Jag bor i ett hus från -74. Vill lägga in klinkers i hallen och "snygga" till. Problemet är att jag har flytande golv i hela huset. Gjuten platt på mark (troligtvis ligger det isolering under plattan - LECA) för att sedan ha ca: 5 centimeter sand och sedan en tunn lump, sedan plast, masonit och sedan korkoplast. JAg skulle nu vilja ta bort sanden i hallen för att regla upp med riktig reglar och golvspån/golvgips.

Har funderingar på att ta bort bara sanden där jag vill ha reglarna och sedan spara sanden emmelan för att slippa jobet med att kasta ut all sand. Var skall jag lägga plastfilmen vid nya reglar? Jag antar att jag måste lägga ngn slags isolering mellan regel och betongplatta - för trä mot betong rimmar inte bra. Räcker det att lägga papp mellan dessa 2 medium?

Det sägs att det inte finns någon fuktspärr mellan sanden och betongen idag utom "kanske" plast för att hålla den kvar. Kan detta stämma? Om det gör det borde det väl räcka med papp under reglarna?
 
Varför vill du regla med golvspån/golvgips när du har betongplatta under? Klinkers kan man ju lägga direkt på betongen ....
finns det för stor höjdskillnad - fyll med betong eller liknande material ... blir det inte enklare?
gaia
 
Om du inte gör som gaia föreslår (eventuellt kan du gjuta med EPScement, den är ganska isolerande, och lättjobbad) så tycker jag att du ska lägga plasten direkt på betongen, och sedan bygga upp på den. Det vore kanske vettigt att isolera istället för att lägga sanden tillbaka i så fall.
 
om jag tar bort sanden kommer jag har en nivåskillnad på en 6-7 centimeter. Jag måste fylla upp med något varför jag tänkte jag reglar upp men skyfflar inte ut sanden mellan reglarna. JAg tänker inte lägga tillbax sanden. (den jag tar bort).
 
Om du lägger plasten direkt på betongen så måste du ju ta bort all sand, det var då jag menade att du skulle kunna lägga isolering istället mellan reglarna. Fast egentligen kan jag inte se något skäl till att plasten inte skulle kunna ligga under reglarna, men sedan gå upp över sanden mellan reglarna, och då kan man ju göra som du tänkt.
 
Om jag nu lägger ned reglar med plast under och vill isolera istället för att ha sanden kvar - borde det väl räcka med ett lager plast under isoleringen så att den inte ligger dikt mot betongplattan (?)
 
Jepp, det räcker.
 
Ledsen att väacka en gamma tråd till liv igen......men jag har inget val...

Egentligen skulle jag vilja kasta ut all sanden jag har på min nedervåning med jag kan inte. Börjar jag göra detta får jag även göra detta i vardagsrummet och köket och ett sovrum. Alla golv är sammanhängande.

Jag har luskat runt lite hur det är konstruerat och det verkar som om masonitskivorna har spruckit och delat på sig - därav svikten.

Frågan är om det finns något som är tunnt och väldigt styvt som jag kan skruva golvet med för att uppväga svikten. Typ svintunn plyfa....den borde vara styv nog.

Det är ju egentligen inte svikt utan snarare små remsor som det det sviktar :surprised: vet inte hur jag skall förklara. Jag har givit upp tanken på klinkers i golvet just pga av denna "svikt" men nu har jag köpt Marmoleum 90*30 och det är ju styvt i sig men inte riktigt tillräckligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.