Hej!

Som resterande sverige har jag magsår över hur jag skall lösa mina elkostnader nu i höst. Till frågan: Jag har en gammal värmebaronen star panna från 92 som jag bara kör på elpatron med shunt thermomatic era 10 CBJ

Fråga 1
vinner man något om man stänger av pannan när elpriset är som värst?
Fråga 2
går det att få en "smart styrning" på antingen pannan eller shounten?
 
1. Visst kan man stänga av när det är som dyrast men är det väldigt många timmar kan det bli svårt att hinna köra ikapp värmen lika mycket andra timmar.

2. Fråga de på Ngenic Tune om det fungerar??

Låter som det är dags att skaffa ny panna i form av bergvärme eller luftvattenvärmepump(?)
 
Om du inte har timdebitering så får du ett dygnsmedelpris som är ungefär hälften av toppnoteringarna, att stänga av värmen under de dyraste timmarna hjälper kollektivet då topparna blir mindre, men är knappast lönsamt för den enskilde. Jag lägger också min röst på bergvärme (eller luft/vatten beroende på var du bor)
 
Josth
1. Ja det var de jag med tänkte får provköra de mer.
2. ngenic kunde inte styra pannan kollat med dem

plutus och josth
har timdebetering därför frågan ligger. en LV pump eller bergvärme finns det tyvärr inte pengar till annars hade detta varit ett givet val.

Kanske ska tillägga att jag har en Luft luft som komplement.
 
Kan du inte sätta in en nattsänkning på shunten på dagen då?
 
P Plutus skrev:
Kan du inte sätta in en nattsänkning på shunten på dagen då?
verkar inte finnas något sådant i eran tyvärr. har kollat med tabo ngeinc nest termostat för att få termostaten smart men de stödjer inte den heller. då den läser motståendet på potentiometern.
 
Om utegivaren eller rumsgivaren är ett termiskt motstånd så kan man via ett relä påverka givaren så den visar något annat under en bestämd tid
 
A
P Plutus skrev:
Om utegivaren eller rumsgivaren är ett termiskt motstånd så kan man via ett relä påverka givaren så den visar något annat under en bestämd tid
Hur gör man om man fortfarande vill skicka ut varmvatten till radiatorerna? Tänker om man kunde koppla på en vanlig varmvattenberedare som för maxa på natten när det är billigt. På dagen hjälper den värmepumpen. Men värmpumpen känner väl av att den får in jättevarmt vatten och stänger av sig?
 
Densvenske93 Densvenske93 skrev:
Josth
1. Ja det var de jag med tänkte får provköra de mer.
2. ngenic kunde inte styra pannan kollat med dem

plutus och josth
har timdebetering därför frågan ligger. en LV pump eller bergvärme finns det tyvärr inte pengar till annars hade detta varit ett givet val.

Kanske ska tillägga att jag har en Luft luft som komplement.
Hur ofta kör du pannan resp luftpumpen då?
 
P Plutus skrev:
Om utegivaren eller rumsgivaren är ett termiskt motstånd så kan man via ett relä påverka givaren så den visar något annat under en bestämd tid
Har försökt att läsa på om termostaten men verkar vara ett hopplöst fall är ett kort med en temp givare och en potentiometer


Johan1975z skrev:
Hur gör man om man fortfarande vill skicka ut varmvatten till radiatorerna? Tänker om man kunde koppla på en vanlig varmvattenberedare som för maxa på natten när det är billigt. På dagen hjälper den värmepumpen. Men värmpumpen känner väl av att den får in jättevarmt vatten och stänger av sig?
Detta har jag med funderat på om om skulle kunna sätta en sådan på kallvatten slingan innan pannan men jag vet inte om den tanken skulle funka faktiskt men hade de funkat hade de ju varit bra så man fick lite extra varmvatten

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ofta kör du pannan resp luftpumpen då?
på vintern kördes detta hela tiden innan (Fast elpris) men nu är ju tanken att köra pannan när de är som billigast om man inte ska duscha eller diska. så man får anpassa när man skall göra detta alternativt "tvångsstarta" när man ska duscha om priset är högt. som de är nu värmer pannan på var 3 timme i ca 20 a 3kw och detta vill jag komma i från när jag inte är hemma utan använda mig av den värmen som finns i pannan. fick fram en manual där de stod att de var 174l i pannan.
 
Har du oljebrännare till den kan det vara billigare att köra på olja under topptimmarna om du bor i syd
 
M Mats skrev:
Har du oljebrännare till den kan det vara billigare att köra på olja under topptimmarna om du bor i syd
Bor i syd Sverige. Dock trodde jag aldrig att vi skulle komma till detta läge så jag har sagt till sotaren att de inte behövs sotas. Då blir ju nästa fråga om man skulle vilja köra olja nu behöver pannan besiktigas?
 
Olja beköver ju tank och ledningar. Bor du i det dyraste elområdet kan en pelletsbrännare dra ned värmekostnaden en bit. Även i mellansverige är det nu billigare att elda pellets för 100 kronor påsen än betala elavgift och överföringsavgift.
 
Densvenske93 Densvenske93 skrev:
Hej!

Som resterande sverige har jag magsår över hur jag skall lösa mina elkostnader nu i höst. Till frågan: Jag har en gammal värmebaronen star panna från 92 som jag bara kör på elpatron med shunt thermomatic era 10 CBJ

Fråga 1
vinner man något om man stänger av pannan när elpriset är som värst?
Fråga 2
går det att få en "smart styrning" på antingen pannan eller shounten?
Jag har en liknande konfiguration, med shunt Thermomatic Era 10, men tack o lov värmepump ist för elpatron, och 300l accumulatortank.

Jag har satt ett relä på pumpstyrningen, så jag kan välja när den ska gå.
Just nu (10 grader ute) krävs ca 1,5h gång på natten (billigaste tiden) för att värmen ska räcka hela dagen.
Det sparar jag skitmycket på, istället för att termostaten skulle slå på pumpen när det är som dyrast.
Bifogar graf :) Grafer som visar temperatur över tid samt elprisförändring med systemstatusindikatorer för utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den bruna "element ut" är temp som shunten skickar ut.



När det gäller shuntens termostat ger den ca 40kOhm, med cirka +1kOhm för varje grad jag höjer den.
Elektrisk termostat och multimeter som visar 4.00 V. Vit bakgrund, verktyg för temperaturkontroll och elektrisk mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag funderade på ett relä eller två som kopplar in extra motstånd i serie för att kunna justera temperaturen automatiskt, t.ex om vi är bortresta, eller på natten. Jag har en Shelly UNI som skulle kunna funka för det. Återkommer om jag gör framsteg
 
  • Gilla
Densvenske93
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.