Hej!

Börjar bli dags att borra hål till friskluftsventiler genom våran tegelfasad. Tanken var att ta in håltagare för att göra det, delvis för att jag trodde att dem tog hålen från utsidan men dem tänkte ta det från insidan, och ungefär 1000kr per hål.
Det blir 9st hål (108mm) till friskluftsventiler, 1st hål (70mm) till inkommande el, 1st hål (160mm) till frånluften.
Det är tegelfasad, ca 400 djupt om jag minns rätt, vet inte om det är helt genomgående med tegel eller inte. Vi har bytat fönsterna, på något ställe har det varit tomrum mellan teglet i mitten, men har inte haft öppet och kollat på så pass många ställen.
En del hål ska även tas genom träpanelen, sen är där tegel bakom, går det att borra med kärnborr genom det från insidan?
Göra det själv eller ta in folk? Blir ändå 10-11tkr, har bara varit med och kärnborrat i betonggolv tidigare, så har inte så värst erfarenhet utav det heller.

Tvåvåningshus med rött tegel på första våningen och svart träpanel på andra, samt en värmepump utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har själv gjort samma sak.
Jag körde med ett litet borr runt om i teglet och knackade bort bitarna.
Sen en dosfräs i träväggen i rätt diameter.
Rätt tidskrävande men bra timpenning:)
 
S
Jag gjorde de själv utifrån. Hyrde ett hilti-verktyg. Gick som smör hela vägen igenom.
 
A Argastesnickaren skrev:
Har själv gjort samma sak.
Jag körde med ett litet borr runt om i teglet och knackade bort bitarna.
Sen en dosfräs i träväggen i rätt diameter.
Rätt tidskrävande men bra timpenning:)
Vi har ingen trävägg, förutom träpanelen :D
Så känns som att det får bli kärnborr.

S SvanteC skrev:
Jag gjorde de själv utifrån. Hyrde ett hilti-verktyg. Gick som smör hela vägen igenom.
Hur gick du tillväga på ovanvåningen, eller du gjorde det på enplans? Har inga planer på att bygga ställning, i så fall lift, men har ingen aning hur det är att stå och borra med kärnborr i lift. Killarna som var ute och kollade på det tänkte göra jobbet inifrån.
Borde väl gå bra inifrån med, eller stor risk att det spricker etc?
 
S
Matteandersen Matteandersen skrev:
Vi har ingen trävägg, förutom träpanelen :D
Så känns som att det får bli kärnborr.



Hur gick du tillväga på ovanvåningen, eller du gjorde det på enplans? Har inga planer på att bygga ställning, i så fall lift, men har ingen aning hur det är att stå och borra med kärnborr i lift. Killarna som var ute och kollade på det tänkte göra jobbet inifrån.
Borde väl gå bra inifrån med, eller stor risk att det spricker etc?
Jag har bara tegel på nedervåningen så på nedervåningen var de inifrån.
På ovanvåningen så har jag trä, så där körde jag inifrån, sen lite stege på utsidan för att få till finishen.
 
S SvanteC skrev:
Jag har bara tegel på nedervåningen så på nedervåningen var de inifrån.
På ovanvåningen så har jag trä, så där körde jag inifrån, sen lite stege på utsidan för att få till finishen.
Antar att du menade att du körde utifrån på nedervåningen? :rofl:
Får kanske bli att hyra själv och ge det ett försök, sparar en del pengar, plus en erfarenhet rikare. Hade du ställning eller vad man kallar det till Hiltin eller höll du den för hand? Sett båda varianterna.
 
Men tegelfasaden är väl inte 400 mm?
Man brukar bara ha en tegelsten och sen trävägg eller något annat innanför.
Hur är väggen uppbyggd?
 
S
Matteandersen Matteandersen skrev:
Antar att du menade att du körde utifrån på nedervåningen? :rofl:
Får kanske bli att hyra själv och ge det ett försök, sparar en del pengar, plus en erfarenhet rikare. Hade du ställning eller vad man kallar det till Hiltin eller höll du den för hand? Sett båda varianterna.
Ja förlåt, menade utifrån på nedervåningen.

Jag höll den för hand, stog på en stabil liten stege för att komma upp en bit
 
A Argastesnickaren skrev:
Men tegelfasaden är väl inte 400 mm?
Man brukar bara ha en tegelsten och sen trävägg eller något annat innanför.
Hur är väggen uppbyggd?
Inget trä i alla fall. Det är tegel rätt igenom, putsat på insidan på ytterväggarna. Vi förstorade ena fönstret i köket, där var det liksom ihåligt mellan. Så det var tegel på utsidan, sen ihåligt med luft, sen tegel/puts igen på insidan.

Här är lite bilder, rätt så dåliga då jag fick screenshotta o zooma in osv. Men där vi har öppnat upp för större fönster så ser du att det liksam är tegel, mellanrum/luft, tegel igen. FIck fylla i med leica block som du ser på ena bilden för där var bara tomrum. Så det är bara ren tegel/puts fasaden består utav.

Två personer renoverar fasaden på ett tegelhus där ett större fönsteröppning skapats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av tegelvägg där större fönsteröppning skapas, med synligt mellanrum och nya leca-block.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis renoverat tegelfasad med förstorat fönster, exponerad isolering och konstruktionsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsidan av ett förstorat fönster i en tegelfasad, visar ett lager tegel, mellanrum och innerlagret av puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S SvanteC skrev:
Ja förlåt, menade utifrån på nedervåningen.

