B b8q skrev:
Du kan inte jämföra med ett garage. De stora kostnaderna är uppvärmningssystem, kök, badrum, el och VVS.
vart skrev jag garage ?
 
M maria01 skrev:
vart skrev jag garage ?
Du beskrev bara grundläggande komponenter som väggar, tak och fönster. Det är inte de som är de stora kostnaderna som skickar upp det på miljon-nivån.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
B b8q skrev:
Du kan inte jämföra med ett garage. De stora kostnaderna är uppvärmningssystem, kök, badrum, el och VVS.
Vilket är poster där man kan spara stora pengar på att hitta begagnat. Många slänger ut helt perfekta kök t.ex. Badrum behöver inte vara helkaklat med klinkers utan det finns billigare alternativ osv.
 
  • Gilla
Ebba9393
  • Laddar…
Det är tänkbart att banken ni har lånat hos skulle ogilla att det kommer upp en byggnad på ofri grund. Det sänker värdet av er fastighet, som därmed är sämre säkerhet för lånet.

Försök få till en lösning där nu även äger attefallshuset, ex, genom att låna summan från föräldern.
Undvik att få en byggnad på ofri grund.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Det har kommit flera bra förslag här i tråden. Jag röstar för en lösning där ni äger huset och föräldern betalar hyra. Men om denne ändå är den som ska pynta för kalaset kanske hyra och återbetalning av lån går på ett ut.

För övrigt tycker jag att det är hemskt att folk ska planera för att relationer ska "ta slut". Gift er och bestäm er för att hålla ihop resten av livet. Det går! Kärlek är inte en känsla utan ett aktivt val.
*Sorry för OT*
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi är i samma situation, fast vi är alltså föräldrar som skall bo.
Vi ser det som en win-win situation.
Vi betalar det mesta av bygget. Samtidigt får vi en ytterst billig bostad.
Vi har bra nytta av varandra. Son och svärdotter får hjälp med trädgården och passning av hunden.
När dom kommer från jobb kan middagen vara klar.
Vi får hjälp med att gå upp på stegar och laga bilen.
Attefallaren höjer värdet på fastigheten. Det ger också en massa möjligheter för dom som lever efter oss.
Bostad för barnbarn eller barnbarnsbarn?
Kanske barnen vill ta ut lite tidig pension?
Bo i Attefallaren, hyra ut villan och bo utomlands halva året. Möjligheterna är många.
Attefallaren har ju sina begränsningar. Den ger ca 25m2 boyta + sovloft, 4 meter maxhöjd.
Vi bygger själv,d.v.s. vi gör mycket jobb själv. Trots det kommer det nog att gå på 800.000
Det är ett lite högt pris med tanke på att vi gör så mycket själv.
Vi får en merkostnad på ca 100.000 beroende på att jag gett mig f-n på att vi skall få en ordentlig övervåning.
Golvet kommer under marknivå + högvärdig isolering och 3-glasfönster. 3.glas, kanske lite overkill på en sådan liten yta men vem vet var kWh priset slutar?
Vi har gjutit plattan och i denna vecka kommer stommen upp.
Färdiga till jul.
Som vanligt är det ju så att en Attefallare är mera lönsam att bygga i storstad än på landet.
Visst det förekommer både skilsmässor och plötsliga dödsfall som kan förändra boendet.
Man kan ju dock inte ta höjd för allt.
Jag har i samband med bygget tittat mycket på vad som finns färdigt.
Det bästa jag sett är Maxattefall.
 
  • Gilla
Sson85 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.