Jag tränar på SATS. Första gången jag var där föll jag pladask för deras bastu. Tak i asp, Lav i asp men väggar i mellan grått stora kakelplattor. De gifte sig snyggt med trä

Nu när vi bygger nytt tänkte jag mig något liknande i vår kommande bastu men blev ordentligt nedtagen efter jag besökt ett bastuföretag.

Uppvärmningstiden av en sådan bastu är väldigt lång gämfört med en traditionell bastu med trä väggar. Det fungerar för SATS då bastun i stort sett alltid är på. För en hemma bastu blir det obekvämt.

Så,,, vad har jag för alternativ till träpanel ??
 
Asp är inget problem, har det i lavar och al som panel. Är det inte kakel/sten som avses.
 
Jag söker ett fungerande alternativ till asp (trä). Kakel är inte så bra tydligen. Tar tid att värma upp.
 
Aha, du har skrivit "alternativ till asppanel", tolkade det som alternativ istället för asp.
Du menar vad kan du använda "tillsammans" med asppanel istället för kakel?
Använd t.ex. två olika träslag, den ljusa aspen tillsammans med ett mörkare.
 
Nja, inte skulle jag säga att uppvärmningstiden skulle påverkas av en tunn kakelvägg...

Det var ju tidigare någon som drömde om att göra en bastu i en jordkällare med stenväggar och där skulle ju det ta tid att värma upp... Men att värma upp en vägg med kakel är ju inte lång och om man sedan överdimensionerar aggregaten en smula kommer nog ingen att anmärka på uppvärmningstiden.

/ATW
 
hmmm,,, jobbig du är,,,, ;) Nu har jag en som påstår det tar lång tid,,, och en som påstår det inte har någon större betydelse .....

Några fler bud :D
 
Eftersom materialet är tyngre tar det längre tid att värma upp det, men om du gillar 50gradig bastu kanske du inte märker någon skillnad eftersom man ändå sätter på bastun och sen går hämtar en öl, fixar lite nya kläder o.s.v.
 
P Plutus skrev:
sen går hämtar en öl, fixar lite nya kläder o.s.v.
När jag är tillbaka är bastun 55 grader,, kall öl smakar bättre vid 90 grader.
 
P Plutus skrev:
Eftersom materialet är tyngre tar det längre tid att värma upp det, men om du gillar 50gradig bastu kanske du inte märker någon skillnad eftersom man ändå sätter på bastun och sen går hämtar en öl, fixar lite nya kläder o.s.v.
Ok, hur många minuter extra tror det tar... en kvadratmeter väger kanske 15kg och om TS sätter kaklet på en isolerad vägg/gipsskiva så kanske han har 10m2 vägg som då väger 150 kg... Jag hävdar att fördröjningen skulle vara marginell om man kompenserar med lite större aggregat.. och när man fått upp värmen är det bara skönt att ha lite sten i bastun.

Måste väl finnas någon med kakel i bastun som kan tycka till..

/ATW

Ps att det skulle påverka topptempereaturen har jag ingen förståelse för... Ds
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
När jag är tillbaka är bastun 55 grader,, kall öl smakar bättre vid 90 grader.
Och har man ett större stenmagasin och skickar tillräckligt med vatten går du t.o.m. ut igen vid 55 grader.
Bastar vid 60-70 grader och 40 kg sten med några liter vatten.
Så det är inga problem, men gillar du torrbastu passar det inte.
 
Jag kommer vara generös med vatten,,, men uppvärmningstiden ???

Tveksamt om topptemperatur påverkas,, bara hur lång tid det tar att komma dit.....
 
Uppvärmningstiden är ju beroende på vad du har BAKOM klinkeret. Är det massiv betongvägg eller hur har du tänkt väggkonstruktionen? Om det bara är keramik som ytskikt så tror jag inte det är ngt större problem-lite beroende på hur stor bastun är och hur stor aggregatet är.
det går ju som sagt att kompensera en del med en överdimensionerad aggregat.
Mvh
Sakke
 
Vad skulle uppvärmningstiden bli för bastun, utifrån hur du använder bastun?
Vår på 7 kbm behöver ca 45 min till 60-65 grader och läktad panelvägg, aggregat på 5-6 kW och 40 kg sten.
Stenmagasinet gör att det tar extra tid både massan och luftgenomströmning.
Du skrev 90 grader, då kan du inte vara generös med vatten det är mera en torrbastu.
 
Ingen aning hur "lång" tiden skulle bli..
Tråden började med säljarens varning att kakel på väggar skulle innebära "lååång" uppvärmningstid,, inga siffror nämna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.