Vi har ju inte direkt får värmeböljan från resten av världen hit till Sverige, så är det någon annan än jag som i år installerat robotgräsklippare för första gången och sedan bevittnat hur mattan har totalt gulnat och dött?

Min fru har kalkat och använt gödningsmedel förr om åren, men vi har hört att en gräsmatta skall må bättre av robotgräsklippare men vi har inte direkt sett bevis på det hittils.

Dessutom så har vi den inställd på det högsta och under träden där det fortfarande är grönt så känns det ok högt, men ute där allt är dött så ser det ut som att klipparen har gått väldigt, väldigt lågt...

Det är en Husqvarna Automower 405X det handlar om. Vi har minskat ner hur ofta den går under sommaren, med "väder inställningen" (som känns lite bullshit) och schema, så nu går den bara lite på morgonen tre dagar i veckan... den stod också pausad under två veckor i somras som ett experiment... vet inte vad vi skall göra men gräsmattan har aldrig sett så dålig ut.
 
Har ni inte gödslat och kalkat som ni brukat göra, kan ju det vara en första sak att fundera på. En robot är bra och en viss hjälp med "återgödning" får du genom att den lämnar klippet, men den är ingen magiker. Bara en gräsklippare.
 
Klipparen ska inte orsaka att gräsmattan blir gul och dör. Det är något annat som ligger bakom det, för lite vatten, för mycket gödning etc.
En robotklippare ska bara ta några millimeter på grässtråna varje gång den är ute och klipper.
Under högsommaren och torkperioder med liten eller ingen grästillväxt kan du manuellt parkera klipparen och sedan återuppta klippningen när gräset har vuxit lite.

Använder du vädertimern så ska den schemalagda klipptiden maximeras för bäst funktion.

Skärmdump av en notering om att använda Weather timer optimalt för robotklippare, rekommenderar lång drifttid.
 
Låter som vanlig sommartorka om det är brunt ute på gräsmattan med grönt i skuggan av träden?
Exakt så ser min gräsmatta ut efter en sommar med väldigt lite nederbörd...
 
  • Gilla
Uwe H och 3 till
  • Laddar…
Gul gräsmatta på sommaren...
Det saknas vatten;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är det en gammal gräsmatta el nyanlagd? Vilken höjd har knivarna varit på? Om man inte stödvattnar under torrare perioder är det lämpligt att inte kötta ner till för låg höjd utan hålla det lite längre.
 
Säger också vatten.
Här på andra sidan landet, Kalmar län/Öland är det mesta brunt eftet sommartorkan och lite halvgrönt i skuggiga områden, värre än sommaren 2018.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
Min gräsmatta är också gul, förutom under träden eller andra ställen som åtnjuter skugga delar av dagen.
 
Inte värmebölja?
Tycker sommaren har varit väldigt varm och med väldigt lite regn. Detta vittnar min gräsmatta också om då den är tråkigt gul.
Har kört robotklipparen totalt 2 dagar de senaste 7 veckorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.