Jag höll den för hand, stog på en stabil liten stege för att komma upp en bit
Ingen fara! :D
Inte lätt att den fastnar/hugger eller det är lugnt? :D
 
Antingen köper du en betonghålsåg eller hyr en riktig kärnborr.
Typ sån här betonghålsåg: https://www.biltema.se/verktyg/borr/halsagar/halsag-for-stenmaterial-2000044820
En runt 900-1000 W maskin klarar bra av att såga!

Börja med att borra ett centrumhål inifrån och börja sen med kärnborren eller betonghålsågen utifrån.

Sen sågar du in en bit, 20-30 mm, och när du kommit in så långt tar du bort centrumborren på hålsågen.

Om du kör med en betonghålsåg, såga tills det börjar bli besvärligt med att den nyper fast. Ta en liten slägga (typ 1-1,5 kg) och ett rejält mejseljärn och knacka ur hålet så mycket du kommer åt.
Hålsåga igen och upprepa att knacka ur. Ju djupare du kommer, desto stadigare blir det att såga men det kan behöva dammsugas ur mellan varven.

OBS! Var rädd om tummarna!
När hålsågen nyper fast slår maskinen lätt runt så håll aldrig runt handtaget med tummen och håll ansikte och kropp bakom maskinen!
Du behöver inte trycka på maskine, låt den bara "äta" i sin takt.

Kan också vara bra att skära upp invändigt om du har tapet, skivor e.dyl på väggen, annars kommer hålsågen att slå upp stor krater på insidan!
Alternativt så såga genom några millimeter inifrån först med hjälp av centrumhålet.

Du kan så klart såga inifrån men det dammar något djävulskt...
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Antingen köper du en betonghålsåg eller hyr en riktig kärnborr.
Typ sån här betonghålsåg: [länk]
En runt 900-1000 W maskin klarar bra av att såga!

Börja med att borra ett centrumhål inifrån och börja sen med kärnborren eller betonghålsågen utifrån.

Sen sågar du in en bit, 20-30 mm, och när du kommit in så långt tar du bort centrumborren på hålsågen.

Om du kör med en betonghålsåg, såga tills det börjar bli besvärligt med att den nyper fast. Ta en liten slägga (typ 1-1,5 kg) och ett rejält mejseljärn och knacka ur hålet så mycket du kommer åt.
Hålsåga igen och upprepa att knacka ur. Ju djupare du kommer, desto stadigare blir det att såga men det kan behöva dammsugas ur mellan varven.

OBS! Var rädd om tummarna!
När hålsågen nyper fast slår maskinen lätt runt så håll aldrig runt handtaget med tummen och håll ansikte och kropp bakom maskinen!
Du behöver inte trycka på maskine, låt den bara "äta" i sin takt.

Kan också vara bra att skära upp invändigt om du har tapet, skivor e.dyl på väggen, annars kommer hålsågen att slå upp stor krater på insidan!
Alternativt så såga genom några millimeter inifrån först med hjälp av centrumhålet.

Du kan så klart såga inifrån men det dammar något djävulskt...
Tack för utförligt svar! :D

Har redan kört med biltema hålsågen, dels till morsans avlopp och till mina egna ventilationshål i källaren, i betydligt mindre väggar, och det var ingen höjdare. Eller det ena hålet gick bra, det andra teglet var väldigt hårt och det gick trögt som fan.
Ska jag själv ta hålen så blir det definitivt att kärnborra.
Kan vara värt att notera, vi är mitt i en totalrenovering. Skit o damm är vi inte rädda för, allting är i stort sett utrivit.
Tanken är att köra med kärnborr, antingen hålla för hand (låter dock lite läskigt) eller med ställning till borren. Får se vad som går o hyra och testa borra inifrån o ut. Ingen aning om man kan borra så högt med en ställning till kärnborren dock. Hade varit skönt o bara leja bort det haha, men det är ändå en del pengar. Vi får se, får se vad Ramirent har att hyra ut. :D
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Matteandersen Matteandersen skrev:
Tack för utförligt svar! :D

Har redan kört med biltema hålsågen, dels till morsans avlopp och till mina egna ventilationshål i källaren, i betydligt mindre väggar, och det var ingen höjdare. Eller det ena hålet gick bra, det andra teglet var väldigt hårt och det gick trögt som fan.
Ska jag själv ta hålen så blir det definitivt att kärnborra.
Kan vara värt att notera, vi är mitt i en totalrenovering. Skit o damm är vi inte rädda för, allting är i stort sett utrivit.
Tanken är att köra med kärnborr, antingen hålla för hand (låter dock lite läskigt) eller med ställning till borren. Får se vad som går o hyra och testa borra inifrån o ut. Ingen aning om man kan borra så högt med en ställning till kärnborren dock. Hade varit skönt o bara leja bort det haha, men det är ändå en del pengar. Vi får se, får se vad Ramirent har att hyra ut. :D
Ok, då har du ju koll!

Det är ett helsike att få upp ett kärnborrsstativ på väggen (och det blir stora fula hål) så se till att du hyr ett som är "fristående". Jag hade ett med en "stämp" som gick att spänna mot taket: https://www.cramo.se/sv/category/by...--200mm-stamp-vinklingsbart-husqvarnads40gyro
 
  • Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Ok, då har du ju koll!

Det är ett helsike att få upp ett kärnborrsstativ på väggen (och det blir stora fula hål) så se till att du hyr ett som är "fristående". Jag hade ett med en "stämp" som gick att spänna mot taket: [länk]
Perfekt, det jag tänkte. Dem stativen jag har haft tidigare har inte varit lämpliga till att borra i vägg med, men den du länkade ser perfekt ut. Får åka in till Ramirent och kolla, så ger jag mig på att ta hålen själv. Får se hur det blir med hålet till utluften till frånluften, det blir på kallvinden, inte så högt i tak osv, får se om det går att ta det inifrån. :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.