner oss lurade och irriterade.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Arg
Mazdarune och 14 till
  • Laddar…
Alltid svårt att veta, men jag utgår alltid från att det är fejkade bud när ettan inte får lån och man erbjuds att köpa som nr. 2
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Vi fick erbjudande idag av mäklaren att köpa för 375 000:- då budgivare 2 inte fick lånelöfte. Vi tackade nej och då hintade mäklaren att budgivare 1 kommer trissa upp priset. Han sa det inte med så många ord men vi fattade det ändå på sättet han uttryckte sig. Och jo så blev det. Budgivare 1 som la sig på 270 000:- förra måndagen var nu beredd att lägga nästa hundratusen kronor mer. Tycker det är såå skumt.
 
  • Gilla
Jonta Melon och 13 till
  • Laddar…
Kan ju vara att den som plötsligt kunde bjuda mer, nu hade pratat med sin bank och antingen fått lånelöfte eller fått ett tidigare lånelöfte höjt.

Klart det finns risk för fulbudning, men för de summorna är nog inte mäklaren inblandad.
 
  • Gilla
  • Wow
AxE och 9 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Kan ju vara att den som plötsligt kunde bjuda mer, nu hade pratat med sin bank och antingen fått lånelöfte eller fått ett tidigare lånelöfte höjt.

Klart det finns risk för fulbudning, men för de summorna är nog inte mäklaren inblandad.
Nej jag misstänker inte mäklaren utan säljaren. Och om budgivare 1 fått sitt lånelöfte höjt fattar jag inte varför han inte kontaktat mäklaren under hela den veckan då huset funnits kvar på Hemnet med pågående budgivning. Varför kastar han sig in i budgivningen samtidigt som oss? Tycker bara det är jättekonstigt.
 
  • Gilla
Firestorm1 och 5 till
  • Laddar…
Det finns tyvärr bara ett sätt att få facit på vilka de andra budgivarna är, och det är att köpa huset. Men det vill ni tydligen inte, så släpp det. Seriöst, släpp det! (Eller köp om ni verkligen inte kan släppa det.)

Det finns alla möjliga troliga förklaringar till varför de andra budgivarna betett sig som de har. En tänkbar anledning är att såna här billiga hus lockar fram alla sorters märkligt folk som är ute efter att göra fynd, med eller utan finansiering. Budgivaren som hoppade av och sedan återvände kanske var med och bjöd på andra objekt samtidigt?

Mäklaren har förmodligen en fast summa i arvode (brukar vara det på billiga hus), och vill ha snabb affär framför dyr affär. Mäklaren tjänar ingenting på allt det här budgivarkrånglet.

(Eftersom det här är tillräckligt viktigt för att ni ska starta en tråd på forumet, vill ni alltså inte släppa huset och gå vidare till nästa. Mitt tips: ring mäklaren imorgon bitti och bjud 400 000 och en snabb affär, säg att ni vill skriva köpekontrakt imorgon eftermiddag. Då ska ni se att det händer grejer!
Annars släpp det. Tack.)
 
  • Gilla
  • Wow
Klantskalle och 24 till
  • Laddar…
Det kan alltid vara fult spel med och det kommer ni aldrig få veta. Och ingen här kan tipsa seriöst eftersom budgivning inte är regelerat. Alla fula knep är tillåtna. Skaffa en bulvad som skambjuder 220 bara för att visa säljaren spännvidden.
Jag blev överbjuden när jag trodde att jag var homesafe, på vär från IKEA där jag tittade på nytt kök. Den rundan kostade mig ytterligare 100 papp.
 
  • Gilla
PixieEddie och 2 till
  • Laddar…
Den första budgivaren spelade ju fulspel och budade utan att ha råd med det. Mäklaren erbjuder då oss att köpa huset för vårt högsta bud som låg under han som fulbudat. När vi nekar detta hintar mäklaren att det kommer gå upp till de summorna igen. Hur sjutton vet han det när det bara är budgivare 1 kvar som lagt sig på 270 000:- Jag har varit med i många budgivningar samt sålt flera objekt. Den som lägger sig efter bara några bud på en låg nivå brukar inte efter en vecka komma tillbaka och buda upp ett objekt på detta sätt från 270 000:- till 360 000-. Sen håller jag inte med er om att jag aldrig kommer få veta om det är fulspel. Om vi nu får ett samtal från mäklaren tex som erbjuder oss att köpa huset för vårt bud som är näst högst för att säljarna känner med oss eller att budgivare 1 också plötsligt drar sig ur då vet man ju. Fullföljer han däremot affären så vet jag ju att det inte var fulspel.
 
  • Gilla
SAS70 och 8 till
  • Laddar…
Stå fast vid ditt bud på 275 om du tror att alla andra är bulvaner. Det visar sig ju snabbt om du hade rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 58 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Stå fast vid ditt bud på 275 om du tror att alla andra är bulvaner. Det visar sig ju snabbt om du hade rätt.
Vi kommer stå fast vid det. Blir spännande nu att se om huset blir sålt eller om den här karusellen börjar om igen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Det är ganska stor risk att säljaren väljer bort en köpare som lägger förhandsbud, sedan drar tillbaka det, budar upp priset igen, sänker budet när annan budgivare hoppar av, budar upp igen och sänker, och till sist återgår till förhandsbudets belopp. (Med reservation för att jag glömt något steg i processen.)
Bästa sättet att få säljaren till kontraktskrivningen är att få henom välvilligt inställd genom att slanta upp rejält!
 
  • Gilla
  • Haha
Nyatag och 6 till
  • Laddar…
Känns som du missuppfattat hela grejen…

Vi erbjöd förhandsbud på 275 000:- Säljarna tackade nej varpå budet drogs tillbaka. När budgivningen sedan trissas upp av en budgivare som inte har lånelöfte ser jag ingen anledning att stå fast vid ett bud jag lagt mot någon som inte har pengar. Det är som att buda mot sig själv i någon mening. Kan inte se att vi gjort fel här. Vi har varit ärliga och inte budat utan att ha finanser. Vi har heller inte dragit tillbaka vårt förhandsbud utan bad om ett motbud vilket inte var aktuellt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 40 till
  • Laddar…
Jag är nog långt ifrån ensam med att ha stannat i en budgivning, låtit andra dra iväg och därefter bittert ångrat att jag inte gick upp några hundratusen till och vunnit när jag börjat tänka på hur bra bostaden faktiskt var.

Säger ingenting om era misstankar, vill bara förmedla den insikten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Jag är nog långt ifrån ensam med att ha stannat i en budgivning, låtit andra dra iväg och därefter bittert ångrat att jag inte gick upp några hundratusen till och vunnit när jag börjat tänka på hur bra bostaden faktiskt var.

Säger ingenting om era misstankar, vill bara förmedla den insikten.
Ja du har nog rätt. Det är säkert så det gått till. Surt som fan bara för om inte budgivare 2 trissat upp priset på falska premisser så hade aldrig budgivare 1 fått en chans att fundera. Då hade vi fått huset. Det är en sån jävla otur det här.
 
S
Tyvärr så är människans psyke inte så lätt att förstå…

jag förlorade en budgivning på 1580 000 i fredags, haft ångest hela helgen och ringde mäklaren på måndagen men de hade redan skrivit kontrakt. Jag känner att jag hade kunnat buda mer nu i efterhand.

det var såklart asdumt av mig att lägga mig, men då kändes det hopplöst när det budats från 1,3 till 1,6 i den här marknaden.
 
  • Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.