Här är de slutliga planritningarna på utbyggnaden av mitt hus.
De har blivit preliminärgodkända av stadsarkitekten.

Hon hade lite förslag på förändringar, bland annat att försöka ha trappan till källaren/trappan till öv i samma schakt för att spara utrymme, men p.g.a. berg i krypgrund/källaren går inte detta.

Den mörkare nyansen är den befintliga byggnaden, och köket och badrummet är nyrenoverade, innan jag flyttade in, och är inte aktuella att ändra på.

Sissta chansen att göra förändringar nu, så kom med kritik.
 
  • källare.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • entreplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övervåning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sak jag ser direkt är den där sneda väggen mellan kontoret och sovrummet. Det är snyggt på en ritning men väldigt opraktiskt i verkligheten så jag skulle rätta ut den och utnyttja utrymmet till ett par garderober eller så. Aldrig dumt med en garderob att stoppa pärmar och prylar i på ett kontor och i sovrum kan man nog inte få för många
 
Oj, vad mycket dörrar i hallen... Går det att ändra något där så ytan i alla fall blir större? Kanske ta lite från sovrum och arbetsrum för att få hallen större. Tänk oxå på att skjutdörrar tar mindre plats.
Sen funderar jag över det lilla utrymmet mellan bad och tvättstugan... vad ska ni ha det till? Känns som det är verkligt outnyttjad yta... Förslagsvis kan ni göra ett rum av bägge med skjutdörr in till tvättstugan och en dörr in till bad från köket.

I övrigt ser det toppen ut!

/FlitigaLisa
 
Tack för kommentarerna.

Den sneda väggen har vållat mig mycket funderingar redan, eftersom jag läst åtskilliga gånger att folk varnar för dem här på forumet. Och kanske är det så att man borde göra om den.
Anledningen till att jag gjort så är att slippa "korridor-kännslan" som skulle uppträda antingen i sovrum, eller kontor om jag gjorde den rak. Eller i båda rummen om jag skulle göra garderober där istället. Då jag dessutom planerar att placera garderober i den övre vänstra delen av sovrummet, är jag rädd att det kommer kännas smalt mellan dessa och det vassa hörn, som skulle bildas om jag rätade ut den sneda väggen.

Gällande de många dörrarna i hallen är detta oxå något som jag klurat mycket på.
Det som har styrt ritningarna är att det är enda möjliga placeringen av källartrappan, samt att jag vill placera toaletten så nära den nya huvudingången som möjligt.
Men då ytterdörr, toalettdörr, och källardörr kommer att vara stängda som oftast, medan kontor och sovrum kommer vara öppna som oftast, hoppas jag inte känslan ska bli för labyrint-artad i alla fall.
Här är förresten gjord en förändring sedan denna ritningsversionen.
Källardörren öppnar utåt istället, vilket gör att trappan kan flyttas längre åt höger på ritningarn, vilket i sin tur ger plats åt en väggfast garderob i övre vänstra hörnet i sovrummet.

Gällande det övre lilla utrymmet, så är det så att det idag är hallen, och den del som är tvättstuga på ritningen finns inte idag. Jag har visst lurats lite med nyansen där.
Att flytta dörren känns inte så aktuellt, eftersom det är relativt nykaklat. Men jag ska helt klart fundera på om det går utnyttja den ytan mer effektivt än det görs här.

Kan tillägga att fyrkanten vid köket inte är en köks-ö, vilket man kanske kan tro, utan murstocken, och att vedkaminen är placerad på vänstersidan av den.


Känndes lite som att jag "dissade" förslagen, men det var inte alls meningen. Det vara bara så att ni träffade på för mig redan kända problemområden, varför jag redan funderat ganska mycket på dem.

Fler kommentarer tas tacksamt emot.
 
Jag förstår dina argument men vill ändå föreslå en ändring av hallen; bort med vinklade väggar (som jag i och för sig gillar i hus men här går de bort för de är inte praktiska i en hall med så liten yta). Hallen får mer rymd och det finns utrymme för en eller två garderober tex vid ingången till sovrummet eller vid ingången till arbetsrummet. Den sneda väggen gjorde att sovrummet blev större men har man någon nytta av den ytan?

/FlitigaLisa
 
  • Untitled-1 copy copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lisas förslag blev mycket bättre än urspunget tycker jag! Praktiskt att få in avhängning i hallen och snyggare rumslösning.
Skall ni se på TV i allrummet? I så fall kankse ni behöver lite mer väggyta mot köket att hänga upp den? Ser lite svårmöblerat ut tycker jag. Svänger trappan först innan man kommer upp (ser inte riktningen)? I så fall kan den vara tät och då får du väggyta där.
 
Jag håller oxå med om att Lisa har hittat en bättre lösning.
Om man dessutom förskjuter källartrappan lite mer å vänster så det positiva hörnet vid källardörren inte växer ut fullt så mycket i hallen blir det nog ännu bättre. Ska göra en uppdatering av ritningarna nästa gång jag är på jobbet.

Vad gäller TVn's placering är tanken att trappan ska ritas på ett sätt som tillåter den att placeras på väggen under trappan, med bibehållen sikt från hela den delen där soffan står.
Jag kommer både rita och tillverka trappan själv, så därför står det fritt att optimera så att säga.
 
Även jag gillar lisas omritning. En klar förbättring som ger dig mer användbar yta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.