Hej

Jag har en Cylinda PT4140 tvättmaskin, för en vecka sedan slutade tömma vatten och gav fel meddelande ”kontrollera avlopp”.
Jag öppnade maskinen och såg att avloppsventilen inte öppnat sig.
Jag plockade ut hela ventilhuset men såg inget uppenbart fel på den. När jag skakade på den litegrann så öppnade sig ventilen. Jag gjorde rent den och hoppades på att det bara va smuts som gjort att den fastnat. Så va de inte, ett par tvättar senare gav den samma felmeddelande och ventilen var åter igen stängd, tar ut den och skakar till och så öppnar den sig.
Då är frågan: Är mekanismen för avloppsventilen trasig?
Eller finns det nåt annat som påverkar när ventilen ska öppnas (förutom de elektriska)?
Bilderna som läggs upp är när jag plockat bort avloppsslangen från trumman och avloppsventilhuset.
 
Bilder
 
  • En närbild av ett fordon underhållsområde med fokus på avgasröret och hängaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättmaskin öppnad framifrån med synlig trumma och elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal motoriserad ventil med guldfärgade rörkopplingar på ett fläckigt betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en tvättmaskin med öppen servicepanel och synliga ledningar och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en elektrisk motorventil med etikett och synlig insida mot ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart byggdammisolator som ligger på ett smutsigt grått golv med en kabel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
dom slits i växellådan och fjädern kan gå av eller hoppa ur
byts som en enhet och börjar det strula så är det en god ide att byta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.